Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Selv om noe kan virke utrolig uvirkelig og usannsynlig for deg, betyr det nødvendigvis ikke at det er det for andre.. Nei, og det er akkurat derfor vi sier som vi gjør også... Men siden du først er her... Gjelder respekten for alt ting eller kun for semi religiøse eller religiøse ting? Er det greit å respektere alle som kommer med spinnville sluttninger og påstander? Eller kun de som postitulerer grunnløse påstander om høyere makter? Hvor går skillet? Respekt og aksept er to vilt forskjellige begrep Nei, klart ikke Om noen mener det er greit at man som voksen kan gifte seg og ha sex med en 5åring tror jeg ikke det er rom i samfunnet for hverken respekt eller aksept... Men om noen er uenig med deg i et så løst, men samtidig så grunnleggende, spørsmål som en høyere makt... jo... der er det rom for aksept Og selv om man er totalt uenig i den andres overbevisninger er det fortsatt ikke vits i å forsøke å idiotforklare noen. Det er heller ikke vits å komme med bastante påstander om noe som ikke kan bevises begge veier Det er en teoretisk mulighet for en høyere makt, hvertfall med de "lovene" vi kjenner til i dag Så hvorfor ikke bare akseptere at andre har et annet syn på noe enn deg? Jeg har enda ikke skrevet noen bombastiske påstander om hverken det ene eller andre her inne Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hvorfor er tanken på en høyere makt grunnleggende? Det er ikke det for meg, så hvorfor i allverden skal jeg vie en som påstår noe slikt mer respekt enn en som ikke påstår slikt? Kan ikke begripe hvorfor jeg skal respektere noen som påstår noe som det ikke er hold i jeg.... Men det skal altså være forbudt å tvile, kritisere eller på annen måte argumentere at dette "grunnleggende" er feil? Endret 5. januar 2010 av RWS Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor er tanken på en høyere makt grunnleggende? Det er ikke det for meg, så hvorfor i allverden skal jeg vie en som påstår noe slikt mer respekt enn en som ikke påstår slikt? Fordi den, for mange, er svaret på selve eksistensen Og tror du ikke på en høyere makt tror du på en annen opprinnelse.. Og vår, menneskenes, opprinnelse vil jeg våge å kalle for et grunnleggende spørsmål Respekt og aksept er, føler jeg gjentar meg selv her, to forskjellige begrep.. Hvem du velger å respektere er opp til deg, men å akspetere at andre har et annet livssyn enn deg burde ikke være så tungt... F.eks. jeg liker peugeot biler, men jeg synes ikke andre er idioter om de like BMW eller Mazda...vi har bare et annet syn på hva som er pent eller ikke Det kan jeg akseptere, jeg kan også akseptere at andre har et annet livssyn enn meg... Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 For en høyere mak kan ikke avises med dagens viten, sånt er det bare Sannsynligheten for at det finnes høyere makt øker i hvert fall uansett ikke, selv om vitenskapen mangler diskvalifiserende bevis. Så grunnen til at du heller mer mot den gudevennlige siden, slik jeg ser det, må ha rot i det at du virkelig vil, ønsker og håper at noe slikt som høyere makter skal finnes. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 For en høyere mak kan ikke avises med dagens viten, sånt er det bare Sannsynligheten for at det finnes høyere makt øker i hvert fall uansett ikke, selv om vitenskapen mangler diskvalifiserende bevis. Så grunnen til at du heller mer mot den gudevennlige siden, slik jeg ser det, må ha rot i det at du virkelig vil, ønsker og håper at noe slikt som høyere makter skal finnes. Jeg heller hverken mot den ene eller den andre siden Hvordan du klarer å tolke det er meg et mysterium Jeg bare finner meg for god til å komme med bombastiske påstander om noe som ikke er et faktum... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor er tanken på en høyere makt grunnleggende? Det er ikke det for meg, så hvorfor i allverden skal jeg vie en som påstår noe slikt mer respekt enn en som ikke påstår slikt? Fordi den, for mange, er svaret på selve eksistensen Og tror du ikke på en høyere makt tror du på en annen opprinnelse.. Og vår, menneskenes, opprinnelse vil jeg våge å kalle for et grunnleggende spørsmål Nei, jeg tror ikke på noen annen opprinnesle. Jeg tror vi er her ene og alene av naturlige årsaker, det er også den årsaken som er mest sannsynlig, og tror ikke på høyere makter eller andre "opprindelser" før det er fremlagt beviser for dette., så jeg finner ikke dette med høyere makter for noe grunnlaggende i det hele tatt. Respekt og aksept er, føler jeg gjentar meg selv her, to forskjellige begrep.. Hvem du velger å respektere er opp til deg, men å akspetere at andre har et annet livssyn enn deg burde ikke være så tungt.. Jeg akseptereer såklart at andre har et annet syn enn meg, men ikke be meg om å respektere folk som løper rundt og tror på grunnløse påstander, for det vil jeg ikke gjøre. Har lett for å ta tre skritt tilbake og la tulling alarmen gå når jeg møter folk som basserer sitt livssyn på kun påstander, for det er ikke godt å vite hva annet av sinnsvake forklaringer de kan tro på i samme slengen... og det er her problemet ligger. Folk som tror på vissvass tror også ofte at de gjør riktige ting når de legger grunnen til det de gjør på religiøst vissvass.... Noe vi har sett flere tragiske tilfeller på helt opp til våre dager... Det er ikke fornuftig eller sannsynlig at guder finnes, det er bent frem en tvangstanke fordi folk er redde for å dø og derfor trøster seg med at de blir sett av en eller annen gud, som derfor vil la de leve evig. Det er ikke tanken på gud i seg selv jeg er i mot, det er fanklubben som ALLTID lager kvalm ut av det de tror er riktig, selv om det kun er påstander. Slike folk respekterer jeg ikke... Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor skal en som tror på Gud være mer gal enn en som tror på Big Bang? Religion har ikke gjort mere vondt enn politikk og makt Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Religion har ikke gjort mere vondt enn politikk og makt Religion er ofte brukt for å fremme politikk og maktkamp. Bare se over kysten til USA. We do this and that in the name of the big fuckin book of fairytales. Father fairy be with us all. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Religion har ikke gjort mere vondt enn politikk og makt Religion er ofte brukt for å fremme politikk og maktkamp. Bare se over kysten til USA. We do this and that in the name of the big fuckin book of fairytales. Father fairy be with us all. Hvordan religiøs tilknytning en person har som utfører en gal handling er urelevant En pedofil prest hadde nok også vært pedofil som ateist.... En maktsyk person er det uansett om det er en religiøs tilknytning eller ikke. Men jeg er veldig enig i at mange utnytter andres religiøse tro for egen vinning..har enda Knutby saken frisk i hodet slikt er galslap... Endret 5. januar 2010 av Etlon Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan religiøs tilknytning en person har som utfører en gal handling er urelevant En pedofil prest hadde nok også vært pedofil som ateist.... En maktsyk person er det uansett om det er en religiøs tilknytning eller ikke. Men jeg er veldig enig i at mange utnytter andres religiøse tro for egen vinning..har enda Knutby saken frisk i hodet slikt er galslap... Det er jo forsåvidt sant, dog. Ateismen sier forsåvidt ingenting om handlingen er gal eller ei, ei heller forteller den noe om handlingen skal sanksjoneres. Religion derimot tar opp denne problemstillingen. Hvordan kan en pedofil prest frikjenne seg innenfor kristendommen? Å angre og be om tilgivelse ovenfor sin gud. Dermed er denne personen skyldfri. Dette er bunn og grunn hele fundementet for kristendommen. Det er galskap, og ondskap satt i system. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan religiøs tilknytning en person har som utfører en gal handling er urelevant En pedofil prest hadde nok også vært pedofil som ateist.... En maktsyk person er det uansett om det er en religiøs tilknytning eller ikke. Men jeg er veldig enig i at mange utnytter andres religiøse tro for egen vinning..har enda Knutby saken frisk i hodet slikt er galslap... Det er jo forsåvidt sant, dog. Ateismen sier forsåvidt ingenting om handlingen er gal eller ei, ei heller forteller den noe om handlingen skal sanksjoneres. Religion derimot tar opp denne problemstillingen. Hvordan kan en pedofil prest frikjenne seg innenfor kristendommen? Å angre og be om tilgivelse ovenfor sin gud. Dermed er denne personen skyldfri. Dette er bunn og grunn hele fundementet for kristendommen. Det er galskap, og ondskap satt i system. Også innenfor religion må man bøte for sine synder.. Og de gjeldende lover i samfunnet gjelder religiøse mennesker på lik linje som alle andre... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ikke når en setter guder høyere enn mennesker, noe alle de tre abrahamiske religionene gjør... Da skal de gjerne følge straffene i disse gamle bøkene også, nettopp fordi det blir ansett som guds lov og derfor satt over menneskers lov... Det er derfor religiøs tro er så farlig, for de tar ikke fem øre for å betvinge andre inn i den troen heller... Eller utdøver noen av de sinnsvake straffene på de som ikke tror på vissvasset... Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ikke når en setter guder høyere enn mennesker, noe alle de tre abrahamiske religionene gjør... Da skal de gjerne følge straffene i disse gamle bøkene også, nettopp fordi det blir ansett som guds lov og derfor satt over menneskers lov... Det er derfor religiøs tro er så farlig, for de tar ikke fem øre for å betvinge andre inn i den troen heller... Eller utdøver noen av de sinnsvake straffene på de som ikke tror på vissvasset... Hvordan lender sikter du til egentlig? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan lender sikter du til egentlig? Lender? Utdyp gjerne, jeg skjønnte ikke spørsmålet... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Også innenfor religion må man bøte for sine synder.. Og de gjeldende lover i samfunnet gjelder religiøse mennesker på lik linje som alle andre... Hva når reglene i samfunnet ikke er kompatible med religionens dogmer? Slik som i homofilispørsmål, slaveri, behandling av kvinner osv? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Også innenfor religion må man bøte for sine synder.. Og de gjeldende lover i samfunnet gjelder religiøse mennesker på lik linje som alle andre... Vi snakker om teologien her. I kristendommen må man alldeles ikke bøte for sine synder fordi jesus døde for deg. Det skulle liksom være kjernen i kristendommen. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvordan lender sikter du til egentlig? Lender? Utdyp gjerne, jeg skjønnte ikke spørsmålet... Slik jeg tolket setningen står det: "Hvilke land siktet du til, RWS?" Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Hvordan lender sikter du til egentlig? Lender? Utdyp gjerne, jeg skjønnte ikke spørsmålet... Slik jeg tolket setningen står det: "Hvilke land siktet du til, RWS?" Vel, alle land som noensinne har ligget under, i fortid, nå tid og i fremtid, for systemer som har deler av religiøse doktriner i seg. Se på USA, der du i en del stater blir undergravet fordi de religiøse er "enige" om at dette forsvarer deres gud mot ateister eller anderledes troende... Du har det samme i alle religiøse regimer verden over, den utrolige urettferdigheten religiøst vissvass bringer inn i alles liv når de troende får det som de vil. Fortell en muslim at guden hans ikke har større legitimitet enn enhjørninger og han hugger gladelig hodet av deg fordi han tror du fornærmer den "allmektige" guden hans, som faktisk burde være allmektig nok til å ta affære selv... Sånn har det alltid vært med grupper som aktivt fremmer vissvass foran viten... De har rett fordi de tror at grunnlaget de bygger dette på er "guds ord"... og så er det bare påstander, helt grunnløse påstander... Så "grunnleggende" er disse påstandene for disse ignorante sjelene at det har tatt livet av titusner av uskuldige, hvis ikke flere hundre tusner i årenes løp... Trenger vi dette i dag? Trenger vi overtro og "sannheter" fremsatt av påstander? Nei virkelig ikke! Vi VET faktisk en del mer enn vi visste for foreksempel hundre år siden, men fremdeles betaler vi flerfoldige millioner for å opprettholde gude husene til de som tror på grunnløs overtro. På tide de betaler dette selv og slutter å prakke dette på andre folk! Ingen trenger påstander og overtro, det mennesker trenger er kunnskap og viten, men på grunn av at noen fremdeles tror at disse gude påstandene har noe for seg må vi fremdeles slite med den slags overtro, her i landet også! All tro støtter opp om enda mer radikal tro, som igjen gir utslag i ytterliggående tro som igjen dreper. LEgg merke til at de islamistene som sprenger bomber driter en lang tynn dritt i om de dreper uskyldige barn, kvinner og menn, muslimer eller ikke muslimer. Hvorfor gjør de det? Jo, fordi de syntes at den guden DE tror på er den eneste rette... Trenger et land som afganistan mer overtro? Tror ikke det.. Trenger Norge mer overtro? Nei, tror ikke det heller... Ingen andre land heller for den sakens skyld trenger mer overtro, tvert i mot! Så ved å postitulere at gudetro er en grunnleggende ting i vårt samfunn er du faktisk med på å fremme ekstremisme, det er liksom greit for de gjør det fordi de mener det er grunnleggende. Kanskje vi skulle dele verden i to og plassere de som tror på vissvass i den ene delen og de som tror vi kan bygge et samfunn på kunnskap og viten og se hvem som evolverer videre? Hvor lang tid tror du troshodene hadde brukt på å utslette hverandre på den ene delen mens vi andre bygget videre for artens overlevelse? Ikke lange tiden... og når kristendommen/islam/hinduer/whatever hadde vunnet ville de med 100% sikkerhet ha vendt seg mot den andre delen av verden for å prakke på oss den samme troen, som alltid.... Tørr å påstå at det ikke kommer til å bli fred i verden så lenge vi har religion i nåværende form, som en liksom grunnleggende ting. Vi VET i dag at en masse er det reneste sludder og vås i religiøst vissvass, men fremdeles har vi folk som likevel skal fremme dette som "sannhet" fordi det ikke kan motbevises.... Stupid tankegang! Skikkelig stupid tankegang! Endret 5. januar 2010 av RWS Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Du tar feil, veldig feil. Det er lite eller ingen religiøs undertrykkelse i vesten i dag... Du skriver mye, men har utrolig lite fylde i det du skriver, lite fylde og mye sinne. Lenke til kommentar
Etlon Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Også innenfor religion må man bøte for sine synder.. Og de gjeldende lover i samfunnet gjelder religiøse mennesker på lik linje som alle andre... Vi snakker om teologien her. I kristendommen må man alldeles ikke bøte for sine synder fordi jesus døde for deg. Det skulle liksom være kjernen i kristendommen. Men lever ikke kristne også i samfunnet? Synes hele denne diskusjonen har tatt en rar vending... ifra å diskutere høyere eksistens til hvor mye galt religion har ført med seg... Politikk og makt står bak mye mer ondskap enn alle religioner tilsammen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå