Gå til innhold

Argumenter for og imot Medie og Kommunikasjon

Thomhess

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal begynne på videregående til høsten, og trenger litt hjelp til valg av linje. Jeg vurderer på det sterkeste Medie og Kommunikasjon, og i skrivende stund er det det jeg kommer til å ende opp på. Men jeg vil gjerne vite hva dere synes om Medie og Kommunikasjon. Jeg tar helst i mot erfaringer fra elever som går/gikk på denne linjen, og vil vite hva som var bra/dårlig.

Det er vel kanskje litt greit å vite at jeg er ganske interessert i data, først og fremst software. Jeg liker å prøve nye ting innen data, som f.eks. animering. Fra før av har jeg litt (ikke veldig mye) erfaring med Photoshop og annen bildebehandlig, og er etterhvert blitt ganske fotointeressert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hvis det står mellom MK og allmenn, så ville jeg definitivt gått for MK var jeg deg. Gikk selv to år på MK, og storkoste meg stort sett! På skolen jeg gikk på var det en del fokus på foto og design for data og trykk, for eksempel designe en nettside, en plakat eller kanskje emballasjen til en håndsåpe. Vi hadde også litt undervisning og noen oppgaver relatert til film og TV. Hadde også litt journalistikk, men det var ikke så veldig mye.

Det jeg syns var veldig positivt var det store fokuset på å gi praktiske oppgaver som man kan støte på i bransjen. Man får en del bakgrunnsinfo fra en fiktiv kunde, og lager et produkt. Tverrfaglig muntlig-praktisk eksamen i media var også veldig greit, faktisk ganske kjekt. Der får man info fra en "kunde", og kan lage et produkt for forskjellige medier. Dette har man 24 timer på tror jeg, og så skal man forberede en presentasjon hvor man skal selger produktet sitt. Der fletter man inn relevant medieteori, og analyserer produktet man har laget. Til slutt er det en liten utspørring. Stressende? Grådig! Bedre enn vanlig skriftlig/muntlig eksamen i matte/norsk? Definitivt!

Er mye jeg kan fortelle om, så du får bare spørre hvis du lurer på noe mer.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Jeg utnytter muligheten og spør noen spørsmål jeg. Begynner med tre, men blir nok fler :p :

Er det mye stress med lekser og sånn siden det er lengere skoledag, og er det noe problem med å mange timer norsk sisteåret?

Blir de andre "vanlige" fagene flettet mye inn i mediefagene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hvor mye lekser det er, varierer fra skole til skole. Vi hadde ganske lite første året, og en moderat mengde andre året, var dog en god del på slutten. Jeg går ikke sisteåret på MK, jeg går allmenn påbygg. Antall norsktimer er likevel det samme; 10 timer i uken. Det er tungt å plutselig begynne så hardt på norskfaget sisteåret, men det er definitivt verdt det, fremfor å jobbe ræven av seg i tre år på allmennfag.

Hvorvidt de vanlige fagene blir flettet inn i mediefagene er individuelt fra lærer til lærer. Der jeg gikk var det en fin balanse, og det var ganske åpent for å løse oppgaver enten på de tradisjonelle måtene, eller ved hjelp av medier.

Edit: Det er vel også bare fair at jeg opplyser deg om at det er en del tung medieteori innblandet, så det er ikke bare praktiske oppgaver.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg lurer på en ting til:

Jeg har tenkt til å kjøpe speilreflekskamera, men det ser ut til at det kameraet jeg skal kjøpe er annerledes merke enn det den skolen jeg vil inn på bruker. Vil dette være noe problem?

Nei, det er ikke noe problem, men det kan jo være at kameraet du skal kjøpe har litt andre fremgangsmåter for å stille inn blender, lukker, ISO og så videre. Så om dere har noen fellesopplæring med skolens kameraer så er det ikke sikkert at du kan gjøre nøyaktig det samme på ditt kamera, selv om grunnprinsippene er de samme. Men jeg tror det skal gå veldig greit jeg, så lenge du har nok mellom ørene til å lese instruksjonsboken eller finne ut av ting selv, noe jeg tror du nok har :) Og så en ting til, ikke ha for høye forhåpninger til verken VGS eller MK. Det ødelegger bare for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
En ting som kanskje er litt viktig å spørre om for min del er om man kan få lånt mye kamerautstyr fra skolen? Hadde vært greit å kunne låne med seg det man trengte når man trenger det.

Det er nok også litt individuelt. Da jeg begynte fikk vi lov å låne med oss hvis vi trengte til skolearbeid, men siden så mange utnyttet det så fikk vi ikke lov lenger.

Lenke til kommentar

Jeg har gått på media på noroff. Vi hadde ikke en gang nok utstyr til å alltid løse oppgavene i skoletiden. Vi hadde maks kanskje ti timer med animering. Dette var svært simple greier i flash. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å heller gå på studentfabrikken. Da får du generell studiekompetanse på to år og kan søke deg til det du virkelig vil holde på med (hvis det er animering) raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...