Grandis Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg er i San Francisco neste uke og har lenge vurdert ett nytt speilreflekskamera. BestBuy selger Nikon D5000 med 18-55mm linse, 55-200mm linse og bag til 800 usd, ca 4700 norske. Komplett.no selger den samme pakken til 8000 kr, men da uten bag (ca 500 kr?). Det er med andre ord ca halv pris i USA. (Sparer 3300 pluss en bag) Er det noen andre ting enn garanti og evt ny lader jeg må tenke på når jeg kjøper i USA? Jeg får kun 1 år hvis jeg kjøper i usa (worldwide garanti) Er det mye feil på speilrefleks? Er Nikon bedre/dårligere enn Canon f.eks? BestBuy link Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Du har også saletaxes på 7% over der. Er tilbudet med VR-objektiver ? Tror nok ikke det er noen spesielle kameraer som utpeker seg med flere feil enn andre. Canon sin orginale lader går både på 110 og 220 volt,du behøver bare og kjøpe en ny 220 volt tilførselkabel,sjekk laderen først mener noen sa at i usa bruker Canon en annen type ladere. Endret 5. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Er det noen andre ting enn garanti og evt ny lader jeg må tenke på når jeg kjøper i USA? Jeg får kun 1 år hvis jeg kjøper i usa (worldwide garanti). Lader: Du kan skifte ledningen mellom laderen og strømnettet. Selve laderen takler både 230V og 110V. Garanti: Du mister reklamsjonsrett (5 år) i henhold til norsk forbrukerkjøpslov. Bruk av garantien kan kreve at du leverer inn kameraet til butikken du kjøpte det fra. Sjekk vilkårene nøye. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Her er det mye du må tenke på. Alt er ikke helt sort-hvitt. 1. Pakken fra Best Buy ser ut til å være med objektivene uten VR (bildestabilisator). I komplett sin pakke, er begge objektivene VR-versjonen, som foruten å ha bildestabilisator også er en god del bedre optisk (bedre skarphet). Disse objektivene er en god del mer verdt enn de som ikke har VR. 2. De Canon laderne jeg har sett fra USA har innebygget støpsel, og usikker på om den takler 230V også. Mulig du må til med både strømomformer og overgang på den amerikanske. Da er det nesten bedre å kjøpe ny, norsk lader (koster 5-6-700 kroner sånn cirka). 3. Jeg tror ikke Canon har ekte verdensgaranti på kamerahus og andre objektiver enn i L-serien (verdensgaranti fra USA betyr ofte at den dekker hele Amerika, men ikke andre verdensdeler). Derfor må kameraet ved feil i garantitiden (ett år) sendes tilbake til USA for din regning. Det er DYRT med båtfrakt (laaang tid), og DYRT med flyfrakt (fortsatt ganske lang tid). Du må beregne mange hundre kroner for rimeligste og tregeste fraktmåte. Så når kameraet kommer tilbake, må du beregne litt tid på å bevise overfor tollvesenet at kameraet kun har vært på reparasjon, og ikke er nykjøp. 4. Reklamasjonsrett er det ingenting som heter ved kjøp i utlandet, og ved feil etter ett år må du selv bekoste alle kostnader ved reparasjonen (2-3000 kroner, avhengig av hva som er feil) mens ved kjøp i Norge blir alle fabrikasjonsfeil rettet kostnadsfritt i fem år etter kjøp. 5. I tillegg, kjøper du varer for total verdi over 6000, må det som faller over 6000 kroner fortolles når du kommer tilbake til Norge. Om du da kjøper andre varer for noen lapper, må du enten fortolle kameraet, eller de andre varene (25% mva). 6. Også er det sales tax i USA, som kommer på toppen av prisen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det mange gjør er og kjøpe hus i Norge og Dyrere/bedre objektiver i USA,det er der du kan spare noen tusenlapper. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det mange gjør er og kjøpe hus i Norge og Dyrere/bedre objektiver i USA,det er der du kan spare noen tusenlapper. +1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå