Gå til innhold

OL2010:Tråden for Curling

DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vi sikret 2. eller 3. plass med seier her?

Vi er allerede sikret en semifinaleplass, med andre ord enn 4. plass :thumbup:

Denne kampen har egentlig ingenting å si :p

Vet vi allerede er sikret semifinale men 4. plass og må møte Canada istedefor for eksempel Sveits har MYE å si :)

Lenke til kommentar

Da ga de seg.

Like greit det egentlig :thumbup:

Så det STORE spørsmålet:

Skal jeg legge meg nå og stå opp til klokka 6 for å se ishockey? Eller skal jeg rett og slett døgne?

Det spørs hva du skal i morgen :)

Ikke noe spesielt.

Skal egentlig passe søstra mi fra 10.00->, men hun har lovet at hun skal la meg sove.

Men det jeg vet er at om jeg legger meg kommer jeg til å slite med og stå opp. Og om jeg døgner kommer jeg til å bli trøtt til klokka seks da jeg ikke har noe energidrikk.

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Tryne over steiner: Dette skjer rett som det er, selv på topp nivå. Litt leting på youtube skulle nok gjøre susen.

Har aldri sett annet utfall enn at skipene blir enige om hvordan det lå/ville endt opp uten fall. Oftere enn fall er at man kommer borti steiner inne i boet, gjerne under en hard takeout med mye stein i bevegelse. Spillerne ordner seg imellom. Skulle man derimot komme borti shooteren (den steinen som settes) før den treffer noe, er steinen etter boka brent og tas ut av spill - evntuelle andre steiner som ble satt i bevegelse blir da også plassert tilbake. Innimellom når uhell skjer, kan det virke vanskelig å replasere - da kan man få hjelp av stillbilder (jada, videodømming i curling ;) ), og eventuelt av banedommer. Banedommeren har som regel ikke peiling, da de støtt og stadig må vekkes når de må i aksjon :roll: . Skulle det sjeldne skje at en stein som i utgangspunktet lå an til måling, og spillerne ikke ante hvem som lå best, har man et problem. Men det løser allikevel spillerne seg imellom allikevel. Curling er gentlemanssport! Det så vi da Pete Smith spilte med feil stein :w00t: . Byttet ut og satt på plass, null problem - og god stemning. Håvards kommentar, neste stein: "Vi har de gule steinene, ikke sant?" :D

Trine 'Trulsen' Vågberg: tror nok ikke jan fredrik hadde kommentert bedre, men jeg er sannelig ikke helt sikker!

NRK så nok bare på Trines curling-CV, og glemte opptaksprøve er jeg redd. Trine er ei kjempetrivelig dame, men som spiller satt hun alltid i hack, mens Dordi og Hanne Woods styrte med taktikken... Eurosport har hatt flere vittige og kompetente curlingkommentatorer, som Johan Høstmælingen, Thomas Due, selv Thoralf Hognestad, og også han fyren som er der nå. Evigunge Eigil Ramsfjell (vant i calgary '88 da curling var prøvegren) kunne også gjort en god jobb. Faktisk vurderte jeg en stund å søke til NRK, men la det på hylla (desverre? :D )

Flyordie: Innmari artig curlingsimulator. Pass på så dere ikke blir hekta! Bare å si ifra hvis noen er klar til å utfordre til en kamp ;)Spillet er akkurat passe vanskelig, slik at når man blir god blir god taktikk viktig og føles veldig som sånn de beste lagene spiller. Bortsett fra at peelfart (hardeste fart) føles ut som gjøres av Ungarske jentejuniorer :p

Viktigheten av Skottland-kampen: Med seier sikret vi ikke bare andreplass, men også at vi selv starter med sistestein i semien! Å møte Sveits er heller ingen ulempe :). Artig å gi svenskene en sjanse, og også at Murdoch kanskje får spille mot Martin i semien. Mener bestemt at det kun er Murdoch og Ulsrud som faktisk kan slå Martin, men kan jo drømme om at Edin klarer det... Murdoch i finale hadde uansett vært gull!(bokstavelig talt!?) Forøvrig var vi garantert minimum tredjeplass, selv med tap - da det da ville vært tee-dragninger fra tidligere som ville rangert Norge, Sveits, Storbritannia.

Skottland-Sverige går imorgen, men usikker på når. Håper den ikke kræsjer med for mye, kan bli en rysare av en kamp!

Edit: Såvidt jeg fant ut, spiles kampen 23:00, onsdag.

Siden jinx ikke fins, er jeg ikke redd for å vurdere Norges sjanser mot Sveits. Egglers og Stöcklis lag, er et lag våre gutter historisk har pleid å ha taket på. Sveits trives veldig godt i defensive kamper, hvor de får lov til å briljere med sine takeoutskills. Men våre gutter er i sitt ess når det er mange steiner i spill, mange dragninger, fryser, vinkler og annet snacks. Ved å tvinge Sveits inn i offensivt spill rett fra start bør vi ha store sjanser til å opparbeide et tidlig overtak, og med en Ulsrud som er kald som isen han står på, er og blir Norge favoritter. Et sted mellom 60 og 70% favoritter.

Det store usikkerhetsmomentet er naturligvis at dette er semifinale i OL - nytt farvann for de norske gutta (tross Torgers OL-gull som reserve i 2002). Både Eggler og Stöckli har medaljer fra OL frafør (tror jeg?). Allikevel, slik jeg vurderer det, er vår sisteskanse en kaldere fisk enn hva Stöckli er. Håper og tror vi takler favorittstemplet, og unngår å bli redd for å tape. Desverre har vi tre år på rad tapt kamper som føltes vunnet i EMsluttsspill. Det som like gjerne kunne vært tre strake EM-gull, ble sølv-sølv-bronse istedet. Huff, dette kan bli så hinsides ulidelig spennende!

Endret av vad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...