Gå til innhold

Holde fettet borte med intervaller på clean bulk?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt lenge over hva jeg skal gjøre dette året, jeg har nå dirty bulket i snart 7 månder. Lagt på meg en god del fett under bulk. Men så søkte jeg litt etter clean bulk, under dirty bulkingen så spiste jeg for det meste rein mat, ikke noe pizza eller hamburgere. Men jeg tror det er mengden mat jeg spiste som gjor at jeg lå på meg mer fett enn jeg skulle. Noen dager var jeg opp så langt som 4500-5000kcal, når jeg skulle egentlig vært på rundt 3500kcal. Så iden er å "erstatte" fett med muskler. La oss si at jeg veier 75kg, er 175cm over bakken og har fettprosent på %16. Jeg spiser 200-300kcal overskudd, driver med intervaller på 10-15 min 2-4 ganger i uken. Vil intervallene bare brenne av kalorier eller fett også?

Så under disse 8 måndene går min fettprosent ned mot %10 og jeg veier fortsatt 75kg. I realiteten så holder jeg meg på samme vekt, men brenne av fett og bygger muskler.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem tankegangen om ren og skitten bulk, som forøvrig kommer av at folk skal ha en unnskyldning for å forbli tynne eller bli fete :p Å gjennomføre en bulk uten at litt av sixpacken blir mindre markert er ikke bulk. Å bulke for hardt slik at man legger på seg for mye er bare at man blir feit. Som med mye annet så ligger normalen et sted mellom ekstremitetene.

 

Om intervallene brenner fett kommer an på hvordan de er gjennomført, men sett at de gjør det da så skal det uansett mye til for å legge på seg muskulatur uten å legge på seg fett slik at fettprosenten går ned samtidig, og det skal enda mer til for å øke i muskelmasse samtidig som man taper fett (som er det du spør om).

 

Jeg hadde senket kaloriene nok til at jeg ikke økte fettprosenten noe mer, men holdt dem såpass høye at løftene fremdeles gikk opp. Da jeg gikk fra 75 (der du er nå?) til 80 kg logget jeg kostholdet mitt veldig nøye. Jeg spiste 4400 kcal i snitt, og gikk opp de 5 kiloene på en måned uten at fettprosenten ble synlig høyere. Jeg skal ikke påstå at jeg regulerte matinntaket så alt for mye, men speilet er en grei hjelper. Ser man at man har blitt for tjukk etter en periode så justerer man ned inntaket. Ser du derimot at du har økt kroppsvekten med noen kilo over en periode uten at fettklypa viser noe høyere prosent vet du at du gjør ting riktig.

 

Ikke noe hokus pokus, men jeg tror det kommer til å funke bedre enn avansert rakettvitenskap med sikte på tape 4,5 kg fett og legge på seg 4,5 kg muskler på 8 måneder.

Endret av awkward
Lenke til kommentar
Jeg spiste 4400 kcal i snitt, og gikk opp de 5 kiloene på en måned uten at fettprosenten ble synlig høyere

Da har du bare helt for jævlige gener. I gjennomsnittet så kan kroppen lage 0,2-0,5kg rein muskelmasse på 1mnd (ikke tatt med vann eller glukose), husk også at det ikke er lett å se forskjellen på %13 fettprosent og %16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...