Lobbi Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 enkelt og greit: Er det noen som vet å forebygge sceneskrekk på en effektiv måte? Jeg vet jo at det ikke gjør noe om man driter seg når man holder et framlegg for større eller mindre forsamlinger, men alikevel blir jeg kvalm og begynner å skjelve og stamme hver gang det må gjøres? Noen med erfaring, tips? Lenke til kommentar
kreo5 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Av egen erfaring, var det kun trening som måtte til. Slet mye med det tideligere. Men og bare klare å finne det innerste motet, som tenker: Hva er det som er galt med å stå foran en forsamling? Har hørt fra folk at å stå foran ett speil å se for seg at du står foran en mengde mennesker. Har ikke prøvd det ut selv, men kanskje? Edit: Null stress å drite seg ut, prøv å lag en spøk av det, hvis du klarer det - selvsagt. Det bygger opp din egen selvtilitt foran folk Lenke til kommentar
Xal Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei! Vil anbefale deg å lese: "Håndbok i kognitiv terapi" av Torkil Berge og Arne Repål. Kan sikkert finnes på biblioteket. Der er det et kapittel som heter "sosial angstlidelse", jeg vet ikke om du har angst eller om du "bare" er nervøs, men tror det kan hjelpe uansett. Mye annet bra i den boken også. Kort oppsumert: - Ikke tenk at alle merker at du skjelver i stemmen og skjelver, mest sannsynelig gjør de ikke det og om de legger merke til det, hva tror du de tenker? Hva ville du tenkt om noen skalv? Når du tenker mye på at folk ser det blir som regel skjelvingen verre (jeg slet med rødming, fælt.) - Prøv å ikke tenke på hvor nervøs du var forrige gang du hadde en fremføring, dette vil bare forverre redselen. - Ikke tenk etterpå på det du syntes gikk galt, fokuser på det som gikk bra - Husk at det er en forskjell på å føle seg nervøs og på å se nervøs ut. Jeg selv var veldig nervøs før fremlegg og er til tider det fortsatt også. Vet ikke helt hvordan jeg kom over det, det bare skjedde etter at jeg begynte på ny skole og fikk en haug nye venner og at jeg ble leder i en frivillig organisasjon. Der var jeg engasjert i det det ble snakket om og var derfor nødt til å snakke for å kunne delta aktivt og få frem mine meninger. Jeg begynt å slutte å bry meg om hva andre mente og bare slapp meg løs. Jeg har i det siste utfordret meg selv vær dag med ting jeg egentlig ikke mener jeg tør. Dette har hjulpet meg til å komme over den siste resten av problemer med fremføring. Ting jeg gjør er: Snakke med en jeg egentlig ikke kjenner, ha fremføring uten stikkord, uten å være skikkelig forberedt, Delta i debatter på skolen selv om jeg ikke kan så mye om temaet, stille "dumme" spørsmål, svare når lærern spør om ting osv. Du begynner selvfølgelig på det nivået som passer deg og gjør ting DU syns er skummelt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Øving gjør mester. Øv foran speilet, øv med videokamera og se gjennom hvordan du fremfører, øv foran foreldrene/vennene dine slik at de kan gi tilbakemeldinger. Og vips vet du at du kan stoffet godt nok til at det vil gå uten problemer. Lenke til kommentar
Cazzo Grande Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det er ikke sikkert du blir kvitt scene skrekk. En kompis av meg har store show regelmessig, og har til og med hatt et show på old trafford forran 80 tusen mennesker, og likevel blir han alltid nervøs før et show, om det så bare er forran 200 mennesker. Litt samme greia med meg egentlig, jeg hadde et show på TG forran 5-6 tusen mennesker, men jeg var fortsatt nervøs da jeg hadde show på RBSS forran 100 mennesker. Det som derimot kan minke nervøsiteten mens du holder en opptreden er å få publikum med deg. Det er det vanskeligste, men også det viktigste. Kom med en liten spøk som får folk til å le, og du skal se du får masse selvtillit og det ikke er noe skummelt lenger. Lenke til kommentar
Darth Invidia Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 funker bra for meg å ikke fokusere på publikum. ikke inn i spesielle ansikter, bare ut i generelle området.. men spørs jo hva du skal på scenen da Lenke til kommentar
Ntaw Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 du må være overlegen publikumet ditt, uten å vise det. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Noen folk har bare en sjuk sceneskrekk. Var en norsk skuespiller, ganske kjent, husker ikke navnet hennes, men hun var på kaste-opp-stadiet foran hver forestilling. Må være ganske slitsomt. Ikke løp unna din frykt for å drite deg ut, møt den! Sjekk ut om du finner noen som driver med teatersport eller noe, hvor hele pointet rett og slett er å drite seg ut foran mennesker. Det er jævlig givende Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Ikke tenk, bare gjør det. Øv på å tøm hodet ditt for alt annet enn det du skal gjøre der og da. Konsentrer deg om alt annet enn det som foregår i hodet ditt, istedet fokuser på din egen pust. Ikke tenk et sekund på alt det andre som gir sceneskrekk. Ellers er det bare øving som skal til. Vær gang du har sjansen til å gå på en scene, så gjør det! Dersom du velger å ikke gjøre det, vil du heller ikke ha fremgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå