Gå til innhold

Problem med tilgang til HDD

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg har en disk som har begynt å krangle. Det er en SATA-disk og er koblet til via USB-docking slik at det i prinsippet er en ekstern harddisk. Jeg mistenker at et par av sektorene er skadet, for når jeg kobler den til blir den ikke tildelt stasjonsbokstav.

Dersom jeg bruker Diskbehandling ser jeg disken, men den får altså ikke stasjonsbokstav. Hadde den det hatt kunne jeg gått videre med Checkdisk, men det fører ikkje til noe siden det ikke finnes noen disk å sjekke (har prøvd).

Noen som har tips til hvordan å gå fram? Å prøve med partisjonering vil jeg tro er lite lurt, da innholdet fort vil forsvinne vil jeg tro. Er det kanskje et program som har reparere skadede data a-la Checkdisk, eller eventuelt andre idéer?

I ytterste fall sender jeg disken til de som kan den slags, men vil jo prøve selv først så langt det går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å gi den en bokstav? Det er jo en av funksjonene man bruker Diskbehandling til når det ikke automatisk tildeles en bokstav.

Skulle likt å prøve, men fant ikke ut hvordan. Kanskeje funksjonen var disablet?

EDIT:

Disken viser i Diskbehandling, men ikke i det øverste vinduet som egen stasjon. Den står som Disk 2 i vinduet nede på skjermen. Høgreklikk o.l. gir ingen (innlysende) mulighet for å gjøre annet enn å "slette volum".

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar
Prøv MBRlister (se signatur), legg ut BPB2list.txt

Kjører Vista 32bit, med C: som OS-partisjon og D: som recoverypartisjon. MBRLister er kjørt som admin.

Jeg får bare opp BPB0list0 og BPBlist1. Ingenting som heter BPBlist2. Det samme gjelder for Zero-filene.

Disken er selvsagt på og aktiv (hører at den burer).

Lenke til kommentar
Ikke rart den ikke fungerer. MBR, partisjonstabell, og bootsektor er slettet / overskrevet.

Prøv om Testdisk kan hjelpe. Hvis ikke må du prøve å hente ut filer med GetDataBack.

Har kikket litt rundt i TestDisk, men var litt skeptisk for å trykke noe feil. Kunne vært ok med en kjapp how-to-guide for å legge inn MBR, partisjonstabell og bootsektor på nytt.

Kan også nevne at Elkjøp har diverse butikker som er utstyrt for å kunne redde disker. Prisen var ok (ca 1500), men usikker på om de er til å stole på.

Vil det kunne funke om jeg tar den andre disken som stod i Cubestasjonen (og er ubrukt), docke den på samme måte som den som denne, kjøre GetDataBack og kopiere fra ødelagt disk til tom disk?

Lenke til kommentar
GetDataBack er gratis å prøve. Filene kan du kopiere til en hvilken som helst disk.

Guide for å bruke Testdisk følger med MBRlister.

Fin guide, men jeg får ikke "Proceed" under Step 5. (se vedlegg)

Jeg kan ikke gå opp\ned. Velger jeg Quick search får jeg deretter spørsmål om å søke etter partisjon opprettet under Vista. (disken er nok satt opp med XP-maskin vil jeg tro)

Etter dette søket får jeg en liste tilsvarende den guiden har i Step 5, der jeg kan merke linjene grønne ved å pile høgre.

post-59194-1262817585_thumb.jpg

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar

Saken er at Testdisk her varierer menyene basert på hva den finner. Den fant ikke noen bootsektor å gå videre med, så da er 'Quick search' nødvendig.

Forhåpentligvis får du da opp et forslag som stemmer med partisjoneringen slik den var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...