MarqsK Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hei Jeg fikk Fender Stratocaster USA til jul og siden min Ibanez TBX-15R forsterker ikke helt holder mål lengre lurer jeg på hvilken forsterker dere syns jeg burde kjøpe. Jeg spiller for det meste rock. Jeg skal bruke til å spille alene. Ca. 5000kr er jeg villig til å gi, men jeg har tenkt til å kjøpe brukt. Jeg har spilt en del på en TBX65R, og liker den. Takk for alle svar Endret 5. januar 2010 av DevilFish Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Til hva slags musikk? Spille alene eller i band? Prisklasse? Geir Lenke til kommentar
edge Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hovedsaklig er du nok ute etter en lavwatts røramp. Fender Blues Jr., Peavey Classic 30, Orange Tiny Terror osvosv. Youtube er et godt utgangspunkt for å sjekke ut amper. Lydkvaliteten er dårlig, men får en pekepinn hvordan ampene oppfører seg med forskjellige gitarer osv Lenke til kommentar
Glennrand Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Eg vil anbefale Marshall til alle gitarister der ute. Den er heilt unik og har spesiell lyd, som du blir forelska i med ein gong. Eg kjøpte en 100w Marshall til 4000 kr, så det er ikkje dyrt. Eg er veldig fornøgd med produktet. Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Eg vil anbefale Marshall til alle gitarister der ute. Den er heilt unik og har spesiell lyd, som du blir forelska i med ein gong. Eg kjøpte en 100w Marshall til 4000 kr, så det er ikkje dyrt. Eg er veldig fornøgd med produktet. Marshall låter skjeldent rett under 10k for topp/kab.. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 For å komme med anbefalinger så må spillesjanger nevnes. Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Beklager for at jeg ikka har svart før nå.. Spilte på en Peavey Bandit 112 i helga, syns det var ganske bgod lyd i den.. @Nilsi_tl: Hadde lest hele posted hadde du sett at det stod "til for det meste rock." Endret 10. januar 2010 av DevilFish Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Beklager for at jeg ikka har svart før nå..Spilte på en Peavey Bandit 112 i helga, syns det var ganske bgod lyd i den.. @Nilsi_tl: Hadde lest hele posted hadde du sett at det stod "til for det meste rock." Hehe, ops, gikk litt fort i svingene;) Har selv en tiny terror combo, den er digg tå spille rock med, men den har veldig lite headroom, dvs. skal lite til før den vrenger, men du kan likevel spille bra clean ved å justere på tone/volum kontroll på gitaren! Drive'n på tiny terroren er bare fantastisk. Kan anbefales, men selv så spiller jeg for mye variert, og jeg ønsker en amp som funker bedre til clean spilling, så tar jeg metal delen igjennom amplitube. Har prøvd en blues junior, veldig god på clean, men svikter gjerne litt om du vil ha skikkelig rockelyd, den høres på en måte mer bluesy ut(ligger i navnet:P), men det er min mening. Peavey classic 30 skal visstnok være en veldig god forsterker, men har selv ikke prøvd den. Youtube er en grei plass å få hørt mange forsterkere, du får som tidligere nevnt, et utgangspunkt. søk f.eks. "vox ac15/fender blues junio stratocaster", så slipper du å få et helt feil inntrykk om de spiller på en humbucker gitar. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 er forelsket i line6's forsterkere. Se noen demo videoer for nærmere info og lyd eksempler Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Selv foretrekker jeg Roland Cube 30, 60 eller 80 watt. Er ikke så mye inne på det med elgitarer. Line 6 skal være bra har jeg hørt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) alt over 75 watt er bra. for da kan du lagre alle instillingene dine du har laget på amp'en slik at du har lett tilgang til dine konfigurasjoner, innenbygd gitar stemmer, samt har en del effekter å kose deg med Endret 10. januar 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Line6 har mye effekter, men låter ikke bra etter min mening. Til rock(AC/DC, Zeppelin, Sabbath osv) er det rørforsterker som gjelder, mye mer dynamisk og varm i lyden Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg så litt på Line6 Spider, syns den var litt fin, men det var ikke så altfor ideelt til sånn jeg spiller.. @Edge: Rørforsterker vil si? Lenke til kommentar
edge Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg så litt på Line6 Spider, syns den var litt fin, men det var ikke så altfor ideelt til sånn jeg spiller.. @Edge: Rørforsterker vil si? At lyden er analogt produsert i radiorør, istedet for digital modulering. Den letteste måten å vite forskjellen er ærlig talt å høre den Men for å si det slik: alle lydene i Line6-ampen er basert på rørforsterkere. Og ingen transistoramp kan erstatte en god røramp når det er snakk om vrenglyd Ulempen med rør er at de må byttes fra tid til annen. Det koster ca 1000 kroner for et fullt rørsett, men gode rør varer i mange år Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Ok, da vet jeg det Hvilken rørforsterker burde jeg se på da? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Hvis det er kun til hjemmebruk og du vil utnytte rørvrengen, så bør du gå får en med amp som er toppen 15W! 5W holder godt til hjemmebruk. Jeg kan jo egentlig bare begynne med mine erfaringer med oranges tiny terror...Det er en røramp som finnes i topp og kombo, på disse har man valget med å enten bruke 7W eller 15W. Mine erfaringer: + utrolig bra vreng + Valg mellom 7/15W - høres kanskje litt mørk ut, kanskje litt mye mellomtone(gjelder kun humbucker gitarer) - mangler skikkelig eq, har kun en tone-kontroll + Allsidig + Tar godt pedaler, selv om den ikke har effektsløyfe Fender pro jr:(dette kan gjerne sies om flere fender amper) + enkel + låter konge clean -/+ passer ikke så godt nyere rock, om du spiller eksempelvis ac/dc, men vrengen sånn generelt er ganske bra. + liten dette er hva jeg har kommet frem til ved å teste dem, men dette er jo mine meninger da. For billige amper, se på blackheart, epiphone, og blackstar kanskje? Nå er jo ikke tiny terror så veldig dyr, men man må ha kabinett til, om man da ikke kjøper komboen som koster en del mer. Ta en kikk på sound1.no eller noe, og se diverse amper på youtube... Endret 11. januar 2010 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Takk for all hjelp, kjøpte en VOX Valvetronix VT30 Endret 1. februar 2010 av DevilFish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå