Gå til innhold

Trenger hjelp med mitt program.

Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en kompis har fulgt ryp-programmet en stund nå. Vi kjørte da maksimal muskelvekt programmet fordi vi allerede hadde litt grunntrening fra et annet program. De øvelsene vi har kjørt er ihvertfall:

- Arnoldpress

- Knebøy

- Benkpress

- Dips (maskin)

- Mage (maskin, fant ingen god øvelse til mage, situps blir jo det jo litt vanskelig å legge til vekter osv)

- Roing

Får vi med full kropp med det her? Det som stod at man skulle ta i programmet ihvertfall. Uansett så gjorde vi slik at vi sjekket 10 RM og tok en viss prosent av dette og la på hver trening. Vi fulgte dette i 4-5 uker uten noe problemer, vi merket rask progresjon, sikkert mye pga teknikk, men kompisen min driver å skal legge på hele tiden og presse til maks av det vi klarer, og nå har det endt med at jeg har sliti med siste rep på de siste settene hver gang og klarer ikke å legge på noe mer. Men ifølge han er jo dette bra fordi da sliter vi oss maks ut av det vi klarer. Men utifra hva jeg har lest her er jo det bare bortkasta fordi man hele tiden må legge på og heller deloade eller ta en pause og starte på nytt igjen.

Har hatt en form for pause pga jul og lite tid og sånn, så har bare blitt 2-3 treninger siden julaften, kan jeg da starte på nytt igjen nå på lette vekter igjen eller må jeg vente enda mer?

Og er det noen øvelser vi bør legge til, eventuelt bytte ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei dessverre. Markløft må du nesten ha med for å få maksimalt med muskelvekst.

Du trenger egentlig ikke å trene så veldig tungt for å bli sterk/muskelvekst. Progresjon hver trening er viktig, men du kan alltids progrese med vekt eller repsantall.

For maksimal styrke så er det 1-5 reps med %80-100 av 1RM. For maksimal muskelvekst så er det 6-15 reps med %60-80 belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...