1-2-3 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hei! Jeg sliter med at det trådløse nettet her hjemme stadig slutter å fungere på min bærbare. Det kan fungere utmerket, helt til sidene plutselig lastes veldig sent eller at jeg rett og slett "detter ut" av nettet. Da får jeg beskjeden: "begrenset tilkobling." Dersom jeg slår av og på nettverkskortet i PC-en med "nettverksknappen," så fungerer det fint igjen. Ellers så ordner det seg som regel av seg selv etter en stund. Det som er så rart er at på hybelen i Bergen (der jeg studerer) så fungerer det aldeles utmerket! Har aldri problemer. Der har jeg en Apple AirPort Express. Dette må vel bety at det er feil med routeren her hjemme? Har en Belkin-router. Den stasjonære PC-en er tilkoblet routeren med kabel, og det fungerer også utmerket. Har kabel-internett fra Canal Digital om det har noen betydning. Firmwaren i routeren er også oppdatert. Jeg kjører Windows 7. Er denne routeren jeg har: http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...duct_Id=461090# Endret 5. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er masse tråder med Win7 og nettverk som faller ut. Tror dette har med dårlig kompabilitet for strømsparing mellom router og PC. Mest sannsynlig er det at router ikke takler de nye strømsparingsrutinene til Intel nettverkskort m.fl. Du kan prøve å finne en eldre driver til nettverkskort og se om det hjelper. Sjekk også om det finnes nyere firmware til routeren. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Men jeg hadde problemet også da jeg hadde Vista! Her hjemme vel og merke, ikke i Bergen. Er det mulig å slå av strømsparing? Kanskje jeg rett og slett skal kjøpe samme router hjemme som i Bergen? Apple AirPort Express? Funker jo der, så da bør det vel funke her også? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det vil helt sikkert fungere med Apple-routeren. Det samme gjelder trolig de fleste Linksysroutere m.fl. Det går an å sette kortet i CAM (konstant på), men det ser ikke ut til å fikse problemet hos de fleste. Vista og Win7 bruker samme drivere, så problemet henger sammen for de to OSene. Det vil sikkert også hjelpe å bruke en rimelig wlan-dongle. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Fant ut at Dell hadde lagt ut en ny driver for det trådløse nettverkskortet. Blir spennende å se om det virker. Hvis ikke så blir det nok en Apple-router. Burde jeg i så fall gå for Extreme og ikke Express. Extreme har 5 GHz. Utgjør det en stor forskjell? Hva er en wlan-dongle? Edit: Nevermind. Fant det ut. Google vettu. Men jeg har ikke så lyst på en sånn dings stikkende ut av maskina . Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Støtter Apple Airport Express 5 GHz også? Står det her: http://www.apple.com/no/airportexpress/fea.../frequency.html Da kjøper jeg i såfall den. Men da behøver jeg en svitsj i tillegg. Jeg har en stasjonær PC tilkoblet med kabel, og en bærbar tilkoblet trådløst. Kabelmodemet fra Canal Digital har bare en port, og det samme har jo Apple Airport Express. Da blir vel en svitsj løsningen på problemet? Altså: Kabelmodem -> svitsj -> Apple Airport Express og stasjonær PC. Riktig? Da er neste spørsmål hvilken svitsj jeg kan kjøpe. Er vel kanskje forskjell på dem også? Leste en aritikkel i DinSide om hjemmenettverk. De anbefalte denne: http://old.prisguide.no/product.php?produc...&cat_id=262 Er den grei? Artikkelen: http://www.dinside.no/828399/faa-fart-paa-hjemmenettet-del-1 Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du har en switch etter modem, så vil du ikke få et LAN med lokal kontakt mellom enhetene. De trådløse kan kommunisere lokalt, men ikke de med kabel. Disse får internettadresser dersom du har flere fra din ISP. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Men...hva skal jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Trådløsrouter er den greieste løsningen. De to jeg har i signaturen under bør fungere greit mot din PC såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Altså samme system som jeg har i dag da? Med en annen router. Bare så synd at jeg er 100 % sikker på at Apple Airport Express funker med min PC. Skulle gjerne hatt den. Litt redd for å kjøpe noe annet. Har de to du viser til 5 GHz? Har det en effekt? Støtter PC-en min dette forresten? Dell Studio 1555. Denne da: http://www.dinside.no/830491/netgear-wndr3700 Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 http://www.dinside.no/782866/linksys-wrt610n Her er en test av den ene routeren i signaturen din. Den får terningkast 6, men 5 GHz får ikke masse skryt akkurat. Men er ikke 5 GHz noe å henge seg opp i? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 5GHz har mindre støy men kortere rekkevidde innendørs. For min del får jeg god hastighet på 2,4GHz selv om det er mange naboer. Synes ikke det er viktig med 5GHz for normale boligforhold. PC du har kan være oppsatt med 5GHz, men det avhenger av hvilket nettverkskort som står i den. 11a= 5GHz. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt en trådløsrouter som diskutert og skulle det mot formodning bli trøbbel, så kan du alltids legge til Apple aksesspunkt etterpå. Jeg kjenner ikke til innmaten i den 3700 routeren fra Netgear. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Okay. Hvilken av de to routerene i signaturen din vil du anbefale da? Hva mener du med "legge til Apple aksesspunkt etterpå?" Kan jeg koble Airport Express til den routeren jeg allerede har? Altså at jeg bruker min nåværende router som svitsj på en måte da? Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ja, sorry det tenkte jeg ikke på :-) Du kan koble A.E. til en av portene på routeren du har. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Flott! Da slår jeg altså bare av AP i routeren jeg nå har, og bruker Airport Express i stedet? Vil det være den beste løsningen? Må jo gjennom et ekstra ledd (routeren) før jeg kommer til aksesspunktet? Eller er ikke det noe big deal? Kan det oppstå noe kluss mellom Belkin-routeren og Airport Express? Er det en enklere og bedre løsning å kjøpe ny router? Må være helt sikker på at jeg gjør det rette nå. Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg er litt usikker på om man kan slå av routingfunksjonen på A.E. I såfall kan det bli litt knoting med å få et 100% felles nett (trådløst + LAN)med den boksen påkoblet. Det er ikke noe problem å surfe gjennom det, men kan bli litt problematisk i andre tilfeller fordi du har en ekstra brannmur + NAT i AE. Du slipper dette dersom du bruker kun 1 trådløsrouter. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Hmm, men hvis jeg kan bruke Airport Express bare som AP, så vil det funke da? Må da gå an å finne ut... Kanskje enklere å bakre kjøpe en ny router likevel. Hvilken vil du anbefale? Er de to i signaturen raskere enn Airport Express også? Ser at den får kritikk for dette i noen tester, selv om jeg synes at det fungerer steinbra i Bergen. Men så har jeg ikke noe å sammenligne med da. Endret 6. januar 2010 av 1-2-3 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du kan bruke det som rent AP så skal det være plug & play. Jeg vet ikke om det går an. Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Fra Apple sine sider: "Question: Can AirPort Express wirelessly extend ("repeat" or "rebroadcast") the network of a third-party access point? Answer: No. But it can wirelessly extend the range of a WDS network that is being hosted by an AirPort Extreme Base Station or another AirPort Express." Er dette svaret på spørsmålet? Lenke til kommentar
1-2-3 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Fant en gammel tråd med nøyaktig samme spørsmål: http://forums.dealmac.com/read.php?4,2634480 Men du må nok oversette for meg. Ja, ikke engelsken da. Er det vanskelig å sette opp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå