bechen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei! Jeg er en gutt som går i 3. klasse på vidregående. Jeg har de siste årene fått ikke en helt god nynorskkarakter... Derfor har jeg tenkt tilå lære meg nynorsk, og da gjennom å lese bøker:) (Det var slik jeg klarte meg bra i tysk og engelsk:D ) Jeg liker de fleste sjangere, spesielt krim og fantasy. Egentlig liker jeg de fleste sjangere, så lenge det ikke er noen tunge og tjukke kjipe bøker XD Så, er det noen bra nynorske bøker der ute som dere anbefaler? Jeg vet det dessverre ikke, siden jeg som reger skyr nynorsken som pesten... Lenke til kommentar
bechen Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Wow... Er det virkelig ingen som har lest noen gode bøker som er skrevet eller oversatt til nynorsk? Da er det vel på tide at vi kan slutte å lære nynorsk:D Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Frode Grytten skriver på nynorsk, kan anbefale Popsongar og Flytande Bjørn. Are Kalvø skriver også på nynorsk om du foretrekker sarkastiske humortekster (Harry, Kunsten å være neger). Han har vel også skrevet en roman, Nød tror jeg den heter. Andre som skriver på nynorsk er Kjartan Fløgstad, Jon Fosse, Edvard Hoem, Ragnar Hovland (anbefales), Olaug Nilssen (innbiller jeg meg), Tarjei Vesaas og Halldis Moren Vesaas skrev vel også på nynorsk om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo også lese tidsskriftet Syn og Segn som er skrevet på nynorsk. Lykke til. Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ser du skriver at du liker fantasy. Har selv lest Ringenes herre flere ganger, også på nynorsk, og den vil jeg virkelig anbefale på nynorsk. Språket i boka er veldig vakkert på nynorsk, og det er ikke så "utvannet" som nynorsken i skolen. Lenke til kommentar
Evast Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hva blir Ringens brorskap på nynorsk? Søkte litt rundt etter bøker på nynorsk på diverse nettbutikker. Det nærmeste jeg kom var en som het Ringdrotten. Er det feil? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ringdrotten stemmer. Lenke til kommentar
bechen Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hei! Takk for mange gode forslag:) For øyeblikket leser jeg Den tredje politimannen av Flann O Brian. Den er oversatt til nynorsk, men etter jeg er ferdig med den tror jeg jeg hopper over til Are Kalvø! Men hvis dere har noen andre gode forslag, så er det bare å komme med dem:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå