Gå til innhold

Zepto vs FS

Anbefalte innlegg

Sitter her en lørdagsformiddag og speider etter en passende laptop til mitt bruk. Har 12-13k som jeg kan bruke, og er ikke villig til mer enn det. Maskinene skal brukes til surfing, mekke websider, fotobehandling, litt cs og ellers tekstbehandling og slikt noe. Mulig jeg også vil gå i gang med videoredigering etterhvert. Men da må jeg jo uansett ha ekstern harddisk. Vil gjerne ha en stillegående maskin, da jeg har tenkt å bruke den på skolen. Ser Zepto har en søt sak i Znote, men også at Komplett har greie priser på FS sine maskiner. Noen som har noen synspunket om hva jeg bør velge? Andre merker jeg muligens bør sjekke opp litt mer? Ser Zepto har fått gode kritikker tidligere.

Håper noen der ute kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken Znote er det du tenker på? Jeg er usikker på om noen av de merkene har noe som kan dekke dine behov. Særlig dette med stillhet gjør at jeg nok ville valgt en centrino-maskin, og da er du fort oppe i langt mer enn det du er villig til å betale. En maskin som er basert på skrivebordsprosessor kan du bare glemme å bruke på skolen, men kanskje Znote 2002 kan være ok, selv om den ikke blir like stille som en Pentium m (centrino-prosessoren).

Med budsjettet du nevner og de bruksområdene der, bør du kanskje heller se på en Dell 500m som nettopp ble testet på barbara.no. Denne er dønn stille, i følge anmelderen, men har noen svakheter i forhold til batteritid o.a. Men det trenger jo ikke være så viktig hvis du i hovedsak skal bruke den på steder hvor det er stikkontakter i nærheten. (Og den klarer vel alltids over tre timer, så det er ikke såå galt.)

Selv endte jeg nettopp opp med en iBook 12"-maskin til studiebruk, men denne holder nok ikke til videoredigering etc. Jeg har dog heller kjøpt en stasjonær maskin ved siden av som har god ytelse.

Lenke til kommentar
@Larseko

Er ikke ibook'en din god nok til fotobehandling?

Tar jeg ikke feil så fikk du jo med iphoto, og dette programmet er ypperlig til akkurat det.

Det er en ganske stor forskjell på foto og video ;)

Så nettopp at han også skrev videoredigering. :oops:

Lenke til kommentar

Det kan hende man kan gjøre lett videoredigering også, altså, men jeg vil tro man bør sette inn en 512MB-brikke med RAM først... slik til hjemmebruk holder det kanskje? Har ikke prøvd, men man får jo med iMovie også...

Foreløpig så anbefaler jeg en iBook. For 12-13k får du jo også med DVD/CDRW og litt større disk enn jeg har.

Lenke til kommentar
337-Zonic"]Eneste minuset med iBook er at det er ikke mulig å bytte harddisken på maskinen, jeg kunne godt tenkt meg å kjørt en 5400rpm eller en 7200rpm harddisk i maskinen f.eks.

Sant nok. Man er vel overlatt til ekstern firewire-disk hvis man skal ha mer plass også, da.

Lenke til kommentar

Hvorfor tør du ikke? :o

Hvis det er noe du kan være trygg på at skal fungere, så er det mac! :yes:

Jeg lover deg, det er så utrolig mye mer tullball å stress med å få en bærbar pc til å fungere at du aner ikke!

Spesielt i 10k-13k klassen! :yes:

Jeg så dessuten nettopp på noen bechmarks og tester av ibook'en, og det ser ut som den skal takle videoredigering ganske så bra.

Men når du nevner fotobehandling så er klart apple best på slikt, bare plugg inn kameraet og iPhoto starter automatisk opp, uten problemer, slipper å tenke på drivere som ikke fungerer.

Man plugger rett og slett bare inn, og det fungerer. Slik som man forventer.

80% av folk jeg kjenner som har kjøpt seg bærbar pc har hatt problemer med den.

Enten det rett og slett bare er så simpelt at de bare skal innstalere win2k på den, istede for xp som fulgte med, til at de får blåskjermer når de plugger inn en mp3 spiller(!)

Dette blir man frustrert av, og med mindre man vil bruke tiden på å fikse alt mulig, så er ikke dette veien å gå.

Det er veldig mye problemer med bærbare pc'er (spesielt de billige!) siden de bruker deler som alle kommer fra forskjellige produsenter, og ikke alle fungerer med hverandre slik som de skal.

Feks. det er ikke sikkert SIS hovedkortet i FS sine bærbare fungerer noe særlig bra med feks. mp3 spilleren, eller kameraet du senere kjøper.

Nå er ikke akkurat SIS kjent for å lage spesielt gode hovedkort heller.

Alt dette fører til at pc'en krasjer og ikke vil fungere med spesielle ting.

Apple lager alle maskinene sine selv, det er ikke akkurat slik at en kompis "mekker" en data til deg.

Det er derfor at ting fungerer, i motsetning til microsoft, så vet apple hvilket deler de putter inn i maskinene, og derfor vet de også at de fungerer.

Når det er sagt, så er det jo ikke alle bærbare pc'er det er problemer med heller, slik som den nye acer 800lci, den virker som en pålitelig maskin, men så bruker den jo windows som ikke akkurat er kjent for å være det mest pålitelige operativsystemet, uansett data, i tillegg til at den koster 20000 og oppover.

10k-13k klassen så får du enten en stilig ibook, laget i polykarbonatplast for å gjøre den ekstra solid, og apple påstår til og med at den er støtsikker.

Eller heller kjøpe en bærbar pc i plast som kjennes billig, bråker mye og som før eller siden vil stryke med.

For 2mnd siden var jeg akkurat som deg, jeg skulle ha meg bærbar data, men mac var utelukket for det var liksom ikke "pc".

Jeg kikket på FS d8820 og acer 800lci.

Men for en uke siden kjøpte jeg meg en 12,1" powerbook, å takk gud for at jeg gjorde det!

:yes:

Pc'en min har bare vært på en gang etter at jeg kjøpte 12" powerbook'en, og den ene gangen var for å laste over mp3 samlingen min over til powerbook'en. :wink:

Lykke til uansett! :smile:

Lenke til kommentar

dennis88!

Nå skal jeg ikke si at bærbare Mac fungerer dårlig - for det gjør de ikke. Hadde selv Mac /stasjonær) en gang i historien, til den ble dumpet pga manglende programvarestøtte. Men påstanden at 80 % av bærbare PC-er har problemer er noe tull - da skulle jeg hatt problem med de 5 jeg har hatt oppgjennom åra, samt at de ca 40 - 50 medstudenter og kolleger som bruker bærbare PC-er skulle 4/5 ha problemer. Langt der i fra. Noen problemer skjer av og til - som oftest pga spesiell programvare. Hadde tilsvarende programvare vært tilgjengelig for Mac - hadde garantert noen problemer oppstått.

Min siste, som er en Acer Travelmate LC 634, startet jeg da jeg fikk den for ca 10 mnd siden, og siden har jeg ikke justert noe. Kjøpte digitalt kamera for 3 mnd siden, plugget rett i USB-bussen og programmet for overføring av bilder startet direkte. Samme med mp3 spilleren. Nå ligger klart mine bærbare noe over 13 k (vanligvis ca 20 k +)

And_mit.

Sjekk gjerne anbefalingene i DinSide eller Barbara.no. På DinSide kan du sammenligne de som er testetUlempen med bærbare til 12 - 13k er at de som oftest har skjermminne delt med RAM. Skal du ha dedikert skjermkort må du opp litt i pris. For videoredigering bør du også ha 512 MB ram. Dell 500m som nevnt tidligere mangler Firewire. Når det gjelder støy - trenger det ikke bli noe problem - alle bærbare med Pentium 4-M prosessor kan du stille inn slik at prosessoren går på lavere klokkefrekvens - da utvikler den lite varme, og krafta er nok til å kjøre Word, Powerpoint og MindMap samtidig.

Tester viser at Zepto, FS m.m. kommer relativt likt ut. Ikke så rart, da mange av de bærbare er bygd på samme fabrikken i Taiwan/China. Men min nabefaling er - tenker du på videoredigering etterhvert - gå opp i pris til 15 - 20 K. Bærbare er ikke like kurante å oppgradere.

Lenke til kommentar

@ bolson

Jeg sa ikke at 80% av bærbare pc'er går i stykker, men at 80% av folk jeg kjenner som nylig har kjøpt seg bærbar pc i den prisklassen har opplevd mye problemer.

Som du sier selv så har du kjøpt bærbare i 20k klassen, og det er der highend pc'ene ligger, og det er STOR forskjell på en highend bærbar pc og en lowend bærbar pc.

Blant annet bruker de dyre bærbare pc'ene dyrere deler, slik som hovedkort, og derfor oppstår mye mindre feil.

:shrug:

Lenke til kommentar

Joda, litt hjelp har jeg da fått. Enda usikker, men tror jeg nærmer meg en pc nå. Blir ikke noe mac, det er helt utelukket. Desverre vil vel en del si...

Men hva med Acer sine maskiner som har AMP cpu? Sitter selv inn med veldig lite info om dette. Så kan du noe, please del det med meg.

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...