Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst nett -> "begrenset tilkobling"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett og slett bare fjerne haken foran "Distribute IP adresses" altså?

Kjenner at jeg heller mer og mer mot å kjøpe en ny router. Redd for at det blir bare kluss om jeg skal konfigurere det der.

Er du sikker på at de to routerene du har i signaturen ikke har samme problemet som den jeg har nå? Den Linksys-routeren fikk en sekser av DinSide, men det var jo i 2008. Er den ikke litt gammel?

Lenke til kommentar

Okay, jeg har nå funnet ut at Airport Express kan settes opp som kun AP. Var bare å hake av et eller annet, eller fjerne en hake. Ikke vanskelig visstnok. Da kan jeg altså koble den til den eksisterende routeren, og vips så er problemet mitt løst.

Er dette er grei kobling, la7dfa? Ingen svakheter i nettverket? Ingen svake ledd som ødelegger alt?

Altså:

Modem -> router -> Airport Express, telefonadapter og stasjonær PC

Alternativt:

Modem -> ny router -> telefonadapter og stasjonær PC (en dings mindre altså)

Vil jeg oppnå samme ytelse med den øverste løsningen? Selv om det blir et ekstra ledd før jeg kommer til AP?

Sliter med å bestemme meg her. Jeg stiller vel egentlig samme spørsmål flere ganger også. :blush: Beklager maset.

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Hmm, fant nettopp ut at bredbåndstelefonen ikke virket. Jeg koblet telefonadapteret til routeren for noen dager siden, da jeg har hatt mistanke om at telefonadapteret bremset opplastingshastigheten da det var plassert mellom modemet og routeren. Men da gikk det altså ikke an å ringe til telefonen vår. Ringte til Canal Digtal som sa at telefonadapteret må være koblet direkte i modemet. Han sa at han skulle sku av en begrensning som ligger i telefonadapteret som gjør at telefoni blir prioritert. Er vel det som heter QoS? Dette blir imidlertid ikke gjordt før i morgen, men da jeg koblet telefonadapteret inn i modemet igjen nå så ser det ut til at jeg likevel får den opplastingshastigheten som jeg skal ha. Huh? Bør jeg ringe til CD og be dem om å ikke skru av QoS likevel, eller spiller det ikke noen rolle?

Dette er kanskje litt OT, men det har jo med den generelle koblingen å gjøre. Ønsker gjerne tilbakemelding på om ting er koblet riktig her. ;)

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Jeg synes det meste høres greit ut, men det er jo du som får ta de endelige valgene :-)

Når det gjelder telefoni og router, så er det "kanskje" mulig å sette den bak routeren.

Vanligvis så åpner man bare noen porter i router og alt er vel.

Hvis adapteret gir for lav hastighet ut eller er ustabilt, så er det lurt å sette det bak router. Er det stabilt og du får forventet hastighet, så er det greit å sette det foran router fordi du da omtrent er garantert 100% kvalitet på telefoni pga QoS.

Lenke til kommentar

Men nå slår jo Canal Digital av QoS. Burde jeg forhindre det, da det likevel ser ut til at jeg får den hastigheten jeg skal, eller betyr det ikke noe at QoS er slått av?

Ang. valt av router. Hvilket av de to alternativene over synes du ser best ut? Er det dumt at jeg må gjennom et ekstra ledd før jeg kommer til AP (Airport Express)? Er de to routerne i signaturen din bedre enn Airport Express (hastighet, rekkevidde)? Kan du ikke bare bestemme meg? Hehe.

Lenke til kommentar

Tror ikke QoS er så viktig. Min erfaring er at det er bittorrent som kan skape trøbbel for telefoninen og da kan man sette innstillinger i de programmene som forhinder trøbbel.

Det er ikke noe minus at du evt kobler til AE. Samme som om du bruker en trådløsrouter.

Jeg ville kjøpt Asus som jeg har her. Da slipper du å ha flere bokser og rekkevidden er god.

Fordelen med AE er at du er bombesikker på at den fungerer mot din PC.

Lenke til kommentar

Hmm, kan vel hende at Asus er en enda bedre router. Men så mye datatrøbbel som jeg har hatt det siste året så heller jeg mot å kjøpe AE iom at jeg som du sier er bombesikker på at den fungerer mot min PC. Løsningen blir jo 300-400 kr billigere også, selv om jeg får en ekstra dings.

Jeg bestiller nok AE. Nå drar jeg til Bergen igjen en stund, så jeg kommer ikke til å koble opp AE før jeg kommer tilbake. Kan ikke garantere at jeg ikke kommer til å trenge hjelp til å koble den opp også, haha! Så det er nok en viss fare for at denne tråden våkner til liv igjen da. ;) Nå vel, det skal vel være forholdsvis enkelt.

Fant en test av AE der jeg så dette bildet:

http://images.macnn.com/macnn/news/0803/18-airport-3.jpg

Regmer med at det er det siste alternativet jeg skal velge? ;)

Tusen takk for all hjelp, la7dfa!

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg må dessverre puste nytt liv i denne tråden. Jeg har nå koblet opp Apple Airport Express her hjemme, men nå detter nettet ut som aldri før!!! Nå har jeg to bærbare her hjemme, og på den ene (som jeg har hatt så lenge jeg har hatt problemet jeg nevner i første post) så detter nettet ut hele tiden, mens på den nye minibærbare fra Samsung fungerer det helt fint!

Hva i alle dager?? Airport Express fungerer jo helt fantastisk på hybelen min i Bergen, hvorfor i alle dager skal den ikke fungere her hjemme? Den minibærbare gjør det jo!

Lenke til kommentar

Ja. nå er det faktisk et Intel WiFi Link 5100 jeg har. Står i den tråden at det er et av kortene det er feil med. Men saken er jo at alt fungerer helt utmerket på hybelen i Bergen! Hvorfor i alle dager fungerer ingen ting her hjemme når jeg har nøyaktig samme router? Det er jo....umulig!

Betyr dette forresten at jeg ikke hadde trengt å kjøpe den Apple-routeren?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt fram og tilbake og kommet fram til at det er Belkin-routeren som må være problemet, og ikke nettverkskortet. Jeg koblet fra Apple-routeren og brukte Belkin bare for å se om det hjalp å oppdatere driveren til nettverkskortet, men jeg har stadig problemet med at nettet detter ut. Jeg har nettopp kjøpt meg en minibærbar som har et helt annet nettverkskort og jeg får samme problemet på den.

Så nå har jeg slått av AP i Belkin og koblet opp Apple-routeren igjen. Problemet da er at hastigheten blir lavere. Jeg får som regel bare rundt 8 Mbps på bredbandskollen.se. Skal ha 12 Mbps. Det hender at testen viser 12 Mbps også, men som regel er det bare 8.

Hva er galt nå da? Koblingen? Kablene? Innstillingene i Apple-routeren? (Har satt den i bromodus.)

(Som nevnt i posten for to dager siden så datt nettet ut da jeg brukte Apple-routeren også. Får teste litt i kveld, og se hva som skjer.)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg lurte på om det går ann å koble til Airport Express basestasjon til en linksys router trådløst? Eller om det bare går ann å koble det opp til Airport Extreme. Jeg har internett i en kjeller der jeg bor, men routeren er hos min huseier som bor over meg, men problemet er at signalet er så dårlig at nettverket faller ut hele tiden.

Endret av Ståle1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...