Gå til innhold

Erfaring med folkehøyskole?

Rogosjin

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg blir til våren ferdig med VGS og vurderer nå å søke på en folkehøyskole, men er litt usikker på hvilken frihet jeg får. Jeg ønsker ikke å vie hele året til folkehøyskolen og det sosiale som medfølger. Noen helger og kvelder kan jeg f.eks. tenke meg å besøke venner og familie fra hjemstedet, Bærum. Andre kvelder og ettermiddager vil jeg lese bøker, fiske, spille tennis eller holde på med PC og høre på musikk. Jeg vil altså bruke "friåret" på å gjøre det jeg vil. Er det mulig, eller er folkhøyskolen et sted med streng disiplin, hvor man ikke kan forlate skolens område eller drikke alkohol på rommene, og hvor alle lærere blander seg inn i mitt privatliv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den friheten du omtaler i første post, vil du få på folkehøgskole!

Jeg gikk på fhs i fjor, og der var det slik at noen av de valgfagene jeg hadde var på ettermiddag/kveldstid, noen dager i uka, men de fleste fagene var ferdige klokken 1900, dvs jeg hadde fri alle dagene etter det, mer eller mindre uansett! Husk at også lærerne skal ha fri. Det var et fag som kunne vare lengre, nemlig filmklubb, men det avhenger jo selvfølgelig av hvor lang filmen varer :) Du trenger ikke gå på alle valgfagene, men du vil få fravær på de fleste. (Dette er veldig individuelt,ikke bare fra skole til skole men også fra lærer til lærer!)

Hvilken linje du velger avhenger også på om du får tid til feks. å fiske. Jeg gikk på friluftsliv, så fisketurer ble det, men ikke utenom linjeturene.. Men ikke la dette stoppe deg i å fiske, om du liker det! Mange som ikke gikk på linja mi, kunne fiske når og hvor som helst :p

Drikking på rommet på skolen er nok de fleste skoler strenge på, det er ulovlig. Såvidt meg bekjent finnes det bare en fhs i Norge hvor dette er lov (Husker ikke hvilken skole dette er..) Alikevel gjorde mange det! Der jeg gikk var det slik at du ble tatt 1 gang = en advarsel, 2 ganger = bortvisning på 3 - 5 dager, husker ikke helt, 3 ganger = utvisning. Ingen ble utvist, noen bortvist, flere fikk advarsler. Så lenge du er elev på skolen må du følge reglene, som er ulike ved hver skole selvfølgelig. Disse reglene blir du godt kjent med når du begynner, så ikke stress med det!

Hvor mye fritid du får, avhenger også av hvilken hovedlinje du velger. Tar du en linje med mange turer, blir det mange turer. Disse er for det meste "obligatoriske" dvs, du får fravær om du ikke går. Får du mer en så så mye fravær blir deler av stipendet om til lån, har glemt hvor mye fravær osv, men dette får du også vite om du begynner. Det sosiale på skolen er det ingenting å si på; det sier seg selv at det blir liv, masse festing og masse annet å finne på når 90 - 120 ungdommer er samlet på en plass!

Alt i alt ville jeg definitvit valgt fhs om jeg var deg (jeg gjorde det jo :p) Du får masse bra erfaringer, nye venner og opplevelser! (Uansett hvilken skole/linje du velger) Jeg tenkte forresten også masse på om jeg ville få nok fritid til å gjøre det jeg ville når jeg ville, og det må jeg si det var!

Lenke til kommentar

Takk for et veldig godt svar.

Jeg tenkte å velge ballspill eller noe, til tross for at jeg ikke har drevet seriøst med noe som helst ballspill på flere år. Jeg er selvsagt foreberdt på å forholde meg til en timeplan, men fryktet obligatoriske sosiale opplegg på ettermiddagen og kveldene. Litt av grunnen til at jeg velger skole såpass nærme er jo at jeg også ønsker å tilbringe tid sammen med de vennene jeg allerede har. Det vil altså ikke være noe problem? Hvordan tror du egentlig nivået på ballspill-linjen er? Jeg har ingen planer om være blodseriøs og er heller ikke spesielt god ballspill fra før av.

Lenke til kommentar

Har ikke peiling, men vil tro at ballspill-linjen kanskje er for de som er litt mer seriøse enn det hørres ut som du er.. Men der jeg gikk fantes det hvertfall ballspill som valgfag - det skal nok gå an å skjekke hvilket valgfag skolen du har tenkt på har på hjemmesidene deres? Hvilken skole er det forresten? :)

Der jeg gikk gikk lærerne på skjekk på kveldene i helgene og noen ganger torsdager. Da gikk de bare inn på rom og så til at alt var OK osv. Noen lærere var greiere enn andre mtp. drikking; de visste at folka i rommet drakk og var beruset, men valgte å ikke gjøre noe med det, mens andre frika helt ut på nesten ingenting. Poenget er bare at det ikke er lov å oppbevare drikke på skolen, og heller ikke lov å være beruset på skolens området. Det skjedde mange ganger alikevel, tro meg, selv om en del ikke ble tatt heller.. Men dette varierer som sagt fra skole og lærere!

Du kommer til å få mange venner på fhs, men jeg forstår hva du mener når du sier du vil treffe de du allerede kjenner fra før! Dette er i aller høyeste grad mulig. Er skolen veldig nærme der du bor? I så fall kan du jo ta turen i helgene å besøke dem. Der jeg gikk var det obligatoriske seminarer på morgenen/formiddagen nesten hver lørdag, men jeg vet ikke hvordan andre skoler gjør det på lørdagene.. Søndagene var helt fri, og det vil jeg tro andre skoler har! Noen helger i semesteret var det hjemreisehelger, tror det var 2 - 3 hvert semester.

I hverdagen var det ikke mye obligatoriske sosiale opplegg. Noen ganger, i begynnelsen, arrangerte skolen og lærerne noe som alle burde bli med på, bare for å bli bedre kjent med elevene, mens som ukene gikk og vi ble bedre kjent med hverandre slakket det litt av. Det var selvfølgelig noe, og det var gøy å gå på dem (Bedre enn å sitte på rommet for å si det sånn!) Det var også noen ganger at elevene selv stelte i stand noe greier, og det er jo også fint å få med seg for å vise at du er en av fhs-gjengen om du skjønner?

Mtp festing osv - vi vorsa på rommene for det meste, noen ganger ved en strand like i nærheten av skolen.. Ellers masse byturer!

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

På min skole var det hvertfall aldri noe obligatorisk opplegg på ettermiddager/kveldstid. Vi hadde en innetid da, men i praksis hadde den lite å si...;)

Det er jo også mulig for deg å dra med vennene dine på skolen i blant, hvis det skjer noe du ikke vil gå glipp av. Kan være gøy det også! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...