Gå til innhold

Slutt på voksne Wii-spill fra Sega (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Voksenspill er en sær klassifisering. Tenkte først porno/erotikk varianten, men dere tar det tydeligvis i sammenheng med voldsspill. Og voldsspill trekker vel like mye unge som gamle, og det er vel mer den typen spill som ikke trekker, for spill som wii-fit og slike spill er vel rettet mot mer voksne spillere?

Lenke til kommentar
Voksenspill er en sær klassifisering. Tenkte først porno/erotikk varianten, men dere tar det tydeligvis i sammenheng med voldsspill. Og voldsspill trekker vel like mye unge som gamle, og det er vel mer den typen spill som ikke trekker, for spill som wii-fit og slike spill er vel rettet mot mer voksne spillere?

 

18 års grense vil si for voksne, så voksenspill er helt kurant det.

Lenke til kommentar

Hva med Resident Evil: Umbrella Chronicles og Darkside Chronicles? Project Zero 4? Manhunt 2? Det er ganske mange voksenspill til Wii, så burde de ikke se på salgstallene der før de tar en så idiotisk beslutning som at voksenspill ikke selger på wii? Nå er ikke disse fra Sega, men likevel. Det holder ikke å gi ut noen drittspill, se på salgstallene og si voksenspill generelt ikke selger. Det kan være selve spillene det er noe feil med. ;)

 

For eksempel:

 

House of the Dead: Overkill -> lyspistol og svært begrenset marked. Konkurrerte dessuten med både RE: UC og Dead Space: Extraction.

 

MadWorld -> sort/hvitt og ganske sært.

 

The Conduit -> fått veldig dårlige kritikker.

Lenke til kommentar

Det var på 4guys1up-podcasten (4 Guys 1UP: 01/01/2010) han sa det, ikke til Gameindustry.biz.

 

Og Constantine Hanzopolous, er ikke lenger direktør for Segas amerikanske studioer, han har nettop fått lov til å ta over studioet som lager Ironman 2.

De forklarer posisjonen hans i podcasten.

 

Hva med Resident Evil: Umbrella Chronicles og Darkside Chronicles? Project Zero 4? Manhunt 2? Det er ganske mange voksenspill til Wii, så burde de ikke se på salgstallene der før de tar en så idiotisk beslutning som at voksenspill ikke selger på wii? Nå er ikke disse fra Sega, men likevel. Det holder ikke å gi ut noen drittspill, se på salgstallene og si voksenspill generelt ikke selger. Det kan være selve spillene det er noe feil med. ;)

 

For eksempel:

 

House of the Dead: Overkill -> lyspistol og svært begrenset marked. Konkurrerte dessuten med både RE: UC og Dead Space: Extraction.

 

MadWorld -> sort/hvitt og ganske sært.

 

The Conduit -> fått veldig dårlige kritikker.

 

Han sa de nådde nummerene nødvendig for å gå i null på sine egne spill, men de ønsker selvsagt å tjene mere penger.

Og de spillene du nevner fra Sega er bra, og studioene som har lagd spillene er ganske dyktig, og da er det kanskje bedre å flytte dem over til PS3/360, dersom de tror de kan lage bedre spill eller tjene mere der.

 

House of the Dead: Overkill ligger på 78 på metacritic.

Madworld ligger på 81 på metacritiq.

The Conduit ligger på 69 på metacritic (Høres lite ut, men er stort sett 7/10, og mange er gjort uten å ta hensyn til online).

 

I det original intervjuet så nevner han salgstallet på EA sitt Deadspace: Extraction, 9.ooo første månden på NPD, som er ett sjokk for alle, uansett om det er på on-rail.

 

Angående de spillene fra andre enn Sega og EA, som ikke blir nevnt i podcasten, du nevner - så er de Capcom-spill:

Resident Evil: The Darkside Chronicles, 16.ooo på tre første ukene, i.flg. Director General of Capcom France, Antoine Seux.

Han sier også at i 2007, så solgte Resident Evil 4 remaken til Wii 16o.ooo på de tre første ukene. Men da var dem alene i markedet.

han kom også med uttalelser som:

"The Wii console is very much a family commitment... for us, Capcom, the future is the PlayStation 3 and the Xbox 360.”

 

Så om ikke så lenge så vil du se at Spillverket lager en lignende artikkel om Capcom.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke voksenspill, altså spill for voksne, de har planer om å slutte å lage, men spill merket med ratingen M for mature, altså spill med 18-årsaldersgrense. Det er en ganske stor forskjell, da spillene med 18-årsaldersgrense stort sett er stappfulle av blod og gørr for å dekke over uorginalt og repetivt gameplay. Og ikke minst, de spilles først og fremst av tenåringer. Beskrivende eksempel: Min bror på 16 elsker alle maturespillene som kommer til 360, og alle i hans klasse driver vist og spiller MW2 på xboxlive, mens jeg og mine venner som er nærmere 30 enn 20 stort sett foretrekker Wii pga dens primære fokus på gameplay.

 

For å ta en gjennomgang av de spillene som nevnes.

Dead Space:Extraction - dette spillet er åpenbart meget bra. MEN, for det første er det meget kort, og for det andre er det en railshooter, en sjanger ingen er spesielt glad i. Hadde det vært en tps som det første ville dette solgt mye bedre. Dessuten hadde spillet ingen marketing bak seg, og det kommer fra en relativt ukjent franchise som ikke engang gjorde det så bra på hd-konsollene. Rart det ikke selger? Overhodet ikke. Selv er jeg en coregamer, og ville vært interessert i dette om det hadde vært en tps, men nå kunne jeg ikke brydd meg mindre.

 

HotD-spillene: Mye det samme som ovenfor. Wii har nok railgunspill, og de ville ikke solgt på 360 heller.

 

Conduit: En helt ordinær shooter med elendig online, masse bugs, fra en ny franchise, ingen markedsføring, fra en ukjent utvikler. Det finnes INGEN grunner til at dette spillet skulle selge, og jeg er sikker på at det ville bombet akkurat likemye på hd-konsollene, og kanskje til og med mer med tanke på de høyere utviklingskostnadene.

 

Madworld: Dette spillet skal være bra, men det er så niche som du får det. Hmm, hvilke andre spill fra samme gjengen var det som solgte bra sa dere? Okami? God Hand? Nei, tenkte det ja. Clover/Platinium Games er kjent for å lage ekstremt sære spill som ikke selger, likevel er faktisk Madworld blant de bedre solgte spillene de har laget. Uansett er det latterlig å bruke det som eksempel på noe som helt.

 

Det er alltid er trist når bra spill ikke selger selvsagt, men jeg er overbevist om at Wii-publikumet ikke taper mye på å slippe å få flere slike spill som dette. Vi vil mye heller ha et nytt Phantasy Star, et nytt Shenmue, et nytt Shining Force, et nytt Gunstar Heroes, et nytt Ecco the dolphin, eller et nytt 2d-sonic. Det siste blir jo i øyeblikket utviklet til hd-konsollene akkurat nå. Lurer på om begrunnelsen for det var at New Super Mario Bros Wii solgte så latterlig dårlig på wii kanskje?

 

Ellers er det også viktig å ta med. Resident Evil 4 solgte bra. Okami solgte bedre på Wii enn på ps2 (som har en latterlig mye større brukerbase og som regnes som mye mer "hardcore"), det nye Silent Hill virker å selge bra i USA, No More Heroes er det mestselgende spillet til Suda noensinne (og må derfor kunne sies å selge bra, noe det faktum at det får en wii-eksklusiv oppfølger også skulle tyde på). Og Nintendo sine corespill som Metroid og Zelda selger bra. Men hva kjennetegner alle disse spillene? Jo, det er fantastisk gode spill. Så hva kan vi da lære av dette? At GODE spill som ikke er alt for niche selger, på Wii som på de andre konsollene.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar
og det kommer fra en relativt ukjent franchise som ikke engang gjorde det så bra på hd-konsollene. Rart det ikke selger? Overhodet ikke.

 

Solgte 1.4 millioner på 3 månder på PC/PS3/360. 9000 på Wii.

Alt i alt, utrolig bra for en ny franchise.

 

Selv om de tallene høres høye ut (wikipedia har 1 million i 2008, spillet kom ut i oktober, så om wikipedia har rett snakker vi 1 million og ikke 1.4 på 3 måneder), og jeg personlig også synes det er meget bra for en ny franchise, så har EA flere ganger uttrykt misnøye over salget til både Dead Space og Mirrors Edge som ble lansert samtidig som den andre "nye" franchisen til EA. Derfor jeg skriver at den ikke gjorde det så bra. Uansett så er jo hovedpoenget at Extraction er (enda en) Railshooter, altså et spill i en ganske uinteressant sjanger. At det i tillegg kommer fra en fersk ip, ikke har markedsføring, og er ekstremt kort kommer jo bare i tillegg til det. Alt i alt, ingen kan ha trodd at dette spillet ville selge, og ærlig talt, er det noen her inne som tror det ville solgt på hd-tvillingene heller?

 

Og bare så det er klart. DS:E solgte 9200 ikke på tre måneder, en måned eller en uke, men på fem dager. Ekstremt dårlig selvsagt, men greit å ha det riktig.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Bare google 'dead space sales', og det første du får opp var tallene som kom opp i.flg. intervju med en 'happy' Glen Schofield i EA.

 

Jeg har nok bommet litt på antall månder, jeg trodde det kom ut i Februar '09, og ikke oktober'08.

 

Og tror både Resident Evil- og DS-offshootene hadde nok solgt bedre på HD-platformene. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Det kan godt hende du har rett i det, og om tallene er 1 million på tre måneder, eller 1.4 er jo egentlig ikke så viktig. Mine tall er fra wikipedia og må derfor tas med en klype salt. Sjefen i EA snakket jo høyt om hvordan EA skulle slutte å være et sånt selskap som bare pøste ut billige oppgraderinger av gamle spill (Fifa, Madden osv), og bli et selskap som satset på orginale spill. Ut av et kom Dead Space og Mirrors Edge (og årets Dantes Inferno tror jeg), men han kommenterte senere at satsingen på orginale spill skulle fortsette, til tross for skuffende salg. Men jeg har ikke link til dette, og det kan jo også godt hende at de egentlig er godt fornøyde, men at han sier noe annet av andre grunner. Diskusjonen om Dead Space sine salgstall er uansett litt på siden her, poenget er at Extraction var dømt til å mislykkes og ville ha mislykkes uansett hvilken konsoll det ble gitt ut til.

 

Gjorde forresten som du sa, altså googlet 'dead space sales', og det var interessant at han var fornøyd. Da tipper jeg de egentlig var fornøyd (kommer jo en toer også), men at han sjefen i EA ikke har helt oversikt (kan ha tenkt på Mirrors Edge feks som vel solgte dårligere eller?)

 

Extraction har forøvrig solgt 180000 til nå ifølge vgchartz (som ikke alltid ha like sikre tall, men det var de eneste jeg fant). Det er ikke veldig bra, men når en tenker på hva Extraction faktisk er vil jeg faktisk se at det er imponerende.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

180k er ikkje så gale på Wii tror jeg (Når Square Enix bruker VGChartz-tall i sine kvartal-rapporter, så kan vi også gjøre det forum), NPD tallene er ca. 30% feil også, i.flg. podcasten han Hoppla-fyren var på, som jeg linket til i min første melding. :)

Extraction på Wii ser dritkult ut, så håper dem gjør det bra.

 

Det er billigere å lage spill på Wii.

Og Sega sa dem måtte selge ca. 500k worldwide, for å gå i null på HD-konsollene, en gang i tiden, i anledning Valkyrie Chronicles-intervju, tror jeg.

Så hvis det når 200k, så går det nok bra på Wii også.

 

Du trenger sikkert ikke selge like mye neste gang, siden første spill pleier å ha endel innvesteringer som du ikke gjør neste gang.Medmindre inflasjonen o.l. spiser innvesteringene du må gjøre tidlig på hver plattform.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...