xtineze Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 "..some haze within in the elements". Hva betyr det? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 "Haze" oversettes vel normalt med "tåke" eller "dis". Hvis det er snakk om optikk antar jeg de mener uklarhet eller støv. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Det er snakk om optikk ja. Hvordan får man det? Kondens? Og hvordan fjernes det? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Som Sutekh skriver; "haze" kan oversettes som tåke eller dis. I dette tilfellet dreier det seg sannsynligvis om sopp/mugg (evt støv) på ett eller flere av linseelementene, slik at objektivet ser litt tåkete ut ("hazy"). Francis Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Det kan være oksydasjon i ett eller flere linseelementer, da må i så fall disse skiftes. Antar at det ikke er regningssvarende på bruktoptikk. Men "haze" er et vagt uttrykk. Edit: Sopp/mugg som Francis nevner er ikke usannsynlig. Neppe mulig å redde det heller. Endret 5. januar 2010 av k.n.b Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Haze er fint så lenge det er utenfor objektivet :-) En liten avstikker: PURPLE HAZE Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det er tidenes dårligste ps3-spill Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Typisk altså Var litt ivrig å bydde på en 50mm f1,4 på ebay, også så jeg det med haze rett etterpå. Ser mørkt ut til at jeg får det også. Hva koster det å reparere det da evt.? Uansett vil jeg muligens spare litt på det, budet er oppe i 850 eller hva det var. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hva koster det å reparere det da evt.?Glem det, det er det ikke verdt. Du må regne med å bruke det som det er, eller la være. Er det sopp som er problemet er det superskummelt, da det kan smitte over på annen optikk i samme bag. Lenke til kommentar
xtineze Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Det er ikke sopp iallefall.. Sendte spørsmål til selgeren og fikk svar: "The "haze" described is a slight fogging of the glass that shouldn't affect image quality." så får håpe det stemmer når det kommer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå