Gå til innhold

Skisse til Gaming HTPC (budsjett: 9000 kroner)


Anbefalte innlegg

Nå som tråden min om anbefalinger av oppsett til stasjonær PC har blitt tatt bort av egen fri vilje, ønsker jeg å avslutte med en finale som tar for seg det eneste oppsettet vi aldri helt klarte å gjennomføre, nemlig en gaming HTPC. :thumbup:

 

Kort innføring: En HTPC er en datamaskin som er beregnet først og fremst til mediabruk, og passer best i stuen tilkoblet en TV. I dette tilfellet skal man også kunne bruke den til spilling. Prioriteringer verdt å nevne er lite fysisk volum, lavest mulig støynivå og pent ytre.

 

The Entertainer After No. 9

 

TheEntertainer.png

Kabinett + Vifter: Silverstone SST-GD04 + Nexus 120mm D12SL-12BW (3x)

Prosessor + Kjøler: Intel Core i5 650 + Scythe Big Shuriken

Hovedkort: Gigabyte GA-P55M-UD2

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5850

Minne: Corsair XMS3 1600MHz CAS8 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3EG 2TB

Strømforsyning: Seasonic X-series 650W

Eksternt optisk drev: Samsung SE-S084B

 

Foruten et skrudd, men likevel å så sofistikert navn, mangler dette oppsettet ikke akkurat på godsakene. Det er såpass framtidsrettet at to av komponentene ikke engang har kommet ut!* Strømforsyning, kabinettvifter og prosessorkjøler er de eneste kildene til støy, og selv disse oppleves som nærmest lydløse.

~ Valg av komponenter:

Kabinettet er så kompakt og stilrent som man finner slike, og har i tillegg god luftgjennomstrømning. Det kan være greit å bytte ut de 3 standard kabinettviftene med et tilsvarende antall vifter fra merket Nexus, som har rykte på seg for å levere den ypperste kvaliteten tilgjengelig. Disse brukes i så og si alle testoppsett fra anerkjente SilentPCReview.

 

Prosessoren er laget av Intel og basert på den nye Clarkdale-platformen. Denne kan skilte med høy effektivitet med tanke på strømforbruk kontra arbeidskraft. For å kjøle den ned må grunnet plassårsaker den vanlige kjøleren ut, for så å bli erstattet av lavprofilen Scythe Zipang 2. Denne kan ikke måle seg med gigantiske kjølere som TRUE eller Noctua NH-D14 på temperaturer, men gir gode resultater samt et sikret lavt støynivå.

 

Hovedkortet er denne gang levert av Gigabyte, og følger kabinettet med sin microATX-størrelse. Dette betyr at man er noe begrenset på dubbeditter, men det fungerer absolutt perfekt til våre krav. Stabilt, oversiktligt, effektivt og billig.

 

Skjermkortene blir altså anbefalt i flertall. Dersom du skal ha en skikkelig spill-PC, er den beste løsningen ATI sitt Radeon HD 5850. Dette vil i sin helhet gi enormt god ytelse til de aller nyeste spillene. Ulempen er at det blir den største kilden til støy under full belastning, og det med god margin. Dette hender likevel kun når du f. eks. spiller, der denne støyen forsvinner i bakgrunnen pga lyden fra høytalerne. Alternativt kan du gå for det mye svakere, men totalt lydløse varianten av HD 4850. At det er passivt vil si at en kjøleblokk tar seg av hele varmespredningen, mens luftgjennomstrømningen i kabinettet erstatter viften man finner på de fleste skjermkort. Når HD 5750 kommer i tilsvarende utgave, er det en naturlig erstatter av sistnevnte.

 

Minnet som er valgt er ganske standard med en liten varmespreder, men ellers stor ytelse gjennom høy frekvens og lav CAS. Priser varierer veldig for minne, så disse kan byttes til andre produkter med tilsvarende spesifikasjoner, uten de store problemene. Bare husk at 1,65V er maks anbefalte spenning.

 

Harddisken er av typen SSD som mange assosierer med høy pris og liten lagringskapasitet, men også uovertruffen ytelse og støynivå (ettersom det ikke er noen bevegelige deler, til forskjell for tradisjonelle mekaniske harddisker). Man kan vurdere 160GB-versjonen dersom halvparten er for lite, men husk, det koster flesk.

 

Strømforsyningen fra Seasonic, et av de desidert beste merkene, har blitt beskrevet som nærmest perfekt av både Hardware.no sine anmeldere og mange andre. Den er dønn stabil, 100% modulær (avtagbare kabler) og regulerer viftehastigheten automatisk etter hvor stor last den opplever å få. Slik vil man altså bli kvitt mye av støyen når man ikke kjører så tunge & mange programmer.

 

Det optiske drevet er eksternt, rett og slett fordi kjøleren til prosessoren ville vært snevret inn til en maksimal på 7cm i høyden, hvis ikke. Dette ble litt vel drøyt, og derfor vurderte jeg like så godt å ha et eksternt drev stående ved siden. Denne kobles til med USB, og kan derfor lett frakobles når man generelt ikke trenger den. Enda en støykilde som til stor grad er blitt eliminert!

 

---------------------

Siste linje: Et slikt bygg er vanskeligere å gjennomføre enn vanlige oppsett, både for første gang og når det kommer til fremtidige oppgraderinger. Jeg fraskyver meg alt ansvar for valg, kjøp, bruk og i det hele tatt noe som helst av relevanse til denne tråden. Kommentarer og rettelser er hjertelig velkomne, og under ledelsen av oss datafanatikere kan man uansett være relativt trygg på at alt passer! :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er egentlig bare som å bygge i et trangt kabinett, for litt over et år siden ville jeg sagt at oppsettet ditt er brukbart, men med kun 4850 i nå så er dette ikke det jeg vil kalle en GHTPC. Siden en ønsker en grafikkort som driver 1920x1080 (vanlig oppløsning på full HD TV) godt i gaming holder rett og slett ikke 4850 lenger. Det nytter svært lite med kraftig cpu når gpu er så nedprioritert. En god GHTPC må nå minst ha 5850.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nå mest problemer med å forstå hvorfor den cpu'en er anbefalt jeg, greit nok i en htpc uten dedikert grafikkort, men her er det jo bare bortkasta penger. Men unsett sikkert brukbart, bortsett fra at det ikke ville ramla meg inn å bygge en Intel rigg :)

 

Hvorfor ville du ikke anbefalt den aktuelle cpuen? Kun pris vurdert opp imot amd? Eller andre hensyn? For svak (til spill, 1080p dekoding eller hva)?

 

Hvilken amd cdpu vilel du anbefalt istedet, og gjerne hvorfor?

 

konstruktive innlegg ftw

Lenke til kommentar

Nei ikke bare mot AMD, også mot Intel, det er bortkasta å kjøpe en cpu med integrert grafikkort, og den er jo like så dyr som I5-750, som er en atskillig bedre cpu.

 

Og ser vi bort fra HW.nos test av disse, er det vel ingen andre seriøse nettsteder som mener disse cpu'er er verdt penga. De er overprisiet, og yter dårlig i forhold til pris.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Har nå mest problemer med å forstå hvorfor den cpu'en er anbefalt jeg, greit nok i en htpc uten dedikert grafikkort, men her er det jo bare bortkasta penger. Men unsett sikkert brukbart, bortsett fra at det ikke ville ramla meg inn å bygge en Intel rigg :)

 

Hvorfor ville du ikke anbefalt den aktuelle cpuen? Kun pris vurdert opp imot amd? Eller andre hensyn? For svak (til spill, 1080p dekoding eller hva)?

 

Hvilken amd cdpu vilel du anbefalt istedet, og gjerne hvorfor?

 

konstruktive innlegg ftw

 

Intel Core i5 650 er feil priset.

Prisforskjellen opptil Intel core i5 750 er for lav.

Denne prosessoren har mye høyere ytelse. Idle power er det samme.

 

<edit: for sen ...

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

I en gamer HTPC, ville jeg faktisk anbefalt amd 965 125w.

 

J0 den er ganske så strømkrevende, men AMD har et program kalt AMD overdrive. Dette programmet lar deg tune alt på riggen, inkludert vifter, når du ønsker riggen som en filmrigg, ja så har en rett og slett en profil hvor en klokker cpu'en/gpu'en ned både volt og ytelse, for minst mulig varmeutvikling og minst mulig viftestøy.

 

Skal en game så har en en normal/overklokket profil som henter det en trenger ut av cpu'en slik at den ikke bottelnecker et radeon 5850. dvs det holder med ca 3.0 ghz. I så måte kan en ta amd 955. Eller omså 95w 945.

 

Her er det inga roting i bios eller noe, rett og slett et museklikk som endre hvordan riggen skal yte.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
I en gamer HTPC, ville jeg faktisk anbefalt amd 965 125w.

Hmm, 125w CPUer skaper mye varme, hjelper ikke om det er et HTPC kabinett, selvom det er luftig så er det forsatt et HTPC kabinett, at den deler luften med et 5850 hjelper ikke heller.

 

Du nevner Overdrive og endring av klokkehastighet og voltage, ville ikke klokket i et slikt kabinett uansett, spess ikke et 125w monster.

Lenke til kommentar

@henrik

 

Det går godt og underklokke , det er det jeg faktisk mener, med radeon 5850 trenger en ikke engang 3,4 ghz for å hente maks ut av radeon 5850.

 

Årsaken til akkurat 965 - 125 w er at det er fri klokkegenrator, bedre minnekontroller og den kost lite mer en sine lillebrødre.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det skulle vel være liten tvil om at en phenom II på 2,2 ghz skulle være kraftig nok til all HTPC bruk.

 

Og underklokker vi en phenom II 965 125 og setter volt ned til 1,18v og 2,2 ghz, så skulle denne da dra 66w noe som burde være helt greit for stille cpu kjøling. :)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Så hvorfor ikke kjøpe enn billigere til å begynne med når du skal underklokke den likevel O_o

 

Fordi det ikke skal bare være en HTPC

 

men også en gamerigg, og når jeg skal game,holder det ikke med 2,2 ghz ja da er det opp til standard frekvens 3,4, vel radeon 5850 greier seg med 3.0 ghz, og litt mer støy.

 

Og ved hjelp av AOD så er dette ikke noe større opperasjon en et museklikk.

Høy ytelse når jeg trenger det og ikke bryr meg så mye om litt viftesus, lav ytelse når jeg vil høre på musikk, se film og lite viftesus.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...