Gå til innhold

Canon Pixma Pro9500 Mark II og valg av papir

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å bestille meg en Canon Pixma Pro9500 Mark II og i den forbindelse ønsker jeg tips på valg av papir.

Mener å huske fra en eller annen test at "fine art" ga et flatt uttrykk, mens glossy leverte meget bra kvalitet.

Noen som har tips og meninger til valg av papir merke og type.

Primært A3 utskrift og noe A4 for å henge på veggen hjemme.

Motiver blir alt mulig rart fra moskus på dovrefjell, jakthunder til unger i ro og bevegelse. Kameraet er et Canon EOS 500D m/Kit 18-55 IS og 70-300 IS USM.

eibo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt ærlig må du nesten bare prøve deg frem med ulike typer papir som gir deg den rette uttrykksformen du ønsker. Matt papir/photo rag/fine art gir deg blant annet adskillig dypere sortnivåer (spesielt s/v) enn glossy, men glossy gir mer pang i fargene - "kontrast". Fordelen med teksturert matt papir er at teksturen kan "skjule" skavanker i bildekvaliteten om du printer svært stort i forhold til originalfilen.

Epson Premium Luster (jeg bruker 260g) gir svært fint resultat på pigmentblekk, men jeg er svært usikker på fargegjengivelsen siden Canons Lucia-blekk og profiler ikke støttes opp mot papiret. Overflaten og looken kan definitivt anbefales.

Jeg er skuffet over utvalget på papirsiden fra Canon. De har et flott superduperglossy produkt i Photo Paper Pro II Platinum, men de kommer til kort på mer halvblanke og matte medier i forhold til blant annet Epson. Et tips vil være å se på Hahnemuhle (prøvepakke til 99,-) om du ønsker å prøve ut fine art/matte papirer. Innova har også mye bra.

Kort sagt: Finn ut hvilken type overflate du blir å printe på. Deretter finner du ut hvilken produsent som tilbyr dette og til hvilken pris (kostnad på blekk og papir er og bør være avgjørende for printeren som kjøpes). Til sist må du finne ut om det er noen som har laget (som oftest produsenten selv) ICC-profiler til bruk sammen med printeren du har.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med noen erfaringer. Jeg sliter med fargene rød/oransje/gul på mine printer, så det er veldig interessant å høre andres erfaringer. Å hva de gjør.
Det er vel de typiske "Canon-fargene"... Mange som sliter med dem, men det lar seg visst gjøre å kalibrere seg vekk fra dem. Det betyr dog at du muligens må lage egne profiler til papiret du bruker, og at du må investere i kalibrator om du ikke har dette allerede...
Lenke til kommentar

@Shocktrauma:

Takk for tilbakemeldingen. Jeg får bruke tid på å eksperimentere med forskjellige papirtyper.

Jeg har bestillt Premium Luster C13S041785 som jeg ser er i 260g/m2 så det blir nok samme papiret som du benytter.

Jeg fikk anbefalt at jeg kunne bruke Canon sin egen glossy elt. matt profil mot dette papiret.

Lenke til kommentar
Kom gjerne med noen erfaringer. Jeg sliter med fargene rød/oransje/gul på mine printer, så det er veldig interessant å høre andres erfaringer. Å hva de gjør.
Det er vel de typiske "Canon-fargene"... Mange som sliter med dem, men det lar seg visst gjøre å kalibrere seg vekk fra dem. Det betyr dog at du muligens må lage egne profiler til papiret du bruker, og at du må investere i kalibrator om du ikke har dette allerede...

Gode tanker ja. Skjermen er kalibrert og jeg har fått bekreftet med tester at det er ikke problemet mitt. Kompisen min har både canon og epson printere. De dyrere modellene. Han printet det samme bilde på printerne, og de kommer ut svært forskjellige. Epson blir slappere i fargene men mere riktige mens canon leverte noe solbrent hud.

Underlig resultat. Og at det skal bli så forskjellig med identiske foutsetninger, ift papirvalg og settinger, som det ble er ikke greit.

Lenke til kommentar

@ramses:

Jeg skrev ut samme bildet 2 ganger med litt forskjellig oppsett i Easy-PhotoPrint Pro for Mac OSX (plugin for bl.a. photoshop) fra PSCS4 hvor jeg fikk ut 2 vidt forskjellige bilde opplevelser på Kodak Premium Ultra Glossy papir. Utskriften stemte ganske godt med "preview" i Easy-PhotoPrint Pro vinduet uten at jeg har kalibrert noe. Tipset jeg fant før jeg anskaffet skriveren var å la photoshop "bestemme" utskriften.

Lenke til kommentar

"Sunn fornuft" tilsier at programmet (CS4 e.l.) styrer fargene og ikke printer. Det er også viktig å velge riktig papirprofil samtidig. Til slutt må fargestyringen deaktiveres i printerdriveren og riktig papirtype (slik printeren vurderer riktig mengde blekk etc). Printing er et eget fag så det lønner seg å sette seg skikkelig inn i ting når man begynner. :)

For 35$ anbefaler jeg å kjøpe Luminous Landscape sin video som heter "From camera to print". 6 timer med gjennomgang fra shoot til ferdig print. MYE lærdom for mange. :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv Pro 9500 II, og MP 970. Sliter med å få skikkelig gode sort/hvitt bilder på 9500 II. De sorte områdene ble bedre (mørkere) på 970 enn på 9500. Det burde strengt tatt nesten være omvendt. Men, på 970 får bildene i s/h et grønt tint. Dette skjer ikke på 9500.

Har brukt det samme papiret med de samme innstillingene på det samme bildet på begge skriverene. Har prøvd både på semi-glossy, og på pro platinum II.

Noen innspill på dette?

Og her kommer kanskje et dumt spørsmål: Hvordan får man fram Esay photoprint Pro? Har Elements 6. Må jeg inn i photoshop for å bruke dette? Hvordan åpner jeg programmet? Lurer på om dette kan løse problemene med S/H utskriftene på 9500 II.

Til trådstarter: Kan forøvrig anbefale både "Foto Rag" og "Museum Etching" fra canon. Prøv begge på samme bilde og se forskjellen. Prøv også begge på farge og på sort/hvitt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg skal kjøpe meg en A3 fotoprinter og vurderer Canon Pixma Pro9500 Mark II. Er den tilfredsstillende? Finnes det andre bedre i prisklassen? Ser at Pro 9000 er 2 lapper billigere. Fra før har jeg Canon Pixma ip5000 som jeg har vært ganske fornøyd med men som begynner å dra på årene...

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Har kjøpt Pro9500 mkII og papir A4 Photo paper pro og Photo Paper Plus Semi Gloss, A3 Photo paper Pro II A3.

Jeg fant ingen ICC profiler men fant Semi gloss papiret som et valg.

Jeg fant noen profiler, men på nett Her fant jeg noen, men hvordan installerer jeg disse?

Som nevnt over så er også mine utskrifter solbrent med for mye rødt,oransje når jeg valgte print direkte i photoshop, men når jeg valgte Easy photoprint Pro så ble det printet mye nærmere mitt skjermbilde (som er calibrert med Spyder 3 Elite v4), men har fortsatt forbedringspotensiale.

FUNFACT: Easy photoprint Pro åpner jeg i Photoshop File-> automate-> Canon Easy photoprint pro, kanskje det er likt i Elements? om det går vet jeg ikke

Endret av Substitute
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, men..

Oppdaterte driveren til 9500MKII i dag(win7x64). da kom det på plass nye profiler i CS, blant annet for photo Paper pro.

Bruker folket XPS driveren?

Hvilken driverversjon bruker du?

Hva er forskjell på XPS driveren og den andre?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...