Gå til innhold

Netbook - the way to go?

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en netbook til studiene. Maskinen skal brukes noe som "cafèmaskin" eller en og annen film, men hovedsakelig med ekstern skjerm og tastatur på skolen. Den må kunne tåle noen vinduer word og excell, sammen med feks 3-4 pdf-er og 3+ faner firefox. Er dette helt sykt å kreve, eller er det noe alle netbooks kan klare? Om gode gamle som D2:LoD/SC:BW/Fallout2 kan kjøres er det slett ikke ugunstig.

Ellers må maskinen være så stille som mulig (i alle fall idle) og ha lengst mulig batteritid.

Opprinnelig tenkte jeg på en macbook white, men syns prisen blir litt voldsom.

Tips/ links til tester taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt skiller denne seg ut fra netbooks ved at den har noe større skjerm og større hardisk, noe som absolutt er gunstig, men den koster også det dobbelte av hva som er vanlig for netbooks.

FPS-spill er nok for mye å kreve fra de fleste netbooks (jeg vet enkelte hevder eldre spill går bra, men HL1 er ikke spillbart på min Asus EEE PC1000HE). Eldre strategispill som Starcraft og denslags fungerer som en drøm.

Til vanlig skolebruk (skriving, pdf og surfing) fungerer ihvertfall min brillefint. Det merkes at den ikke er like rask som min stasjonære til 8-9000 kr, men det er absolutt overkommelig. Aberet for min del er at den har liten skjerm (10" med 1024*600 oppløsning). Finner du en med bedre oppløsning og større skjerm, ser jeg ingen grunn til at ikke den skal kunne tilby det du har behov for.

edit: jeg syntes denne så lovende ut: http://www.hardware.no/artikler/lenovo_ideapad_s12/73026/1

En av tingene som trekker ned i testen er batteritiden. Jeg synes 4 timer effektiv batteritid er ganske kurant, selv om mange netbooks har mer. Dette er en av ulempene med større skjerm. Prisen er grei, og oppløsningen bør være ok.

Denne ser også grei ut, men jeg finner ingen tester av den. Jeg tror dog batteritiden er noe bedre: https://prisguiden.no/produkt/111475

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hvis behovet for portabilitet og batteritid er viktigere enn ytelse, er nok en netbook veien å gå. Siden maskinen hovedsaklig skal være tilkoblet ekstern skjerm, ville jeg kanskje vurdert hvor viktig batteritid er, siden du mest sannsynlig har tilgang til stikkontakt. Hvis den ikke skal drasses mye rundt, ville jeg vurdert å se på en billig vanlig bærbar som f.eks Compaq CQ61 til 4K. Den er det mulig å spille litt på, samtidig som den har vesentlig bedre ytelse. Den har 6cellers batteri, så bør være ok (3-4t) batteritid på den også (uten at jeg har sjekket det på compaq sine sider). Alt til sitt bruk, så du vet sikkert best hva som passer deg.

Personlig har jeg en billig HP 4710s (6K) med 17.3" til normal bruk, der det er fint med bra ytelse og stor skjerm. I tillegg har jeg et netbook når portabilitet er viktigst. Til sammen er de fortsatt billigere enn en MacBook. Ville ikke valgt det med mindre du virkelig vil ha OS X. Linux (Ubuntu e.l) er et godt alternativ på OS fronten ;).

Endret av WzUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...