Predecessor Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Et tips Predecessor,Prøv å følg User's Guide. Den er, etter mitt syn veldig bra, da du får prøvd ut mange av grunnfunsjonene. Man (jeg) har litt lett for å hoppe fram og tilbake, legge inn mange klipp, effekter og overganger. Da er det lett å miste oversikten. Takk for tipset Dokein! Det er jo litt særnorsk og ikke lese brukermanualer. Vi skal helst fikse ting uten at noen forteller oss hvordan man skal gå frem. Jeg skal tvinge meg selv til følge User's Guide. Oversikten mister man selv i Studio 8 hvis man tar helt av. Jeg teller på knappene om jeg skal kjøpe en Samsung Syncmaster 172T til. Med to skjermer får man et ryddig oppsett. Jeg får vel forske videre, og se hvordan dette fungerer. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Dobbelposting *klaske lanken* Lenke til kommentar
Dokein Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Predecessor, Ikke så dum idé med to monitorer. Bruker det selv. Får litt mer tumleplass, men funker fint med en og.. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Der var skjerm nr. 2 satt i bestilling. Så langt er Edition 5 "fløte" å jobbe med. Her kommer første supportspørsmål, hvor setter jeg opp 2 skjermer i Edition? Finner ikke ut av det, på tross av iherdig lesing av manual. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Hvis du har to skjermer, så vil Edition selv finne ut av det. Pass på at begge skjermene har samme oppløsning. Valget for oppsett vil du finne på "øyet" nede til høyre på oppgavelinjen i Edition Lenke til kommentar
Harrison Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Det er ikke å diskutere. Det beste programmet til hjemme- og proffredigering er Avid XpressDV, nå 3.5 . Fakta at dette programmet er det mest brukte til musikkvideoer og tv-produksjoner, og i en viss grad også til spillefilmer. Til de større filmene (Matrix 2, T3) brukes Avid hardware. Haken er at lisensen koster ca. 17000 norske kroner for fullversjonen, men du får kjøpt en "Lite" versjon for ca. 4500 kr. Det er å anbefale at du også anskaffer Adobe After Effects 5.5 eller nyere, hvis du vil ha mer avanserte effekter. Avid må være det mest brukervennlige av dem alle, men også det med flest muligheter. Personlig, bruker jeg Avid til alt som har med redigering å gjøre. Hvis du bruker Windows 2000 er det Avid XpressDV 3.0 som er aktuellt. Dette er eldre (2001?) men har samme funksjoner, men har ikke støtte for XP. Lisensen til 3.0 er betydelig billigere. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Det er ikke å diskutere. Det beste programmet til hjemme- og proffredigering er Avid XpressDV, nå 3.5 . Fakta at dette programmet er det mest brukte til musikkvideoer og tv-produksjoner, og i en viss grad også til spillefilmer. Til de større filmene (Matrix 2, T3) brukes Avid hardware. Haken er at lisensen koster ca. 17000 norske kroner for fullversjonen, men du får kjøpt en "Lite" versjon for ca. 4500 kr. Det er å anbefale at du også anskaffer Adobe After Effects 5.5 eller nyere, hvis du vil ha mer avanserte effekter. Avid må være det mest brukervennlige av dem alle, men også det med flest muligheter. Personlig, bruker jeg Avid til alt som har med redigering å gjøre. Hvis du bruker Windows 2000 er det Avid XpressDV 3.0 som er aktuellt. Dette er eldre (2001?) men har samme funksjoner, men har ikke støtte for XP. Lisensen til 3.0 er betydelig billigere. Jeg har prøvd meg på AVID Xpress, og vil pressisere at dette er et "tungt" program med mange muligheter, og bra stabelitet. Imidlertid er ikke AVID Xpress særlig egnet for selvstudie, da grensesnittet er ganske vanskelig å komme overens med. Jeg snakker kun for meg selv, men jeg tror jeg har rett i det jeg sier. Harrison: Har du testet Edition 5? Jeg for min del fant meg mer til rette med E5 programmet enn AVID. E5 er rett og slett enklere å komme i gang med for en som ikke har "naturtalent" :-? For all del, et kurs er gull verdt uansett hvem av systemene du går for. Arne: Hvordan er kursopplegget du kjenner til. Send meg eventuelt en e-post eller en PM, hvis du har svar på dette. Ta gjerne med tidspunkter, sted og pris. Litt farlig å blåse ut denne infoen her. Hvem vet? Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Må unnskylde. Dette ble feilpostet Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jeg skulle bare legge til at jeg personlig synes at Pinnacle Edition er BÅDE enklere å komme igang med OG mer effektivt enn Avid DV Xpress. Nå vet jeg selvfølgelig at edition er en hybrid av alle de beste tingene fra alle andre videoredigeringsprogram, men FOR EN VELLYKKET HYBRID! Avid var nok først, men på dv.com's brukerforum ser man FARLIG mange veteraner som misliker DV Xpress siste versjon. Ifølge egne erfaringer er edition bedre enn avid på følgende punkter (hat meg bare ) -læringskurve -hjelpefunksjoner -stabilitet -støttet maskinvare -mer effektiv rendring (kan bruke skjermkortet + rendring mens arbeid pågår) -LANGT flere medfølgende og brukbare plugins (Xpress må man jo faktisk ha ekstra plugins for å gjøre enkle ting som zooming, panning og tilting på importerte bilder -bedre eksporteringsmuligheter Avid er muligens best kun fordi det var dem som utviklet systemet som alle hermer etter. Muligens best effektivitet under selve redigeringa pga at du kan bruke kun tastaturet. Men jeg tror det går på edition også, bare at jeg ikke har blitt helt kjent med alle funksjonene enda. Jeg har faktisk brukt avid og pinnacle ca like lenge, så jeg er ikke en sånn "pinnacle-******", jeg er bare utrolig godt fornøyd med produktet! bare kom med innspill! Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 4. august 2003 Del Skrevet 4. august 2003 Avid er muligens best kun fordi det var dem som utviklet systemet som alle hermer etter. Muligens best effektivitet under selve redigeringa pga at du kan bruke kun tastaturet. Men jeg tror det går på edition også, bare at jeg ikke har blitt helt kjent med alle funksjonene enda. Edition er enda bedre enn AVID når det gjelder å sette grensesnittet opp etter eget ønske. Her kan du endre alt av knapper og programmere tastaturet slik du selv ønsker. Hvis du har brukt AVID lenge og er vant til å bruke tastaturet på en måte der, er det bare å programmere Edition slik at tastaturet fungerer på samme måte Lenke til kommentar
gussen Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 ULEAD VIDEOSTUDIO v.7 Hei, Det virker som om at alle brukerne av dette forumet er helt opphengt i programvare fra Pinacle og Adobe. Dere burde absolutt se dere litt rundt i markedet, for det finnes mye bra og billig andre steder enn på Elkjøp og Lefdal... Er du ute etter et redigeringsprogram som enkelt tar deg fra A til Å, så anbefaler jeg absolutt at du tar en titt på Ulead VideoStudio v.7. Brukergrensesnittet er enkelt og intuitivt, men inneholder samtidig nok avanserte innstillinger til de fleste behov! Pris = 99$ og det lønner seg å kjøpe ved å laste ned fra deres nettside (da sparer du transportkostnader og toll...) Se link: www.ulead.com Du har masse effekter å velge i, du kan velge mellom tidslinje og storyboard visning, du kan lage DVD, Super-VideoCD (SVCD) og VideoCD (VCD) med menyer og masse fancy layout/effekter inkludert introfilm / bakgrunnsmusikk på meny / flere siders meny / etc. Videostudio lar forøvrig deg også jobbe med bilde-i-bilde funksjoner, som kan gi en del artige klipp hvis du bruker det på riktig måte! VideoStudio er optimalisert mht. Pentium-4 teknologi og rendering fra DV-format til MPEG-2 (for DVD og SVCD filmer) går som en drøm! Ulead har forøvrig en mengde andre programmer som egner seg bra sammen med videoredigering eller til bildebehandling! LYKKE TIL ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Det er ikke å diskutere. Det beste programmet til hjemme- og proffredigering er Avid XpressDV, nå 3.5 . Fakta at dette programmet er det mest brukte til musikkvideoer og tv-produksjoner, og i en viss grad også til spillefilmer. Til de større filmene (Matrix 2, T3) brukes Avid hardware. Haken er at lisensen koster ca. 17000 norske kroner for fullversjonen, men du får kjøpt en "Lite" versjon for ca. 4500 kr. Det er å anbefale at du også anskaffer Adobe After Effects 5.5 eller nyere, hvis du vil ha mer avanserte effekter. Avid må være det mest brukervennlige av dem alle, men også det med flest muligheter. Personlig, bruker jeg Avid til alt som har med redigering å gjøre. Hvis du bruker Windows 2000 er det Avid XpressDV 3.0 som er aktuellt. Dette er eldre (2001?) men har samme funksjoner, men har ikke støtte for XP. Lisensen til 3.0 er betydelig billigere. Rendrer ikke Avid underveis? Slik at hvis du holder på med en lengre film så kan du ikke gå tilbake å gjøre om? Synes det er synd at Final Cut Pro ikke finnes til pc. Det er det som brukes mest i Hollywood, spare penger og slikt. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Vil dette komme som en SP2, eller blir det Edtion 6 som vi må betale dyrt for?Og hvordan går det med den norske versjonen? Vil bare følge opp en litt eldre tråd, har skjedd litt på denne fronten. Vi har ikke sett noe til en Edition 6, derimot en ny versjon som heter Pinnacle Liquid Edition. Du kan lese mer hva som inngår i denne pakken på www.edition.no. Og nei, det er ingen dyr oppgradering! Ca. 500,- inkl.mva. (mindre om du har kjøpt etter 1. august, ta kontakt med de du kjøpte Edition av!). Bare fargekorreksjonsverktøyet som ligger i denne pakken kunne du kjøpe som en plug-in til det dyrere Purple for kr. 15.000,-!! Norsk versjon er, som annonsert tidligere på forumet, tilgjengelig. Har du kjøpt Edition og fått levert engelsk versjon kan du kontakte butikken og få tilsendt norsk versjon. Norsk versjon av den nye Liquid Edition 5.5 er også klar! Dessuten er en del kjente problemer rundt analog innspilling (Edition Pro) løst i den nye versjonen. Er det dog noen som ønsker å ikke oppgradere kan de likevel laste ned en fix på dette som vil rette problemet i eksisterende Edition 5 versjon. Bare sånn for å oppdatere litt! /Øystein Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Var på en presentasjon av Edition hvor videogruppa i Oslo kameraklubb fikk komme å lært litt. Det var kjempemoro å treffe disse to foredragsholderne som viste seg å være adonis og videoutstyr Arne:) Så først vil jeg takke for en god innføring i Edition. Hva som er det beste videoredigeringsprogrammet vil jeg si at avhenger mest av brukeren: Har man stillbildekamera med film, så bruk tilbehøret i winxp. Ønsker du å redigere litt men ikke bruke alt du har er Pinnacle Studio 8 en bra løsning. Husk bare å oppdatere til nyeste update. Å skaffer man seg hele Hollywood fx så har man effekter i massevis. Føler du at Studio 8 ikke tilfredstiller dine behov, er ikke veien lang til Edition. Her har du alt du trenger. Ble veldig imponert over det jeg så av programmet. Her kan man eksportere til After Effets om man ønsker dette. Genialt at DVD brenning for å lage menyer og slikt er i programmet. Nå vet jeg ikke om dette er like bra som Encore DVD, men du slipper i alle fall utgiftene til dette. Premiere 6.5 er det jeg har redigert mest i. Kunne tenke meg en presentasjon av pro versjonen før jeg bestemmer meg. Siden pro nå har gått bort fra A/B redigeringen så synes jeg dette og Edition ser ganske like ut. Adobe premiere har masse bra tutorial også med videosnutter som man lærer mest av. Vet Studio 8 har en slik liten innføring. Edition har kanskje dette de også. Hadde jeg ikke brukt premiere før så hadde jeg garantert kjøpt Edition, men siden jeg har redigert 2 år i premiere og kjenner dette programmet ganske bra. TJA Usikker hva man bør velge. Blir vel å teste en demo av pro og edition og se hva jeg føler best for. En liten ting å merke seg er at Edition ikke kan ha frame etter frame i timeline, men dette har jeg ikke brukt så ofte heller. Edition beveget seg fort på timeline og genialt med disse knappene i stedet for nedtrekksmenyer. Må si at Adonis og videoutstyr Arne har utrolig mye erfaring og jeg ble stående å snakke med de 2 timer etter presentasjonen. Fikk tatt til meg litt nyttig informasjon. For min del står Canon 300D høyest på ønskelista så jeg kommer nok til å holde meg til premiere 6.5 en stund til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå