Filosof Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) I det siste har jeg forsket litt på forskjellige formater og "frame rates" innen film. Sistnevnte har jeg fremdeles ikke funnet ut av. Jeg ville derfor satt veldig pris på om noen kunne forklart følgende: Hva har det egentlig å si om du har 24, 25 eller 30 fps? Og hva er det som er best? Hva bruker vanlige hjemmekameraer? Og hvis det er bedre med interlaced - hvorfor har vi i det hele tatt progresivt? ---------- Som sagt - alle svar - om det så bare er en personlig mening vil bli satt stor pris på! Endret 5. januar 2010 av Filosof Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Lavere framerate gir bedre lysfølsomhet fordi det brukes lengre lukkertid. Derfor kan 24/25 fps gi bedre følsomhet enn 30 fps. På en annen side er 30 fps mindre utsatt for hakking ved panorering. De som vil ha film-look på videoene må kjøre 24/25 fps. Jeg mener det beste er 24/25 fps. Vanlige kompaktkameraer (foto) opererer ofte med 30 fps. Videokameraer i Europa opererer med 50i eller 25p. I USA er det 60i og 30p. Det er ikke nødvendigvis bedre med interlaced. Interlaced ble funnet opp for å spare båndbredde i forbindelse med TV kringkasting. Det gir enkelte negative bivirkninger. Det som er kjent blant forbrukere flest er vel at hvis kameraet står på interlaced gir den «best» bilde. Dette er fordi det blir mindre hakking. I denne modusen kjører kameraet på 50i, det vil si 50 halvbilder i sekundet. 25p-modusen som er 25 fulle bilder i sekundet vil til sammenligning se litt hakkete ut. Det beste ville vært å hatt 50p, noe som etter hvert blir mer vanlig på konsumentkameraer. Her kan du se eksempler som illustrerer bivirkningene, samnt lese mer om interlacing: http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå