bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) edit: nyeste oppsett ASUS P6X58D Premium eller EVGA X58 SLI LE Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB CL8, for core i7 Corsair H50 Corsair HX 1000W Corsair Obsidian 800D Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Samsung SpinPoint F3 1TB XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5 Microsoft Windows 7 Home Premium EN OEM, 64bit tiden er snart kommet for at jeg må kjøpe meg en ny pc. jeg har ingen problemer med å bygge den selv, men kunne trenge litt råd om hvilke deler jeg burde kjøpe. om det finnes noen ferdigbyggede er det selvfølgelig like greit, men jeg har ikke funnet noen til nå som passer mitt behov 100%. maskinen skal brukes til gaming hovedsaklig. jeg har et budsjett på ca 12000, men om noen har en set-up som skulle bli billigere vil jeg ikke ha noe problem med det heller. jeg har ikke behov for skjerm, mus/tastatur, lydkort eller høytalere. jeg har sett på kabinettene Cooler Master HAF 932 og Cooler Master ATCS 840, men er selvfølgelig åpen for forslag. prosessoren jeg har i tankene er Intel Core i7-920. jeg er usikker på om det blir 32 eller 64-bits, så inntil jeg bestemmer meg er det 4GB RAM som er målet. (om noen skulle ha noen innspill rundt 32vs64-bit så kom gjerne med dem) jeg har 2 SSD'er allerede, og begge skal med. jeg har derfor bare behov for en hard-disk på 500-750GB. skjermkortet må ha uttak for 2 skjermer. målet er å ha en maskin som ikke bråker for mye, kan takle store oppgaver og nye spill, og som ikke er for vrien å sette sammen (jeg er ingen pro på pc-bygging, for de som ikke allerede har gjettet det) og helst et kabinett med støvfilter (jeg er ikke god til husvask heller ). det hadde også vært hyggelig om maskinen kunne holde seg noenlunde kjølig. på forhånd takk! Endret 8. januar 2010 av bananajoe Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Tenker 600/700w PSU, Intel i5/i7, HD 5870 pluss viftestyring og Speedfan (til skjermkortet) jeg. Da kan du skru opp hastigheten på viftene når du skal spille, og skru ned når PC er idle. Tredjeparts kjøler til CPU er også lurt, da selve kjøleblokken yter bedre enn det standard Intel-kjøler gjør, som vil si at vifter kan snurre saktere, og da får du en stillere PC. Endret 5. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 takk for tipset, min pc's PSU sluknet etter mitt første innlegg. noen tanker om hovedkort? og trenger man virkelig 600-700w? (ikke at jeg skal si noe, min PSU døde jo faktisk for en time siden haha) Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hvis du skal oppgradere til CrossFire eller SLI senere kan det være en fordel med 750w-> ja. Ville ikke kjøpt en svakere strømforsyning enn 600w dag, og da helst en av god kvalitet. Her har du et veldig godt oppsett til 12.000,- for eksempel: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F2-1F36105580AA Om du vil kan du nedgradere til 750w PSU og eventuelt et billigere kabinett for så å kjøpe en viftekontroller som matcher kabinettet. Edit: Ikke Intel, men nå var AMD billigere. Endret 5. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 sweet. fant ut at en av pc-bygger-pc'ene (huh..) på komplett var ganske nær det jeg hadde tenkt meg. tror du følgene ville funket: Cooler Master ATCS 840 Chieftec Super Series 750W ASUS P6T Deluxe V2 Intel Core™ i7 Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Western Digital Caviar® GreenPower 750GB Lite-On DVD+RW burner hvis du har noen som helst tanker er det fantastisk (og takk for all hjelpen så langt) siden jeg har valget mellom 3 eller 6 GB med RAM, så ser det ut til at jeg går for 64bit. ^^ Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Du går ned et hakk i skjermkort, men ellers ganske likt. Ser også at CPU-kjøleren er den fancy lille vannkjøleren fra Corsair, som jeg tror vil gi deg en mye mer stillegående PC. Edit: Nei, vent. Sitter visst en vifte på den, i tillegg til at vannpumpen kan bråke. Ville heller gått for en kjøler med veldig stor kjøleribbe. Endret 5. januar 2010 av Benny Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) er det noen åpenbare chokepoints? og hva er dine tanker om 64-bit? edit: forslag til vifte? edit2: evt denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345880&CKS=PCW ? Endret 5. januar 2010 av bananajoe Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) sweet. fant ut at en av pc-bygger-pc'ene (huh..) på komplett var ganske nær det jeg hadde tenkt meg. tror du følgene ville funket: Cooler Master ATCS 840 Chieftec Super Series 750W ASUS P6T Deluxe V2 Intel Core™ i7 Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 Western Digital Caviar® GreenPower 750GB Lite-On DVD+RW burner hvis du har noen som helst tanker er det fantastisk (og takk for all hjelpen så langt) siden jeg har valget mellom 3 eller 6 GB med RAM, så ser det ut til at jeg går for 64bit. ^^ Cooler Master ATCS 840 - Kabinettet scorer meget bra i tester, og er visstnok temmelig lydløst. Her går det vel på smak og behag, synes selv Silverstone og Lian-Li har noen meget stilrene kasser. Chieftec Super Series 750W - Selv ville jeg kjøpt Corsair sin, gjerne HX750, men det er da meg. ASUS P6T Deluxe V2 - Har selv, perfekt HK. "Bunnsolid", som Hardware.no skrev. Intel Core™ i7 - Har selv, knallsterk prosessor. Meget god overklokker. Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler - Kun hørt gode ting om den. Stille er den nok også. Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 - Helt sikkert knall RAM. Selv kjører jeg Dominator, som etter min mening er verdt de 200 kronene ekstra for det ultrasexy utsenet! XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 - Yter temmelig likt mitt skjermkort, men med DX11 og andre nye teknologier, og når det i tillegg koster så lite som det gjør tror jeg ikke du vil bomme på den. Ville kanskje vurdert storebroren 5870, ettersom du gamer en del? Western Digital Caviar® GreenPower 750GB - Mener å ha hørt at Samsung sine F1 disker lager mindre lyd enn Caviaren, så dette tror jeg du burde undersøke ettersom du var ute etter en stille PC. Lite-On DVD+RW burner - Fins det i det hele tatt dårlige DVD-brennere? Og ja, 64-bit er helt klart veien å gå. Pass på at du får tak i Windows 7 da, og ikke Vista Så nå du ikke hadde tatt med HVILKEN i7, så da vil jeg si at 920 er veien å gå. Endret 5. januar 2010 av -sebastian- Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 er det noen åpenbare chokepoints? og hva er dine tanker om 64-bit? edit: forslag til vifte? edit2: evt denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345880&CKS=PCW ? Begge vannkjølerene bråker en del mindre enn luft, begge er relativt billige og kjøler mye bedre enn luft. 64-bit? Jajaja, absolutt. Vifter har jeg ikke anelse om. Har noen skikkelige jetmotorer i PCen min da PCen er avslått om natten. Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) tusen takk for god hjelp. noen sjans jeg klarer meg med 650w til corsair? alternativet til Caviaren er "Seagate Barracuda® 7200.12 1TB". noen tanker der? og jeg har 2 SSD'er og ser at jeg trenger noen adapters (følger ikke med kabinettet om jeg skjønte det rett) noen tips? edit: ja, har blitt mer lydsensitiv nå som pc'en står på soverommet og jeg gjerne laster ned om natten. har tidligere hatt en altfor stor kjøler som både var vrien å montere og bråket litt for mye. Endret 5. januar 2010 av bananajoe Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 650w går fint. PSU fra Corsair = bunnsolid, og så trekker 5850 ganske lite strøm. Faktisk mindre enn 4890. Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 perfekt, da nermer jeg meg et kjøp. siste spørsmål var da om det er et chokepoint noe sted, en del som er dårligere enn resten? og om noen har noen erfaring med 2,5" til 3,5" adapters? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ingen merkbare 'chokepoints', som du så pent kaller det. Det første som vil måtte byttes ut er nok skjermkort og/eller CPU, og det er slik det skal være. Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 tusen tusen takk, da mangler bare pengene. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Vell, hvis det er en gaming PC til 9000-12000 er ikke HD 5850 og i7 veien å gå... i5 vs i7=tilnærmet null forskjell i gaming performance. Med andre ord, bortkastede penger! Og en AMD Phenom II X4 965 Black Edition presterer faktisk bedre enn en i5 750 stock clock. Så hvis du ikke ønsker å overclocke er da det et bedre valg. Jeg har itillegg hørt at HD 58xx/59xx serien presterer bedre med et AM3 enn et i5 eller i7 oppsett. Jeg vet ikke hvor mye den ferdigbygde PCen på komplett du har lyst på koster, men jeg vet at den her er MYE bedre : AMD Phenom II X4 965 Black Edition ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL9 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 Samsung SpinPoint F3 500GB Chieftec Super Series 750W PSU Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5 Totalt fra Komplett.no: 12 835,- Dette er noe av det råeste du får innen gaming PC! HD 5970 er det samme som 2x (underclocked) 5870 i CrossfireX! Når du skal kjøpe gaming PC er det skjermkortet du skal bruke penger på Jeg er også 99% sikker på at du kan spare hvertfall en tusen lapp (noe som vil sette deg rett under budsjettet) ved å bestille den fra en annen nettside som Amentio.no eller Dustinhome.no Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 tusen takk! skal ha det i bakhodet- men vipper foreløpig litt mot det å betale litt ekstra for å få den ferdigbygget. og hvis jeg ender opp med å gå for en ferdigbygget en står jeg mellom disse HHD'ene: Western Digital Caviar® GreenPower 750GB WD Caviar® Black 1TB Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Hitachi Deskstar™ 7K2000 2TB har ingen idè hvilken jeg skal gå for. HDD'en skal bare brukes til lagring, og litt div. støy er derfor en stor faktor, men det er hyggelig om den faktisk kan jobbe litt også. noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Men så er den der mye varmere og mer bråkete. Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 den til alkohoel mener du? og har du noen mening på harddiskene? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Mente alkohoel sitt oppsett, ja. Selv om det er varmere og mer bråkete yter det over dobbelt så bra i spill, da. Harddisk? Ingen formening. Lenke til kommentar
bananajoe Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) ser når ut til at jeg går for det her: Cooler Master ATCS 840 Big Tower Sort Corsair TX 650W PSU ASUS P6T Deluxe V2 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Western Digital Caviar® GreenPower 750GB er det nok strøm? det hele kommer på rundt 14500 inkludert windows 7. en del over mitt budsjett, men still. sjekket ut mulighetene komplett hadde for ferdigbyggede med AMD, men de hadde ikke 5970 eller vannkjølingen. edit: og er det noe behov for å innstallere noen ekstra vifter? isåfall, hvilke stillegående vifter burde jeg gå for? (det er plass til 3 12cm vifter til, utenom de som kommer med kabinettet.) Endret 6. januar 2010 av bananajoe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå