Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med RAM

Anbefalte innlegg

Har mistanker om at det er noe galt med RAMen jeg har brukt til å bygge min nye PC, eller eventuelt et problem med sammensetningen av RAM og hovedkort. Denne RAMen vil ikke registreres av hovedkortet, og av den grunn får jeg ikke signal inn på skjermen.

Har slått opp qualified vendor list for hovedkortet (ASUS P7P55D), og der står det jeg trodde var min brikke. Men det viser seg å være en liten forskjell:

Min RAM: Corsair 4GB (2*2GB) DDR XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333 MHZ TW3X4G1333C9 (version 2.1, 1.50V)

QVL RAM: Corsair 4GB (2*2GB) DDR XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333 MHZ TW3X4G1333C9 (version 3.2, 1.70V)

Forskjellen er altså versjonen og spenningen.

(versjon 2.1, 1.50V) vs. (versjon 3.2, 1.70V)

Er denne forskjellen nok til at mine brikker ikke kvalifiseres for QVL, slik at nettopp det er problemet mitt?

Får ikke testet om brikkene er defekte siden jeg ikke har noen andre DDR3 brikker liggende.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan te4ste Ram med dette programmet:

http://www.memtest.org/

Q&A fra Crucial:

Q: Will my system recognize the maximum upgrade?

A: Possibly- How much memory your Windows OS will recognize depends on which version of Windows you are running. 32-bit versions of Windows will see (and utilize) only 3GB or 3.5GB. To utilize more memory, install a 64-bit version of your OS. More information about OS memory maximums can be found at http://www.crucial.com/kb/answer.aspx?qid=4251.

Q: What memory goes into my computer, and will a faster speed be backward-compatible?

A: DDR3 memory with support for DDR3 PC3-10600,DDR3 PC3-8500,DDR3 PC3-12800 speeds.

Q: How much memory can my computer handle?

A: 16384MB.

Adding the maximum amount of memory will improve performance and help extend the useful life of your system as you run increasingly demanding software applications in the future.

Q: Do I have to install matching pairs?

A: No.

No, you can install modules one at a time, and you can mix different densities of modules in your computer. But if your computer supports dual-channel memory configurations, you should install in identical pairs (preferably in kits) for optimal performance.

Q: Does my computer support dual-channel memory?

A: Yes.

To benefit from the performance advantages offered by dual-channel systems, you should install memory in identical pairs. Installing a kitted pair is the best way to ensure that your modules are identical, right down to the chip count.

Q: Does my computer support ECC memory?

A: No.

Your system does not support ECC. Because ECC and non-ECC modules should not be mixed within a system, install the same type of modules that are already in your system.

Den saistnevnte er jo også noe å sjekke. Kontroller at begge minnebrikkene er av typen non-ECC

Lenke til kommentar

Brikkene er av typen non-ECC, så det er ikke problemet. Jeg får vel ikke brukt MEMTEST når jeg ikke får bootet ordentlig? Får som sagt "No signal input" på skjerm.

Lurer fortsatt på følgende:

Hva utgjør denne forskjellen?

Mine brikker vs. QVL brikker

(versjon 2.1, 1.50V) vs. (versjon 3.2, 1.70V)

Vil spenningsforskjellen og versjonen være nok til at mine brikker egentlig ikke regnes som QVL RAM?

Lenke til kommentar

Ikke for å være Kaptein Obvious, men er du 110% sikker på at RAMen sitter som den skal? Jeg brukte timesvis på feilsøk for så å oppdage at RAMen satt skjevt i, selv etter sikkert 10 ganger med RAM inn og ut (ikke å anbefale å sette i RAM med en hånd med stående kabinett under feilsøk). På mitt HK så er det bare festeklips på den ene siden. (Uten at det fikk vekk hele skammen etter å ha skrevet en lang avhandling her på forumet om hva jeg gjorde for å feilsøke ;)https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1173228&hl= )

Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at RAMen er plassert riktig. Merket også at jeg hadde satt inn RAM litt "skjevt" første gangen, og er derfor veldig obs på på at hele brikka har kontakt med hovedkortet. Dette er altså ikke problemet.

Spørsmålet er om jeg skal sende inn brikkene, for å få igen et nytt sett av den samme typen, eller gå for noe annet grunnet mulige kompatiblitetsproblemer. Hva tror du?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kunskaper om RAM-typer selv, men den forrige PCen jeg kjøpte for 3 år siden hadde inkompatibel RAM. Det var i hvert fall konklusjonen etter at jeg sendte inn HK, CPU og RAM tilbake for feilsøk. Både hw-forum her, butikk og (til og med leverandør under mitt feilsøk)) bekreftet at den skulle være kompatibel.

Foreslår at du finner leverandør av RAM og hører. Ring også butikken du kjøpte den for å høre. Det er det letteste, om det ikke er noen her med litt mer inngående peiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...