Carridin Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg er en amatør som har fått en stor interesse for foto de siste årene, og overgangen til et EOS 7D var uungåelig etter å først ha eksperimentert litt med et Nikon D300s. Jeg har et stk 60mm makro-objektiv og et litt lusent 18-55mm all-round objektiv som jeg vil bytte ut. Hva har dere å si om Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM vs EF 24-105/4L IS USM vs Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM som et "all-round" objektiv? Jeg vet at det mangler litt vidvinkel på de to L-objektivene, men jeg supplerer på med en ren vidvinkel-zoom også etterhvert. Som større telezoom står det mellom et 70-200 f/2.8 IS eller 4.0 IS. Vil f/4.0 egne seg bedre for landskapsfoto pga bruk av større blenderåpning der uansett? Ser at 70-200 f/4.0 har en 4-trinn IS kontra 70-200 F/2.8 sin 3-trinn. PS! Canon annonserte jo et nytt 70-200 f/2.8 IS i dag-verdt å vente på? Det blir vel MYE dyrere? Nytt 70-200L f/2.8 IS Setter stor pris på svar ettersom at jeg er heltent på å handle litt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Alle nevnte er gode,så du har bare et luksusproblem Eneste er at 15-55 ikke kan bruker på FF,greit å ha i bakhodet hvis man bytter format en gang. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) En typisk allroundzoom, eller normalzoom om du vil, er for mange det objektivet som sitter oftest på kamera, og da gjerne når en vandrer rundt i by og landskap, spesielt på ferie. Slik er det i hvert fall for meg. Jeg ville følt meg meget lammet om jeg ikke kunne gått videre enn 24mm med allroundzoomen. 24mm oppleves omtrent ikke som vidvinkel i det heletatt på kameraene med 1,6 cropsensor. Av den grunn har jeg EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, og er ekstremt godt fornøyd med dette. Rent optisk er det på høyde med L-objektivene. Byggekvaliteten er derimot et hakk bak. Det at 17-55mm f/2.8 IS USM ikke kan brukes ved en oppgradering til fullformat er riktig. Men dette objektivet er såpass ettertraktet at du får mye igjen dersom du eventuelt skulle selge det. Angående 70-200mm f/2.8L IS vs f/4L IS, så koker det ned til hvor mye du ønsker å bære, og om du virkelig har behov for f/2.8. Jeg syns ikke det forsvarte den doble vekten. Dersom actionfoto i litt dunkel vinterbelysning er målet gjør nok derimot det. Endret 5. januar 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Carridin Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 En typisk allroundzoom, eller normalzoom om du vil, er for mange det objektivet som sitter oftest på kamera, og da gjerne når en vandrer rundt i by og landskap, spesielt på ferie. Slik er det i hvert fall for meg. Jeg ville følt meg meget lammet om jeg ikke kunne gått videre enn 24mm med allroundzoomen. 24mm oppleves omtrent ikke som vidvinkel i det heletatt på kameraene med 1,6 cropsensor. Av den grunn har jeg EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, og er ekstremt godt fornøyd med dette. Rent optisk er det på høyde med L-objektivene. Byggekvaliteten er derimot et hakk bak. Det at 17-55mm f/2.8 IS USM ikke kan brukes ved en oppgradering til fullformat er riktig. Men dette objektivet er såpass ettertraktet at du får mye igjen dersom du eventuelt skulle selge det. Angående 70-200mm f/2.8L IS vs f/4L IS, så koker det ned til hvor mye du ønsker å bære, og om du virkelig har behov for f/2.8. Jeg syns ikke det forsvarte den doble vekten. Dersom actionfoto i litt dunkel vinterbelysning er målet gjør nok derimot det. Fornuftige påpekninger dette ja. Irriterer meg litt med den brennvidden - den skulle vært mindre:) Eller så skulle vi hatt L-serie i EF-S - utgave. Jeg liker nemlig værtettingen og den generelle byggekvaliteten en god del bedre enn på 17-55 IS. Men den generelle bildekvaliteten blir ikke synlig hemmet med EF-objektiv (opp til 105mm) på et 1.6x crop kamera på teleenden? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du ikke er yrkesfotograf eller veldig ivrig hobbyfotograf ville jeg ikke blåst penger på den nyeste 70-200 IS enda. Den gamle, med IS, får du pent brukt helt ned i under 10 lapper, du skal være veldig ivrig for å bruke det dobbelte på den nye. Klarer du deg uten IS får du 2.8 uten IS helt ned i 5000, det er latterlig mye objektiv for pengene sammenlignet med IS mkII. Har du planer om å holde deg til crop i overskuelig fremtid (noe jeg regner med i og med at du har 7D) er 17-55 ett rimelig trygt kjøp. Kjøper du brukt til fornuftig pris kan du selge den nærmest uten tap om ett par år. Lenke til kommentar
Carridin Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du ikke er yrkesfotograf eller veldig ivrig hobbyfotograf ville jeg ikke blåst penger på den nyeste 70-200 IS enda. Den gamle, med IS, får du pent brukt helt ned i under 10 lapper, du skal være veldig ivrig for å bruke det dobbelte på den nye. Klarer du deg uten IS får du 2.8 uten IS helt ned i 5000, det er latterlig mye objektiv for pengene sammenlignet med IS mkII. Har du planer om å holde deg til crop i overskuelig fremtid (noe jeg regner med i og med at du har 7D) er 17-55 ett rimelig trygt kjøp. Kjøper du brukt til fornuftig pris kan du selge den nærmest uten tap om ett par år. Det blir nok et 17-55 f/2.8 IS da. Får bare leve med at det mangler litt værtetting og generell byggekvalitet. Blenderåpning 2.8 er priceless! Angående 70-200 zoomobjektivet, tror jeg at jeg må tenke meg om litt til-kan fort bli litt impulsivt her. Siden jeg ser for meg at jeg mest vil bruke det til landskap og LITT portrett, kan det være f/4.0 IS - versjonen vil bli mer enn tilstrekkelig. Funker denne greit til bruk i skumringen når det begynner å bli litt mørkt? Jeg har lyst å ta bilder ute i snøen (som vi har rikelig av nå) i det spesielle solnedgang-lyset. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du ikke er yrkesfotograf eller veldig ivrig hobbyfotograf ville jeg ikke blåst penger på den nyeste 70-200 IS enda. Den gamle, med IS, får du pent brukt helt ned i under 10 lapper, du skal være veldig ivrig for å bruke det dobbelte på den nye. Klarer du deg uten IS får du 2.8 uten IS helt ned i 5000, det er latterlig mye objektiv for pengene sammenlignet med IS mkII. Har du planer om å holde deg til crop i overskuelig fremtid (noe jeg regner med i og med at du har 7D) er 17-55 ett rimelig trygt kjøp. Kjøper du brukt til fornuftig pris kan du selge den nærmest uten tap om ett par år. Det blir nok et 17-55 f/2.8 IS da. Får bare leve med at det mangler litt værtetting og generell byggekvalitet. Blenderåpning 2.8 er priceless! Angående 70-200 zoomobjektivet, tror jeg at jeg må tenke meg om litt til-kan fort bli litt impulsivt her. Siden jeg ser for meg at jeg mest vil bruke det til landskap og LITT portrett, kan det være f/4.0 IS - versjonen vil bli mer enn tilstrekkelig. Funker denne greit til bruk i skumringen når det begynner å bli litt mørkt? Jeg har lyst å ta bilder ute i snøen (som vi har rikelig av nå) i det spesielle solnedgang-lyset. Glimrende valg av objektiver, det er svært vanskelig å finne noe bedre. Jeg har begge selv, dvs jeg har IS varianten av 70-200mm f/4. Når det gjelder spørsmålet ditt om skumringsbilder så vil 70-200m f/4 fungere helt ypperlig dersom det er snakk om å ta bilder av statiske motiver og du bruker stativ. For slike bilder er det som oftest uansett en fordel å bruke en midre blender (rundt f/8) og lav ISO (100-200) og da må du opp på lukketider som du uansett ikke klarer å håndholde. Skal du ha med mennesker i bildet så bruk blits (rear curtain sync) til å "fryse" personen(e). Skal du "håndholde" så er det en stor fordel med IS og da må du opp med ISO og blender for å få akseptable lukkertider, her må du bare eksperimentere. Og igjen, bruk blits for å "fryse" det som eventuelt ikke er helt statisk i motivet ditt. Selv ville jeg kjøpt IS utgaven av 70-200mm f/4 men utgaven uten IS er jo en del rimeligere og gir mye kvalitet for pengene. Og ikke glem stativ - et *stødig* stativ med et godt hode. *Det* er "priceless" det! Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 70-200mm f/4 men utgaven uten IS får du som et alternativ på brukten for ca 4000 kr som regel er det en pris som holder seg stabil der noen har filter også + egen oppbevaring hylse til http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...utstyrtypeid=54 boltreplass for Canon optikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå