fa74b4a4-8b2c Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei, jeg har brukt programmet UNetbootin for å kunne installere linux fra en usb penn, istedenfor cd. Det jeg lurer på er om det er mulig å få en slags "meny" når en booter fra usb pennen, slik at jeg kan velge hva som skal startes. Slik at jeg da kan legge inn forskjellige distroer på usb pennen, og velge hva jeg skal installere. Med programmet UNetbootin, pakkes alle .iso filene direkte ut på usb pennen. Slik at att alle filene ligger i root mappa (f:/). Det jeg hadde håpet på er noe alla dette: f:/linux/debian f:/linux/openSUSE f:/linux/fedora osv... og når jeg booter fra usb pennen så får jeg opp en meny hvor jeg kan velge hva jeg ønsker å starte... Noen som vet om en måte dette kan gjøres på, Takk for hjelpen :-) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Kort sagt. Ja. Riktignok har ikke unetbootin ett valg for dette, men det kan trikses til på egen hånd. Sånn i utgangspunktet er det syslinux som er bootloaderen, denne har en egen konfigurasjons fil som peker til kernel. http://jeysundar.blogspot.com/2009/06/boot...-usb-flash.html Denne linken hjelper deg kanskje litt på vei. Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for svar, ser ut som dette er en slik løsning jeg er på jakt etter. I den guiden du linker til, så skal man utføre følgende kode via linux-terminalen: cd multicd chmod +x multicd*.sh sudo ./multicd*.sh Jeg har kun en windows på maskinen, hva gjør jeg da? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 er sikkert et Linux-script noe som betyr at det må kjøres fra en Linux-terminal, kan forsåvidt og funke med Mac tror jeg... Hehe... Du kan sikkert laste ned en vilkårlig Ubuntu LiveCD og kjøre kommandoene fra CD... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå