ehalvor Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hei Jeg vurderer å utvide mitt reportuar av objektiver, konvertere etc. Jeg har i dag følgende utstyr: Nikon D50 Nikkor 18-55, f/3.5-5.6G AF-S VR Tamron 28-300, f/3.5-6.3 Macro, AF XR Blits Nikon Speedlight SB900 Stativ Vangurad Alta+ 235AP 1/4 Jeg ønsker å utvikle ferdigheter som fotograf og utnytte utstyret mitt bedre. Dessuten ta flere gode bilder i macro, ute i naturen, oversiktsbilder etc. til nå har det blitt mest fotografering ute, både en form for macro og mer oversiktsbilder. Ikke så mye portretter. Tar gjerne bilder av dyr i naturen. utvikle innefotografering av type blomster, uilike eksperimentbilder o.l. Ser for meg å finne gode objektiver for telezoom, en god vidvinkel og en god macro, eller vil dere si de objektivene jeg har dekker de områdene jeg ønsker å benytte dem til. Kan konvertere være en OK løsning?? Taknemlig for alle svar og innspill. BTW - prisklasser objektiver - tja, opp til 3000 pr stk. Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror: Bruk det du har. For å få noe vesentlig bedre enn din 18-55, må du høyt i pris. Den Tamronen kjenner jeg ikke, men dersom det ikke er noen spessielle feil på bildene, så bør du bruke det og evt finne hva du vil endre på. Over 300mm kommer du uansett ikke uten at det vil koste litt. Du kan selvfølgelig se på et godt makroobjektiv. Tamron 90mm er vel billigst og god (tror det finnes med fokusmotor). Du kan lære mye av å sette kamera i manuell modus. Se på hva forskjellige innstillingr kan endre bildet. Telekonverter kan gi dårlige resultater sammen med zoomobjektiv. Selv bruker jeg telekonvertere endel, men tviler på at de vil gjøre nytte for seg på dine objektiv. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Arela har egentlig svart allerede, men jeg presiserer: Du etterlyser en telezoom, men det har du jo allerede. Hvis du mener den ikke er god nok, hva er det du savner? Mer tele enn 300mm vil som nevnt koste. Telekonverter kan du egentlig glemme på konsumoptikk med så dårlig lysstyrke. At det står makro i modellbetegnelsen på telezoomen, er antakelig bare en dårlig spøk i forhold til et skikkelig makroobjektiv. D50 har vel fokusmotor, så du trenger ikke bekymre deg om det. I tillegg til Tamronen som arela nevner (som er regnet som bra), kan du også se på makroobjektiver fra Sigma og Nikon. Det finnes også vidvinkelzoomer fra Nikon, Tamron, Tokina og Sigma. Lenke til kommentar
ehalvor Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Arela har egentlig svart allerede, men jeg presiserer: Du etterlyser en telezoom, men det har du jo allerede. Hvis du mener den ikke er god nok, hva er det du savner? Mer tele enn 300mm vil som nevnt koste. Telekonverter kan du egentlig glemme på konsumoptikk med så dårlig lysstyrke. At det står makro i modellbetegnelsen på telezoomen, er antakelig bare en dårlig spøk i forhold til et skikkelig makroobjektiv. D50 har vel fokusmotor, så du trenger ikke bekymre deg om det. I tillegg til Tamronen som arela nevner (som er regnet som bra), kan du også se på makroobjektiver fra Sigma og Nikon. Det finnes også vidvinkelzoomer fra Nikon, Tamron, Tokina og Sigma. Hei. Takke for svar, veldig nyttig å få tilbakemeldinger. Jeg jeg har en OK telezoom som dere nevner, men den mangler nok litt i lysstyrke. En så lenge får jeg vel bruke den. Macro og en OK vidvinkel får vel prioritet. D50 har autofokus så den er helt OK. Har forresten også en fjernkontroll for bruk ved korte lukkertider. Skal bruke litt tid nå fremover og ta en mengde testbilder, så finner jeg vel etter hvert ut hva jeg skal prioritere. Har lekt meg litt med "macro"-fotografering i dag og legger ut et par bilder i BK-forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå