Nauz Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 I løpet av julen har gradestokken vist 30 blå om natten, det har generelt vært bikkjekaldt ute. Det har gått flere dager mellom kjøreturene , men bilen har startet og gått som ei klokke hver gang. Kjørte senest 20 mil på nyttårsaften uten noen problemer. Nå på mandag gikk riktignok ikke alt som det skulle. Etter å ha kjørt ca 7-8 km oppdaget jeg at temperaturmåleren nærmet seg det røde nivået. Kort tid etter begynte det å lyse to lamper, den ene indikerer at temperaturen er for høy og den andre at "bilen må sjekkes på verksted". Siden jeg var rett ved skolen når dette skjedde, parkerte jeg bilen og kjørte den hjem igjen etter skoledagen. Da lyste fortsatt "verksted lampen", men motoren ble ikke unormalt varm og varmeapparat fungerte som det skulle. Jeg så at kjølevæskenivået var rett under minimum på ekspansjonstanken, så tenkte kanskje det hadde oppstått en lekkasje. Gikk ut for å fylle på litt frostvæske i dag og fikk et inntrykk av at kjølevæsken i tanken har fryst over natta, siden væsken ikke beveget på seg når jeg "rister på tanken". Man kan ikke se selve kjølevæsken hvis man skrur av lokket og kikker nedi, så er faktisk ikke sikker på om det har fryst eller ei. Gummislangen som går ut i fra tanken, virker ikke fryst. Har dere noen tips til å finne ut om kjølevæska er fryst? Hvis det har fyrst, er det ikke i så fall litt rart at det plutselig fryser nå, når det har gått utmerket gjennom julen som har vært enda kaldere? Er det farlig å starte bilen dersom det har fryst? Da vil vel kanskje vannpumpa takke for seg? På forhånd, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Vel, "noe" er helt klart galt siden "verkstedlampen" lyser. Jeg ville fått bilen tauet til verksted og sjekket hva som var galt fremfor å prøve å starte den. Better safe than sorry, som det heter på godt norsk. Er det ren ferdigblandet frostvæske du bruker? Det kan ha vært litt tynt, hvis du har 30 minus hos deg, jeg bruker en kombo med konsentrert og ferdigblandet her i Oslo (hvor det nå nærmer seg 20 minus). Frostvæskemåler er et must. Nå skal det sies at jeg slettes ikke er noen bilmekaniker. Men jeg ville som sagt fått de som virkelig har peiling ta bilen i nærmere øyesyn, og la proffene teste og sjekke at alt er iorden. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 jeg bruker en kombo med konsentrert og ferdigblandet her i Oslo (hvor det nå nærmer seg 20 minus). Ferdigblandet frostvæske har optimalt (lavest) frysepunkt. Det er derfor den er ferdigblandet, så folk skal slippe og kuke med dette selv. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 For det første: Finn frysepunktet på kjølevæska, dette gjør du med en frostvæskemåler til ca. 30 kr. hos din lokale bilsjappe. Er frysepunktet for lavt, tilsetter du ublandet glykol(kjølevæske) for å øke frysepunktet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 For det første: Finn frysepunktet på kjølevæska, dette gjør du med en frostvæskemåler til ca. 30 kr. hos din lokale bilsjappe. Frostvæskemåleren jeg har er totalt ubrukelig. + - 10 grader feil. Eneste metode er å ta kjølevæske i fryseren og se om den fryser. (Min erfaring) Er frysepunktet for lavt, tilsetter du ublandet glykol(kjølevæske) for å øke frysepunktet. Tilsett den kjølevesken som er riktig for din bil. Du kan se nedi radiatoren dersom det er frost. Ser ut som slush nedi dersom frosset. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Har vært borti bil før som hadde frosset kjøleveske. Og der kjente man meget godt slush i slangene som gikk til radiator, klem på en av slangene og se om du kjenner noe. Ellers vil en motorvarmer gjort susen for deg også, vil jeg tro.. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Kan det fryse kun enkelte steder i kjølesystemet, feks være flytende væske i slangene men fryst i radiatoren? Skal måle frysepunktet etterpå, burde vært gjort for lenge før vinterkulda satte inn! I dag våkna jeg til -29 grader, alt for kaldt nå! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Det første stedet det vil fryse dersom det er bare enkelte plasser er nok i ekspansjonstanken. Fordamping av vann gir en veldig liten, men likevel tilstedeværende, reduksjon i temperaturen. En potensiell mulighet jeg kan tenke meg til er at det danner seg slush, og så dras dette inn et sted hvor det tetter igjen sirkulasjonen av vannsirkulasjonen. Endret 6. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Takk for svar Bilen min har vist motorvarmer, men forige eier ødela tilkoblingspunktet og klippet av ledningen inne i motorrommet. Har nå fått skjøtet på en ledning og fyrtopp motorvarmeren, så da tenker jeg det løser seg! Tipper kjølevæsken min har tålt 20-25c, men ikke noe mer. Det har neppe fryst til is noe sted, men blitt "slushete" og tettet seg, så tror dette går veldig bra! Edit: Da har jeg fått tinet opp bilen over natta med motorvarmeren og fått målt kjølevæska. Den holdt kun 12-15 grader, så har tappet av ett par liter og fylt på med med konsentrat og målt igjen. Nå er alt i skjønneste orden + jeg har fått fikset motorvarmeren! Endret 7. januar 2010 av Nauz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå