thesinner Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei, dette er egentlig en innmari lang historie, jeg orker ikke å skrive hele, hvertfall ikke med en gang, men her er kortversjonen: Moren min ga bort 2 kattunger til 2 damer som bodde i en trygdeleilighet i Stavern. Hun hadde en dårlig følelse, men slet med å få gitt bort kattungene og ville heller at de skulle ha et sted å bo enn å avlive de. Da hun leverte kattungene så hun at de to damene hadde en annen katt i leiligheten som var syk. Hun sa at denne katten måtte til dyrlegen, og da sa de at de allerede hadde bestilt time hos dyrlegen, men husket ikke navnet eller stedet. Disse damene er jævlig rørete og det er en grunn til at de er trygda for å si det sånn. Hun ene sitter i rullestol uten bein og hun andre virker bare som alkoholiker/narokman. Da mamma kom hjem ringte hun til alle dyrlegene i Stavern/Larvik-området og ingen hadde hørt om disse damene. De løy tydeligvis og mamma angret såklart innmari på at hun hadde gitt bort kattene til disse kjerringene. Dagen etter dro hun for å hente kattungene tilbake, men da var de vekk!! Damene visste ikke hvor de var, men det var to andre katter i leiligheten som også så syke ut, den ene katten satt forresten fast inne i en høyttaler :s Mamma og broren min leitet i hele leiligheten men fant ikke kattungene. De leitet også ute og snakket med naboene. Begge naboen sa at det alltid hadde vært masse katter rundt denne leiligheten, men BARE små kattunger, aldri voksne katter. Mamma ringte mattilsynet og sa at hun mistenkte sykdom og mishandling av dyr i denne leiligheten, men de ga inntrykk av at dette kunne ta laaang tid før de fikk gjort noe med det. Hun ringte også hjemmesykepleien som pleier å levere mat og vaske osv hos disse damene, men de sa bare at de hadde taushetsplikt og ikke kunne si noe. Etter mye masing over flere dager fikk mamma allikevel ut dette av hjemmesykepleien: "jeg tror dere kan slutte å lete etter kattungene, for de kommer dere ikke til å finne". Mer enn dette kunne de ikke si, bortsett fra at "folk måtte slutte å gi kattunger til disse menneskene". Dette er jo helt sykt! Da mamma og broren min leitet etter kattene fant de forresten et metallballtre i leiligheten. Det virker som om disse to damene har ugler i mosen, MILDT sagt, men det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe dem eller finne ut hva som har skjedd. Trenger tips til hva vi kan gjøre nå. Det har jo kommet ny dyrelov nå 1. januar og jeg vil tro vi kan bruke den på en måte. Tror dere det vil hjelpe å anmelde hjemmesykepleien for å ikke ha meldt fra om mistanke om dyremishandling, siden de har plikt til å melde fra om dette med den nye loven? Burde vel egentlig anmelde de to damene og, men tror det ikke har noen effekt egentlig siden mamma dagen før dette skjedde ga bort kattene frivillig, noe hun såklart angrer noe jævlig på nå. Mistenker forresten at disse damene selger kattunger som mat til folk som holder på med reptiler, store slanger og krypdyr osv. Det er som sagt en lang historie og jeg har søkt veldig mye rundt på internett på navnene til de som er registrert på adressen til damene osv og har funnet ting som kan tyde på dette... Jævla tragisk gjeng med mennesker... Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Den nye loven om dyrevern som gjelder fra 1. januar stadfester at det er lovpliktig å varsle myndighetene ved mistanke om dyremishandling eller vanskjøtsel av dyr, 16 årig aldersgrense for kjøp av kjeledyr samt sexuell omgang med dyr. Kontakt dit lokale distriktskontor for mattilsynet på tlf 06040 som vil sette deg i forbindelse med dyrevernsnemda, server denne historien og referer til tilbakemeldingene fra eventuelle naboer og hjemmesykepleiere, legg på bordet all informasjon du har funnet. Det er desverre alt for mange saker som i andre omgang henlegges av politiet grunnet at det ikke foreligger gode nok bevis i slike saker. Så all informasjon du har funnet må du få med ved en eventuell innraportering så man "har nok å gå på". Om ikke mattilsynet velger å ta denne saken seriøst nok til å i det minste undersøke saken med den informasjonen som fremkommer her så vil det være et direkte svikt av rutiner og lover. Ta eventuelt kontakt med Solfrid Åmdal (fungerende seksjonssjef dyrevern) v/mattilsynet om du føler du ikke blir hørt. Hjemmesykepleieren er underlagt taushetsplikt, det stemmer, men ved lovbrudd er vedkommende fortsatt pliktig til å ta denne informasjonen videre. I førsteomgang kan det skyldes uvitenhet rundt lovpålagt varsling til mattilsynet. Det er muligens bedre å innraportere denne saken direkte til mattilsynet, som i andre omgang vil saksføre og også koble inn politiet som dernest også kontakter hjemmetjenesten for å hente ut den informasjonen som er relevant og nødvendig. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Har allerede sagt fra til mattilsynet og de var lite til hjelp. Spurte de om det hjalp å si fra til politiet, og da lurte de på om dette var for å presse dem (mattilsynet). Til dette svarte moren min: JA! Da svarte de at om vi sa fra til politiet ville bare politiet henvende seg til mattilsynet igjen, så det gjorde ingen forskjell. Hvis hjemmesykepleien er klar over at det pågår dyremishandling er de altså pålagt å melde fra om dette til "myndighetene". Vil dette si politiet eller mattilsynet? Regner med mattilsynet er rette instans, men de var som sagt til lite hjelp. Takk for tipset om å kontakte Solfrid Åmdal, dette kan hende hjelper Alle andre tips og synspunkter mottas fortsatt med takk! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hva med lokalavisen? Skumle gamle damer som selger kattunger som dyremat vil eg tro selger litt aviser. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Hva med lokalavisen? Skumle gamle damer som selger kattunger som dyremat vil eg tro selger litt aviser.Har tenkt på det. Damene er forresten i slutten av 20-åra og begynnelsen av 30-åra og lesbiske og gift med hverandre. Hun ene sitter i rullestol uten bein, hun forklarte hvordan det hadde skjedd. "Jeg datt ut av et vindu og falt 13 meter ned. Var driiiita full." Begge er narkiser tror jeg... Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hva med lokalavisen? Skumle gamle damer som selger kattunger som dyremat vil eg tro selger litt aviser. Ikke uffent det nei, det vil iallefall tvinge et eller annet å gripe inn... men... da bør man være 500% sikkre også på at det ER slik det henger sammen. Det er tross alt nokså heftige anklager. At mattilsynet har avvist deg (om du har fremmet den samme informasjonen som her) er jo galskap, er vel grunn nok til en god avisartikkel det. Uansett, har fortsatt tro på at beste løsning er å gå via mattilsynet, eventuelt kan du kontakte kommunen din. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) At mattilsynet har avvist deg (om du har fremmet den samme informasjonen som her) er jo galskap, er vel grunn nok til en god avisartikkel det. Jepp, dette hadde jeg gått til lokalavisen med umiddelbart. Send en journalist der link til denne tråden for eksempel. Det er jo helt tydelig at de gjør et eller annet med kattungene fremfor å beholde dem. Jeg hadde blitt bra forbanna hvis noen jeg ga bort et par kattunger til ikke kunne gjøre rede for hvor de hadde blitt av en dag eller to etterpå! Endret 5. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ta kontakt med politiet og anmeld disse for misstanke om dyremishandling. Ta også kontakt med mat tilsynet og eventuelt be de sjekke opp dette for videre å se hva som har skjedd med dyrene. Om det er så at mat-tilsynet ikke ønsker å se på denne saken beviser denne nok engang hvor udugelige og lite kapable disse er samt hvor lite de faktisk gjør for dyrene. Bedrøvelig. Som flere har påpekt gå til lokalavisen eller ring VG. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Behøver ikke være sikre på hva de har gjort med dem, det er jo 100% fakta at to kattunger bare har blitt BORTE på under 1 døgn uten at de som liksom hadde ansvar for kan (eller vil) forklare hvorfor... Faen jeg blir irritert ass... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Katten som sitter fast og den som er syk er god grunn nok alene til å anmelde disse. Så dere forresten andre tegn å dyremishandling i leiligheten? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 For å få mattilsynet til å reagere kan en mulig taktikk være å få flere (tilsynelatende) uavhengige til å melde sin bekymring. En melding, den er lett å "glemme", legge langt ned i prioriteringslista eller (feilaktig) anta bare er "en hysterisk mor". 4-5 meldinger innen kort tid mot samme adresse skal det litt mer til å "bortforklare" at det ikke gjøæres noe med. Særlig om en eller flere av de inkluderer loggført kontakt med politiet. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Katten som sitter fast og den som er syk er god grunn nok alene til å anmelde disse. Så dere forresten andre tegn å dyremishandling i leiligheten?Har sett 3 katter som ikke var våre og alle virket syke, sannsynligvis av kattepest. Da mamma var og leverte kattungene så hun at de hadde godt med mat og ren kattesand, så det virket som det ikke var noe å bekymre seg for, selv om selve leiligheten og de nevnte damene virket litt sketchy... Tok ikke lang tid før hun ombestemte seg og angret dessverre, men da var det for sent... Har hatt kontakt med mattilsynet flere ganger, uten at det har hjulpet noe, men som sagt tidligere i tråden skal vi i morgen prøve å ringe til sjefen for dyrevern i Mattilsynet, Solfrid Åmdal og sannsynligvis politiet også. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Veldig bra - flott at dere ikke gir opp! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Forvaltningsorganer pleier på generell basis å prioritere saken dersom Sivilombudsmannen er med i bildet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Har hatt kontakt med mattilsynet flere ganger, uten at det har hjulpet noe, men som sagt tidligere i tråden skal vi i morgen prøve å ringe til sjefen for dyrevern i Mattilsynet, Solfrid Åmdal og sannsynligvis politiet også. Flott. Gjør dette. Disse burde ikke få eie dyr og særs ikke om de ikke er beregnelige. Flott at dere ikke som så mange andre bare driter i kattebarna! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Blir ekstremt forbanna av å lese dette her. Sørg for at hjemmesykepleien blir klar over at de de siste seks dagene har vært pliktige å melde fra om dyreplageri. Noen som vet hva som kan bli konsekvenser av å ikke melde inn dette? Sørg også for å ta det med mattilsynet til lokalavisa. Tror ikke avisa er villig til å henge ut disse personene, men mattilsynet kan få pes. Og da blir det ordnüng, skal du se. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Oppdatering: nå er på en måte saken "over". Mamma ringte til sjefen for dyrevern i mattilsynet, men hun var lite hjelpsom. Hun sa hun skulle ringe tilbake senere. 2 timer etterpå ringte det en mann som var veldig hyggelig og hjelpsom. Han sa at han GARANTERTE å ta tak i denne saken. Etter å ha snakket med han dro mamma og stefaren min til leiligheten til de to damene uten å si fra til dem på forhånd sånn som de har pleid å gjøre. Da de ringte på døra var det ingen som åpnet, døra var låst osv, prøvde å ringe på masse og banke på og sånn. Så ringte hun og da tok de telefonen og sa de ikke hadde hørt at noen var utenfor osv, masse bullshit såklart. Så kom de inn i leiligheten og da sa mamma at "nå reiser ikke jeg herfra før jeg har funnet kattungene eller dere forteller hva som har skjedd med dem." Og det mente hun, hun krevde rett og slett å demontere sofaen og tror dere faen meg ikke at inni sofaen fant de den ene kattungen. Etter det sa den ene dama at hun trodde kanskje den andre katten var inni høyttaleren (der en annen katt hadde vært noen dager tidligere). WTF liksom, INNI en høyttaler? :s Joda, de skrudde opp høyttaleren og der var den andre kattungen. Damene fortalte forresten at noen fra mattilsynet hadde ringt dem og det var de ganske gretne for tror jeg. Jeg vet ikke om mattilsynet har tenkt å komme på besøk i nærmeste fremtid, men det både håper og tror jeg. Når det gjelder de to stakkars kattungene endte dessverre historien ganske trist. Begge kattene var helt utmattet, utrolig redde og stressa og hadde tissa og bæsjet på seg og den ene blødde fra nesa. De ble med en gang tatt med til nærmeste dyrlege som var åpen så sent og der endte det med at kattene ble avlivet. De tok urinprøve og den viste at de var blitt syke (målte bakterienivå eller noe sånt). På grunn av fare for smitte og at de hadde blitt påført mye stress og lidelse ble både dyrlegene og mamma enige om at det var mest humant å gi dem en sprøyte og la dem sovne. Jeg vet ikke om jeg får vite mer om hva som skjer med mattilsynet og de to damene, men det virker som om mattilsynet faktisk har fått ut fingern og kommer til å gjøre noe. Kommer vel aldri til å få vite hvorfor disse damene hadde så innmari mye kattunger, og aldri voksne katter :s Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Off topic: sørg for at begge blir sittende uten bein! On topic: fortsett med arbeidet! dette her er jo grusomt, polisen må jo i det minste kunne ta en titt innom liksom. så lenge de banker på og spør og får tillatelse fra eierne krever jo ikke dette mer papirpushing såvidt jeg forstår Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Seriøst. Dette MÅ du sørge for at mattilsynet og/eller politiet får orden på. Disse damene skulle vært fengsla. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Seriøst. Dette MÅ du sørge for at mattilsynet og/eller politiet får orden på. Disse damene skulle vært fengsla.De er jo hemma og narkiser da, de har sikkert ikke ansvar over seg selv overhodet... Hjemmesykepleien som har ansvaret her spør du meg som tydeligvis er klar over både det ene og det andre uten å si fra til noen... Hvis du sier fra til politiet henvender de seg bare videre til mattilsynet, og nå er allerede mattilsynet på saken, så det som kan bli gjort er forhåpentligvis i ferd med å skje... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå