Gå til innhold

Noen spm. Byggfag-påbygg, videre?

Rauhrover

Anbefalte innlegg

Hei. Er en gutt på 17 år. Er egentlig VELDIG lei skole alerede nå. Sikkert noen som skjønner meg...

Uansett. Jeg har gått "byggfag" første året, og Bygg og anleggsteknikk andre året på VGS.

Har VELDIG (så godt som bestemt meg) for å flytte til sommeren.

Er usikker, men har litt lyst til å gå påbygg, altså å få studiekompetanse, og deretter studere noe innen kjemi.

Har ikke noen karakterer å skryte av nå, men skal prøve å forbedre dette iløpet av det halvåret som nå er igjen. Har fått 2ere og 3ere som vanlig før.

Noen som tror det blir hardt å gå påbygg for meg? (Noe mamma tror...) Om jeg i det heletatt har mulighet til å komme inn på en slik linje med de karakterene jeg har?

Noen som har litt informasjon om å gå påbygg?

Tenker på å flytte til Oslo området. Max en times biltur til Oslo.

Da vil det være endel utgifter(leie og alt annet dagligdags man trenger), og vil antakelig trenge en kveldsjobb. Vil dette være mulig for meg?

Noen som kanskje alerede bor alene(eller med en venn) i Osloområdet som kan komme med en liten pekepinn på hvor mye man faktisk må ut med i mnd.?

Og som borteboende stipend får man vel rundt 40-50000 pr. år?

Som jeg har skjønt er påbygg å gå 1,2(og3. året?) på et år? Altså å ta opp igjen de fagene man ikke har tatt, eller å forbedre noen fag?

Jeg mener at som 18 åring(som jeg blir til sommern) så må det være mulig å klare å holde seg i livet uten støtte fra foreldre? Man er jo trosalt myndig, og foreldrene har ingen påbud i å støtte oss.(?)

Lurer også på hvor man studerer videre (kjemi). Dette er da helt sikkert på en høgskole?(Og det koster vel?)

Har leita endel på nettet etter svar, men fant ingen seriøse svar.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta dette med å bo hjemmefra først: Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 15 år, ikke problematisk, eneste støtten jeg fikk var husleien. Den hadde blitt tøff når jeg fikk 3.100,- i stipend :p

Jeg har også gått almenn påbygg og det var ikke direkte lett. Iallefall ikke i forhold til GK Mekanisk og VK1 Kjøretøy som jeg gikk. Men det finnes retninger som er værre. Poenget med påbygg er å ta alle fag man ikke har tatt i forhold til vanlig almennfaglig utdanning. Jeg hadde 10 timer norsk, 2 timer nynorsk (blæh), 2 timer naturfag, 2 timer sammfunnsfag, 2 timer matte osv. Jeg klarte meg fint uten å gjøre den største innsatsen. Å komme seg inn på påbygg var ikke vanskelig, jeg hadde 3,4 i snitt.

Skal du til oslo må du være klar for å ta deg en 40-60% jobb. Stipendet får du 3-4.000,- ut av hver måned. Det dekker kanskje husleien hvis du bor langt utenfor oslo. Mat klarer du å bruke 2.000,- på. Transport går det kanskje 300,- på hvis du skal reise kollektivt, blir mye mer hvis du skal kjøre bil. Før du tar en avgjørelse, er det viktig at du vet at det økonomiske er i orden. Hvis du skal begynne på et år der du tenker det blir hardt akademisk sett, vil du ikke måtte tenke på det økonomiske.

Til slutt, kjemi er svært vanskelig, iallefall det noen kompiser av meg sa da de gikk det på høyskole.

Lenke til kommentar
For å ta dette med å bo hjemmefra først: Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 15 år, ikke problematisk, eneste støtten jeg fikk var husleien. Den hadde blitt tøff når jeg fikk 3.100,- i stipend :p

Jeg har også gått almenn påbygg og det var ikke direkte lett. Iallefall ikke i forhold til GK Mekanisk og VK1 Kjøretøy som jeg gikk. Men det finnes retninger som er værre. Poenget med påbygg er å ta alle fag man ikke har tatt i forhold til vanlig almennfaglig utdanning. Jeg hadde 10 timer norsk, 2 timer nynorsk (blæh), 2 timer naturfag, 2 timer sammfunnsfag, 2 timer matte osv. Jeg klarte meg fint uten å gjøre den største innsatsen. Å komme seg inn på påbygg var ikke vanskelig, jeg hadde 3,4 i snitt.

Skal du til oslo må du være klar for å ta deg en 40-60% jobb. Stipendet får du 3-4.000,- ut av hver måned. Det dekker kanskje husleien hvis du bor langt utenfor oslo. Mat klarer du å bruke 2.000,- på. Transport går det kanskje 300,- på hvis du skal reise kollektivt, blir mye mer hvis du skal kjøre bil. Før du tar en avgjørelse, er det viktig at du vet at det økonomiske er i orden. Hvis du skal begynne på et år der du tenker det blir hardt akademisk sett, vil du ikke måtte tenke på det økonomiske.

Til slutt, kjemi er svært vanskelig, iallefall det noen kompiser av meg sa da de gikk det på høyskole.

Okeei, Takk for godt og utfylt svar:)

Tenker å flytte med en kompis, og da blir husleien halvert, selvom vi må ha 2 soverom. Ser for meg 4000 mnd på hver av oss. Har faktisk sett på noen eneboliger et stykke utenfor. Tror du det er lurere enn å leie leilighet? Man får vel et hus en times utenfor oslo til prisen av en 2(sove)roms leilighet i oslo. Og som jeg har hørt er alt mye dyrere i selve byen, ikke bare leie. Så kan være gunstig sett på etter et lengre tidsrom?

Ser selv at det er flere muligheter i en enebolig enn et hus, som å unngå sure naboer osv... Kompisen min skal flytte for å få seg lærlingplass, og det er vel like mulig utenfor byen om i? Har også hørt at det kan være litt vanskelig å få seg jobb/lærlingplass i byen, siden det er så mange folk. Klart en by har jo flere jobber å tilby, men også flere folk som vil ha jobb.

Noen som veit om noe mer jeg burde vite før jeg flytter så er jeg glad for om dere tar dere tid til å legge igjen en liten setning:)

Lenke til kommentar

Ang bopæl, å flytte med en kompis er ikke dumt mht leie, men husk at det er et menneske du skal bo med. Hva skjer hvis en av dere får kjærest eller en vil ha fest? Du må være klar for slike ting. Tror ikke du bør gå for en enebolig. Det stiller mye høyere krav og du vil slippe mye billigere unna hvis du leier leilighet i samme område. Ta å finn noe et stykke utenfor oslo, men gåavstand til en togstasjon, slik at du lett kan ta toget inn i byen.

Jeg har ikke så mye kunnskaper rundt jobbmarked i oslo, men har oppfattet byen som åpen for nyutdannede med bachelor/master, men gir ikke mye rom for en lærling. Å finne seg en deltidsjobb ved studier blir nok ikke noe problem. Finnes svært mye jobber der ute, man må bare vite hvor man skal lete :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...