Gå til innhold

Trenger kraftig vannpumpe

Anbefalte innlegg

Jeg leiter etter en kraftig vannpumpe som klarer å levere minimum 10 l/min gjennom 10mm rør.

Det skal være og koblet på en radiator,vanntank samt en kjøleribbe.

loadsim.JPG

Det gjør ikke noe viss pumpehuset og motoren er samme enhet men den må være isolert (den må ikke kunne lede strøm). Samt ønsker at denne går på 230vac.

Denne pumpen må og tåle litt motstand som du finner i radiatoren samt 10mm rør.(Mottrykk)

Radiatoren skal være relativ stor. skal takle å kjøle ned 1250watt.

Alt skal kjøles med destillert vann.

Viss noen veit om en pumpe/motor samt en bra radiator hadde det vert en stor hjelp for meg.

loadsim.bmp

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det der er på maks, altså null mottrykk. Hvis du trenger min 10l/min i den kretsen din, blir eneste måte å rett og slett teste hvilken flow du får. Jeg vil heller anbefale 2 slike i serie:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_in...products_id=181

Ligger dessuten en del tester ute på XS, her f.eks.:http://www.xtremesystems.org/Forums/showthread.php?t=206431

Bilde hentet derfra:

graph1ekandkoolancekabh.jpg

Her ser du. 550l/h på maks og null mottrykk. Ettersom du går mot høyre øker mottrykket.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Beste forslaget jeg har å by på er at hvis dette er viktig, så kjøper du et flowmeter og ser om du får den gjennomstrømninga du må ha først.

Ellers vil jeg anbefale å bookmarke denne sida. For der finner du bla.a. dette :)

Det var en nice link. Den var nyttig.

Såg en "TFC Monsta" den kunne ha FLOW(GPM 2.33) som til sier litt under 10 l/min som er bra.

Men kjenner du til noen bra sider som selger sånne radiatorer. Såg di hadde mye radiatorer hos Performance-pcs men det var en dyr frakt.

Fant og en Black Ice GTX 560 som skal tåle 1300watt, vert fall lest det. Kretsen min belaster med 1250Watt maks, og normal drift 1000Watt.

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor det er gunstig å kjøpe deler, men sjekk ut FAQen (eller var det en annen sticky?) som ligger ute på forumet her, der står det ett og annet om nettbutikker mener jeg.

Jeg regner med du er nødt til å holde transistorene på en viss temperatur? Har du noe krav til støy?

Hvordan har du kommet fram til at du trenger 10l/min?

Her er to eksempler på at økt flow ikke gir så veldig stor økning i kjøleevne så lenge du ligger over et visst punkt:

g5en.png

SD-TR_VS_FR.png

Lenke til kommentar

10 L/Min var noe som sto på kjøleren som jeg skaffet fra Elfa. Men jeg kan så klart gå lavere viss temperaturen på vannet holder seg under 40 grader(tror jeg kom fram til som maks temp på vann). Alt over det vil gjøre at transistorene går over 70 grader og over 70 grader begynner jeg å miste noe av effekten.

OPPDATE

Her er link til Databladet til WK85-400 vannkjøleblokka.

Kjøleblokk

Der ser du at den har en C/W på ca 0.02 ved 10 l/min

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar

Har du 2 blokker? Slik at de tar 500W hver, eller er det 1000W på en? Ser ut som du får C/W på ca 0.025 med 500W. Si du får en C/W på 0.025 da. Da må vanntemp ligge på høyst 45*C.

cwdfen0d9w.jpg

Hvis du nå tar utgangspunkt i dette her, og sier at du vil ha det relativt stille, så du ser på 1200-1400 rpm. Si du får en C/W på ca 0.015 (litt høyere enn de fleste i diagrammet). Så med 1000w får du en deltaT på 15*C. Med en lufttemperatur på 20*C har du da en vanntemp. på 35*C.

TFC Monsta er lite restrektiv og jeg tror du vil ligge tett oppunder 10l/min med en Laing DDC. Blir ikke det nok er det bare å smekke inn en til i serie. Hvis du nå f.eks. velger en GTX560 så må du nok ha 2 Laing for å få god flow, men samtidig vil den gi deg en mye lavere vanntemp, med C/W under 0.01.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Har du 2 blokker? Slik at de tar 500W hver, eller er det 1000W på en? Ser ut som du får C/W på ca 0.025 med 500W. Si du får en C/W på 0.025 da. Da må vanntemp ligge på høyst 45*C.

cwdfen0d9w.jpg

Hvis du nå tar utgangspunkt i dette her, og sier at du vil ha det relativt stille, så du ser på 1200-1400 rpm. Si du får en C/W på ca 0.015 (litt høyere enn de fleste i diagrammet). Så med 1000w får du en deltaT på 15*C. Med en lufttemperatur på 20*C har du da en vanntemp. på 35*C.

TFC Monsta er lite restrektiv og jeg tror du vil ligge tett oppunder 10l/min med en Laing DDC. Blir ikke det nok er det bare å smekke inn en til i serie. Hvis du nå f.eks. velger en GTX560 så må du nok ha 2 Laing for å få god flow, men samtidig vil den gi deg en mye lavere vanntemp, med C/W under 0.01.

Det var GTX560 som jeg tenkte å skaffe no. men finnes ikke butikker i norge på det. så prisen blir nok i nærheten av 1500-2000 kr.

Og det er en blok på 1000Watt ikke 2 på 500w

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...