chris_stoffer Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hei! Jeg får 4000-5000 til kamerautstyr i forbindelse med en lengre fottur i Nepal om noen måneder og tenkte å invenstere i et objektiv eller to til Nikon D60 (jeg liker å ta landskapsbilder og bilder i naturen generelt). I tillegg til disse midlene er jeg villig til å bruke et par tusen ekstra for å få et lite utvalg Fra før av har jeg AF-S NIKKOR 18-55mm VR og 55-200mm. Vurderer 18-200 mm, men har mulighet for å låne dette. Har dessuten hørt at dette objektivet ikke har så bra bildekvalitet. Fikk tips om et Tamron 10-24mm. Hva sier dere om det? Vil helst at det skal være autofokus, men VR er ikke nødvendig. Så om du har noen tips tar jeg gjerne i mot de Endret 5. januar 2010 av chris_stoffer Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det spørs litt hvor viktig del av turen fotograferingen er. Er målet best mulig bildekvalitet er nok ikke en superzoom førstevalget, men hvis ambisjonsnivået ikke er alt for høyt vil en 18-200 fungere bra. Hvis du kan låne det vil jeg anbefale å prøve det så raskt som mulig. Da blir du kjent med objektivet og kan vurdere om bildekvaliteten svare til dine forventninger. Noe jeg misliker på tur med speilrefleks er at det er for tungt og upraktisk å ha rundt halsen hele dagen, og havner det først i ryggsekken tar jeg færre bilder også. Det er flere løsninger på dette, en er en veske som kan henge foran så kameraet blir lettere tilgjengelig. Det finnes mange alternativ og jeg kjenner flere som liker en slik løsning. Personlig er jeg ikke overbegeistret for jeg synes kameraet er litt i veien, spesielt i litt ulendt terreng. En annen løsning er å ha med et kompaktkamera i tillegg som kan brukes når du ikke gidder å dra frem speilrefleksen. Bildekvaliteten blir ikke den samme, men holder likevel for mange formål. Et kompaktkamera vil dessuten gi deg mulighet til å ta litt video. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Noe i denne stilen kan være fornuftig om man ikke er veldig opptatt av hvordan man ser ut http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...mp;g2txt=Belter Edit: http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx Endret 5. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Nikon 35mm f/1.8 er jo alltid kjekk. Gir deg bedre muligheter til å ta bilder i svak belysning. F.eks kveld og innendørs. Ønsker vide landskap er du nok på rett spor vedrørende en vidvinkelzoom. Tamronen skal være temmelig ok den. Litt mer lyssterk enn Sigma 10-20 f/4-5.6, men sistnevnte går for å være bedre optisk. Hva med en blits? Gir deg litt mer smell i bildene ute (kanskje ikke så mye til landskap der avstandene er litt for store). Nikon SB-600 går i så tilfelle for å gi mye for pengene. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg ville sørget for å ha minst ett objektiv som både gjør kameraet lite og lett, og som kan brukes inne i dårlig lys, Sigma 30mm f/1.4 eller Nikon 35mm f/1.8. "Lite og lett" mangedobler sannsynligheten for at du gidder ta kostnaden ved å ha kameraet lett tilgjengelig, noe som er nær utenkelig for meg med en type 18-200, de er digre og tunge, særlig når man er på ryggsekktur. I tillegg får du en bildekvalitet som gjør at det er meningsfylt å ta med speilrefleks i stedet for et godt kompaktkamera. Så ville jeg prioritert et brukbart antall batterier og minnekort, polafilter(e). Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg får 4000-5000 til kamerautstyr i forbindelse med en lengre fottur i Nepal om noen måneder og tenkte å invenstere i et objektiv eller to til Nikon D60 (jeg liker å ta landskapsbilder og bilder i naturen generelt). I tillegg til disse midlene er jeg villig til å bruke et par tusen ekstra for å få et lite utvalg ... Så om du har noen tips tar jeg gjerne i mot de Det er forskjell på å reise for å fotografere, og å fotografere på reisen. En lengre fottur i kupert terreng i stor høyde er slitsomt. Slit er noe de fleste forbinder med lite moro. Tenk: vekt, vekt!, vekt!!, før du pakker. Og driv kondisjonstrening med oppakning i kupert terreng før du drar. Skal du reise for å fotografere? Er turen bortkastet om du ikke får bilder med svært høy teknisk kvalitet? Skal du kun vandre i lavlandet? Er du vant til å gå i ulendt terreng i 2-4000+m høyde? Er du topptrent? Synes det er moro å slite? Skal du ha en sherpa som bærer bagasjen din? -Dersom svaret er "ja" på ett av disse spørsmålene: ta gjerne med et DSLR og de objektivene du ønsker. -Om ikke; ta med et godt kompaktkamera (Canon PowerShot S90?) og ellers minimalt med bagasje. Den som bærer uanstrengt har mer overskudd til å glede seg over opplevelsen, enn den som sliter. Et godt kompaktkamera er i stand til å produsere bilder av utmerket kvalitet, og kan alltid være lett tilgjengelig. En fotograf med overskudd og et kamera i hånden tar flere og bedre bilder enn en sliten fotograf med kameraet i sekken. God tur! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg oppdaget akkurat nå Erik Faarlunds artikkelserie "Å fotografere i høyden", del I, II og III, fra Nepal i 2006. Selv om artikkelserien ikke er helt fersk, er det noen nyttige tips og refleksjoner som fremdeles er aktuelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå