Gå til innhold

Hvordan tar man dette bildet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går an å ta et slikt bilde med én eksponering, men det krever lang brennvidde og rett vinkel.
Selv om du hadde klart vinkelen, tviler jeg på at du hadde klart det dynamiske omfanget med én eksponering.

Dynamikken er mulig med kunstig belysning på treet (f.eks fra bebyggelse), eller solnedgang/oppgang med lite rødt i lyset.

 

Månen ser ikkje så stor ut frå jorda, ei heller så detaljert.

Ett ord: Tele.

 

Problemet er å få kort nok lukkertid til at månen ikke beveger seg i forhold til treet. Mulig Nikon D3s eller Canon 1d Mark IV kunne klart noe sånt med høye ISO-verdier.

 

Men tilbake til virkeligheten: Dette bildet er manipulert (to bilder limt sammen).

Lenke til kommentar
Månen vil aldri kunne sjå så stor ut. Du har jo treet som referanse. Finn eit tre i same størrelse, stå nokre meter frå det med månen i bakgrunnen.

Som nevnt ellers i tråden, så kan man bruke høy brennvidde (og/eller hard cropping) for å få månen så stor i forhold til en forgrunn. (Selv om det ikke er gjort på bildet i OP'en, da.) Tar man bilde fra nede i en dal med månen (eventuelt en rød sol) rett over åskammen, så blir sola/månen kjempestor i forhold til det som er på toppen av åskammen. For å ta eksempelet ditt - finn et tre i samme størrelse, og stå mange nok meter vekk fra det, og så vil du kunne få størrelsesforholdet som på bildet. Se bare så stor månen er i forhold til forgrunnen i B@L2's andre bilde i månetråden '09..

 

 

Er biletet croppa og forstørra? Eg ser korleis ein kan få størrelsesforholdet på plass, men for å få månen så stor må, biletet forstørrast?

Når jeg nå er nevnt i tråden pga Aprilbildet mitt..

Jeg ser at Zeph lurer på om bildet er croppet, men jeg vet ikke helt om han mener bildet mitt i månetråden. Men om det er det han lurer på så kan jeg si at det er litt crop i det bildet jeg la ut der. Ikke så mye crop, men litt. Det bildet er tatt med 200mm + 2x extender på EOS 30D som gir en effektiv brennvidde på 640mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...