Gå til innhold

Canoscan 8800f vs. Epson V500 vs. Epson v600


Anbefalte innlegg

Ny scanner står på innkjøpslista og valget står så langt mellom:

 

Canoscan 8800f

Epson V500

Epson v600

 

Bruksområdet er scanning av SH negativer, for det meste tri-x 35mm og noe mellomformat. Vet det blir bedre kvalitet med dedikert filmscanner, men jeg har ikke det "profesjonelle" behovet og siden jeg ønsker mellomformatscanninger blir det vansklig uansett.

 

Så,

 

Har lest en del tester osv. men blir ikke helt klok. Er det i grunn noen praktisk forskjell på canoscan 8800f og Epson v500? Er det verd å legge i litt ekstra og gå for Epson v600?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sammenlikne dem her hos Komplett.

 

Har selv i 2-3 år hatt Canon CanoScan 8800F med VueScan og er kjempefornøyd.

 

Det er vel ingen grunn til å velge Epson Perfection V500, så jeg ville antakelig ha valgt Epson Perfection V600 ettersom den er nyest og ubetydelig dyrere enn de andre. Da får du (i følge Komplett) med Adobe PhotoShop Elements 7 også. Canon CanoScan 8800F har Adobe Photoshop Elements 5 med i pakka.

 

Epson Perfection V600 er testet hos ScanDig og der er konklusjonen at Canon-skanneren er like god til mindre pris. The Imaging Resource Digital Photography Newsletter har også en test av V600.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for kommentarene og linkene!!

 

Ser at 8800f har 8bit fargedybde for gråtoner mens v550 og v600 har 16bit. Har det noen betydning eller er det grunnen til at lyd&bilde mener 8800f scanner fargefilm bedre enn SH mens The Imaging Resource Digital Photography Newsletter mener v600 scanner SH bedre enn fargefilm?

Lenke til kommentar
Ser at 8800f har 8bit fargedybde for gråtoner mens v550 og v600 har 16bit.

 

Ja dette er en viktig forskjell på dem som gjør at disse to Epson-skannerne (V500 og V600) nok er bedre på SH enn denne Canon-skanneren (8800F). Ellers blir det nok hipp som happ, tror jeg.

 

Epson Perfection V600 er nok den beste av disse skannerne og den av disse tre jeg ville ha kjøpt i dag, men du får tilnærmet samme resultater på Canon-skanneren for 500 kroner mindre. Hvis du ikke har Adobe Photoshop eller Adobe Photoshop Elements fra før, så følger jo Elements 7.0 med V600 og vel verdt mellomlegget.

 

En annen ting er skannerprogramvaren. Jeg får mye mer ut av min 8800F med VueScan (et annet alternativ er SilverFast som følger med 8800F i en light-utgave, SE) enn med den medfølgende Canon-programvaren. Det samme gjelder nok for Epson-skannerne. Se også denne omtalen av 8800F med forskjellig skannerprogramvare. Kunnskap og erfaring er også et viktig element i skanning.

Lenke til kommentar

Sitter og lurer på det samme, synes det er litt merkelig at 8800F bare har 8 bit ekstern fargedybde for gråtoner.

 

Kan jo være en mulighet å skanne SH-bilder i farge og gjøre dem om i et bildebehandlingsprogram etterpå. Da får man med maksimalt med informasjon fra originalen til å jobbe med. (Scan-Black-And-White-In-Color)

 

Her er en diskusjon om 8800F, og SH: Photo.net

 

Test av 8800F hos PcPro.co.uk

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne at jeg aldri ble fornøyd med resultatet fra scanning av småbildeformat på V500 (for annet enn web-visning). Mitt inntrykk er at dette gjelder flatbed-scannere generelt. Om du derimot primært skyter mellomformat duger alle disse.

 

Så hvis målet er å lage utskrifter av småbildeformat ville jeg tenkt meg om en ekstra gang. Enkelte Coolscan-modeller går latterlig billig på verdensveven.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Apug.org, getdpi.com, photo.net, foto.no, ebay.com (men her er prisen ofte litt stiv), forumet på luminous-landscape, rangefinderforum.com etc. etc.

Her er eksempelvis en kar på apug som selger en Coolscan 8000 for 5700 kroner (dog er det en stund siden annonsen ble lagt ut).

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Dedikert filmscanner utgår for min del da jeg også vil ha mulighet for scanning av mellomformat (til en fornuftig og overkommelig penge).

 

Heller mot v500 eller v600 pga bedre specs. på SH. Fordelen med Canoscan er at den en del rimeligere og tar lengre mellomformat-striper.

 

Et alternativ er å scanne SH som farge og konvertere til SH etterpå som det nevnes. Noen som har kommentarer/erfaringer å dele med tanke på denne fremgangsmåten?

Lenke til kommentar
Et alternativ er å scanne SH som farge og konvertere til SH etterpå som det nevnes. Noen som har kommentarer/erfaringer å dele med tanke på denne fremgangsmåten?

De fleste anbefaler å scanne s/h i farger, for så å konvertere til ekte s/h i etterbehandlingen.

 

Jeg selv har V500 og kan trygt anbefale den. V600 er vel enda litt bedre; og da til så og si samme pris.

Lenke til kommentar

Scandinavian photo har v500 til ~2000, v600 til ~2500 og 8800f til ~1900. Hvis farge-til-SH scanning er å anbefale blir vel fort 8bit SH-bakdelen til 8800f borte og prisforskjellen opp til v600 vanskelig å forsvare. Det fins en del poster og tester med spm og sammenligninger av disse to scannerene, men ingen klare konklusjoner. Tviler derfor på at det i praksis er de store forskjellene og går da for det rimeligste alternativet.

Lenke til kommentar

Vel.. har ombestemt meg. Har sett noen tester og v500 kommer ikke så værst ut av det sml. v700. Canoscan8800f ser ut til å være hakket bedre for papirscanning, mens v500 kanskje ligger litt foran når det gjelder transparent-scanning. Siden v500 da også har større oppløsning og bedre gråskalaoppløsning tror jeg det er det marginalt beste kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...