Gå til innhold

Google-mobilen anmeldt


Anbefalte innlegg

Hehe, det var vel muligens det som var negativt, resten var at han ville savne iphonen sin.

Det er ikke så mye rart oppsett, det er bare det at brukeren ikke har brukt android før. Om dette var de største problemene hans med å gå fra iphone til android, så er det jo god kritikk.

 

Eneste som jeg synes er litt negativt er disse software-knappene. Nå har jeg forsåvidt brukt det en stund fra før, så tror ikke det blir så stor overgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste som jeg synes er litt negativt er disse software-knappene. Nå har jeg forsåvidt brukt det en stund fra før, så tror ikke det blir så stor overgang.

 

Dette er det eg også ser på som det største ankepunktet til no, og dei har absolutt hausta kritikk i fleire testar rundt om.

 

Eg har Hero no, som har hardware-tastar, og ser eg på bruken av tastane her, er den ikkje overveldande. Svare- og heim-knappen brukar eg rimeleg sjeldan (anna enn når eg skiftar mellom program, men dette gjer eg mest med rullegardinmenyen), standby-knappen bruker eg ein del for å låse opp og igjen, men den er jo erstatta med hardware-knapp på toppen på N1. Tilbakeknappen blir brukt ein del, dog.

 

Hadde også Touch HD før, som hadde tilnærma dei samme software-knappane som N1, og kan ikkje seie at eg likte dei, men dei fungerte greit nok.

Lenke til kommentar

Copypasting var vel omtrent den eneste ordentlige mangelen han påpekte. Synes det var rart han ikk nevnte det elendige kontaktrammeverket, verdens dårligste kalenderprogram (Nokia/SE-telefoner til 450kr har bedre kalenderprogram), den ugjennomtenkte og ukonsekvente funksjonen til back-knappen som gjør forskjellige ting i forskjellige programmer og avhengig av hvordan programmet ble startet (noe soim er hovedgrunnen til at kalenderprogrammet er ødelagt), den manglende muligheten til å sortere/skjule apps i menyen, at Market er ustabilt og innimellom nekter å laste ned før den 14. gangen du prøver, og mye flere ting som er langt viktigere for bruken (og dermed ))% av eierne) enn "dette likner ikke iPhonen min-"argumentene" hans.

 

Det virker jo som om de ikke evner å lee alle bugene i bugtrackeren og gjøre noe med det. Man kan ikke engang klikke på linker i gmail, ffs, ikke nok med at de ikke lar deg kopiere tekst.

Lenke til kommentar
BGR (Boy Genius Report) nevner også at skjermen ikke er noe tess i sterkt lys.

 

http://www.boygeniusreport.com/2010/01/09/...droid-thoughts/

 

Han har også noen interessante tanker om Android generelt. (Det hører egentlig til testen av telefonen)

 

http://www.boygeniusreport.com/2010/01/09/...sonal-thoughts/

 

Man burde ta hele den testen med en god klype salt, kan jo ta et sitat for eksempel fra den andre linken/tilegget til testen:

"you still will almost always lose that charm and that amazing feeling of connecting to something. People would die for their iPhones, people would die for their BlackBerrys – and they feel like their lives are in there. People feel connected to their BlackBerrys. Some sleep with them next to their pillow. No one gives a crap about their Android phone, there’s zero emotional attachment."

 

@NgZ

 

Back-knapp - nvm. Android Market har jeg heller ikke hatt noe problem med.

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar
Angående back-knappen i Android, hva er det du i alle dager prater om? Jeg har aldri hatt noe problemer med funksjonen til back-knappen selv. Android Market har jeg heller ikke hatt noe problem med.
Åpne kalendern, velg månedvisning, trykk på en dag, trykk back. Hva skjer? Du går ut av kalenderprogrammet og havner på startskjermen. Hva skulle skjedd? Du skulle gått tilbake til månedsvisning.

 

Trykk på en smsvarsling, og du havner i smsprogrammet i samtaletråden med personen sms-en var fra. Trykk back. Hva skjer? Du er tilbake i Home. Hva skulle skjedd (IMHO) du skulle gått tilbake til listen over alle meldinger, for det er slik back-knappen vanligvis fungerer i programmer - gå tilbake ti nivået over. Hjemmeskjrmen er bare et tastetyrr unna uansett - det er ingen grunn til å komme dit ved å trykke back.

 

Så noen ganger brukes back til å gå opp/tilbake et nivå i programmet, noen ganger kommer du tilbake til der du var før siste trykk (eks hjemmeskjermen), og noen ganger skjer ingen av delen, programmet bare avslutter (kalender).

 

Et beslektet irritasjonsmoment er at programmer som blir startet av t annet, liksom "er" program nr 1, dersom du skal velge det fra programbytteren. Om man f.eks. åpner et bilde med picture viewer i Astro, senere trykker Home o gjør andre ting, så må man trykke på Astro i programvelgeren for å komme til picture viewer. Hvorfor i all verden har ikke picture viewer sin egen "instans"? Jeg vil tilbake til Astro når jeg trykker Astro, ikke et program Astro har startet. Det samme gjelder når et program starter browseren osv.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
---

 

 

Ok, nå skjønner jeg hva du mener, det er litt irriterende, men langt i fra like irriterende som du framstiller det. Back-knappen bringer deg jo (stort sett) alltid tilbake til nivået du kom fra, helt til du kommer tilbake til hjemmeskjermen, men hvis den skal være slik du beskriver, så ville det bare blitt verre etter min mening. Hvis jeg for eksempel får en melding mens jeg holder på i et program, vil jeg etter jeg har lest/svart på meldingen gå enkelt tilbake til programmet jeg arbeidet med. Den beste løsningen etter min mening ville jo vært å ha en back-knapp i programmet/softwaren.

 

Men jeg skjønner problemstillingen, og det problemmet du beskriver i sms-trådene er fraværende for meg siden jeg har HTC Hero (HTC Sense) at jeg blir ført til alle trådene ved å bruke back-knappen selvom jeg ble "ledet" dit ved sms-notifikasjon. Samme med kalenderen.

Edit: Samme med mail :p

Endret av JohanOle
Lenke til kommentar

Jepp, HTC kalenderen er jo brukbar. Stock android-kalenderen er faktisk det dårligste kalenderprogrammet jeg har vært borti. Selv om jeg skulle ønske det var kødd. :p

 

Jeg er enig i at det egentlig ikke er feil at back-knappen fungerer slik den gjør i de fleste sammenhenger, men akkurat det med meldinger synes jeg er irriterende. Back knappen har jo forksjellig funksjen alt etter hvordan du åpnet programmet, og det synes jeg blir feil også. I andre sammenhenger er det jo veldig kjekt da, så det er ikke veldig feil. Men om man gir back-knappen skylden for den elendige navigasjonen i kalenderprogrammet, så blir det ille.

 

Leste en kommentar et sted om at det merkes at googleutviklerne ikke bruker sine egne telefoner. Jeg tror elementære ting som kopiering fra mail, mulighet til å trykke på linker i mail, og muligheten til å redigere quotede mail hadde vært på plass i den første oppdateringen om Android hadde vært i daglig bruk blant de fleste utviklerne. Det murres om at de er mer optatte av å skryte av iPhonene sine på twitter enn å fikse bugs i Android, og selv om det sikkert bare er bull så kan man begynne å lure på hvor gjennomtenkt og mye brukt systemet er internt.

 

Nokia 5800-en til sambo gir, om ikke en bedre, så i hvert fall en mer sammenhengende og integrert brukeropplevelse enn stock Android. Det er synd at man må legge på skall for å få et enhetlig oppsett.

 

Noen som vet om blåtann fungerer på sense-roms til G1 nå som kjernen er sluppet? Og hvilket som er best? Er smått avhengig av BT-handsfree-en min, så BT må fungere (alt annet og, egentlig).

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg synes du tar opp noen fornuftige emner her NgZ.

Jeg har også blitt overrasket flere ganger av at jeg plutselig sitter på startskjermen, om det så er fra kalenderen eller google maps. Irriterende er det i alle fall.

 

Jeg synes dog at de ekstra funksjonene i kalenderen unnskylder noen av irritasjonsmomentene. At jeg kan få opp kjærestens kalender, ha en delt kalender, og ha en egen widget på startskjermen (pure calendar) som viser kommende avtaler fra _utvalgte_ kalendre, er rett og slett bare genialt!

Dessverre plages jeg at manglende muligheter for å kopiere avtaler, mye må fremdeles gjøres via calendar på web, og enda den er ikke så god.

Poenget er at de eneste alternativene er betalingstjenester... (f.eks hosted exchange)

 

Og ja, man skulle lure på hvor mye de bruker telefonene sine, når de ikke har opplevd problemer som dette, og kopiering av tekst, osv... temmelig utrolig.

 

Dog, alle små irritasjonsmomenter til side, er android absolutt den plattformen jeg har vært mest fornøyd med til nå. Det spørs om en hd2 med wm 6,5,3 hadde gjort susen, men jeg tror egentlig ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker calwidget og er veldig fornøyd med det, i tillegg har jeg sømløs syncing med kalenderen i thunderbird (Provider for google calendar-tillegg), så jeg trenger ikke bruke webcalenderen. Men det ER en frustrerende opplevelse å bruke kalenderprogrammet når man en sjelden gang er nødt, og det er unødvendig.

 

Men den manglende kopieringen fra mail sammen med at det ikke er mulig å trykke på linker topper min "mangler i Android"-liste. Og med Ovi Store har s60 blitt mye brukervennligere.

 

Og selv om jeg aldri vil tilbake til WM, var kontaktrammeverket deres fantastisk, jeg lurer på hvoirdan hardbarkede outlook-brukende enterprisekunder overlever med kontaktrammeverket i Android. Det finnes løsninger, men google contacts-systemet med sine svært begrensede detalj-felter er ikke i nærheten. Heldigvis har ikke det noe å si for min telefonbruk.

Lenke til kommentar

Nei, det har heldigvis ikke noe å si for meg heller, og nå får man jo til og med fødselsdager opp, ved å legge det til som en egen kalender :)

 

Nokia funker jo med mail for exchange, men som sagt koster det jo penger med exchange-konto hvis man ikke jobber en plass som har det. Jeg fikk også en helt utrolig til opprydningsjobb etter å ha syncet nokia - outlook - google... her var det mye som kunne gå galt :)

 

Jeg må se på den calwidget, om den har noe for seg som ikke pure calendar har.

Sense har jo naturligvis noe for seg, men mangelen på ukesvisning, samt at dagsvisningen ikke har noen mulighet for å bla frem og tilbake mellom dager, var en deal-breaker for meg :)

 

Edit: jeg kom på at dette kanskje ikke er rette tråden for dette, vi burde vel flytte oss i en generell android-tråd

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Denne må jo gå ann å få i landet på en vettug måte? Finnes det ikke flere selskaper som driver med videresending av varer?

 

Noen som vet navnet på noen av disse? Jeg er veldig klar for ny telefon, selvom den ikke er så rå som håpet.

 

Glem det.

 

Telefonen er nå bestilt via bekjente i UK.

 

Håper bare det er ikke er så lang leveringstid.

 

Jeg liker å fortsette på mine egne historier.

 

Nå har den ankommet han duden i England. han pakker den om og shipper den til meg i løpet av morgendagen. så mulig jeg har den på fredag?

Jeg har den såklart ikke først på forumet her, men likevel ganske tidlig.

Lenke til kommentar

Engadget serverer alltid det samme. Er det ikke Epler sa er det bajs. Det irriterer meg at at sa lit noytral site far sa mye oppmerksomhet.

 

Og for the record, AMOLED grisebanker LCD skjermer.

Om de er darligere ute er jeg ikke sa sikker pa (Norge far ikke sa mye utelys for tiden), men inne er det klar seier til AMOLEDene. De bruker mye mindre strom, er markant lysere og har suveren bedre farger. Jeg ville vaert svaert skeptisk til a bytte tilbake til en LCD skjerm na.

Lenke til kommentar

Amoled bruker i praksis ikke mindre strøm enn LCD, de bruker heller mer ved f.eks surfing.

 

http://arstechnica.com/gadgets/news/2009/0...-years-away.ars

 

Det at de sliter i sterkt lys er heller ingen hemmelighet. Søk litt på youtube.

 

Edit: Her er en link til som både forklarer og viser problemet AMOLED har i sollys.

 

http://www.oled-info.com/oleds-direct-sunlight

Endret av PL610
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...