Newsbee Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Min bestefar etterlot seg et hus til mamma som er enebarn. Bestemor er ikke lenger i live, så sånn sett er arvelinjen grei. Slik det ligger ann kommer jeg til å overta huset, men spørsmålet er om det er noen smutthull man kan utnytte. Jeg tenker da f.eks. på om mamma sier fra seg arven. Vil huset da gå direkte videre til meg, slik at hun slipper arveavgift og at den tilfaller meg? I så fall vil vel det være en fordel siden man sparer arveavgiften for henne. Det som kanskje er mest aktuelt er at hun arver huset på vanlig måte og at jeg får det som forskudd på arv fra henne igjen. Jeg må da kjøpe ut min yngre bror sin andel på 50%. Videre kan man vel arve 500.000 skattefritt fra hver av foreldrene (eller var det 500 000 for begge?), slik at husets verdi minus 500 000 er den verdien min bror eventuelt skal ha 50% av. Er det noen som har tips å komme med på hvordan få dette til mest mulig smidig, men selvsagt uten noen hestehandel. Mine foreldre er for ordens skyld gift og har solid økonomi, uten hverken behov for hus eller penger. Spørsmålet er sånn sett altså å få det rettferdig mellom meg og min bror, samtidig som at de rett nok ikke gir noe ved dørene heller. Takst er bestilt, men ikke gjennomført. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Om hun sier fra seg, eller frafaller arven, vil den deles "som om hun var død", og altså måtte deles likt mellom deg og din bror. Fordelen med det er som du selv sier at det blir bare regnet arveavgift en gang (når du og din bror arver bestefar og bestemor direkte), ikke to ganger, som det vil bli om hun tar imot arven selv først og gir den videre etterpå. Det er riktignok en noe høyere avgiftssats ved arv fra besteforeldre enn fra foreldre, men det vil fortsatt lønne seg. Hun kan også frafalle bare en del av arven, men det hun ikke selv tar imot må altså deles likt på hennes arvinger. Hvordan den delingen skal gjøres rent konkret i praksis når arven består av et hus og ikke av likvide midler får noen andre svare bedre på, men løsningen er vel noe sånt som at dødsboet legger huset ut for salg, du kjøper det til taksert verdi, og du og din bror deler deretter kjøpesummen likt mellom dere, og hver av dere betaler evt. arveavgift på denne. Link til skjema Det med at din bror skal ha 50% av husets verdi -500.000 skjønte jeg lite av. Dere skal, om dere skal være rettferdige, ha 50% av husets verdi hver, og hver av dere skal så betale arveavgift av den summen minus fribeløpet på 470.000 fra hver arvelater. Siden arven sannsynligvis kommer fra både bestefar og bestemor (jeg forutsetter at bestefar har sittet i uskiftet bo siden bestemor døde), blir det to ganger fribeløpet, altså 940.000,- Endret 5. januar 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
-Neron- Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Min bestefar etterlot seg et hus til mamma som er enebarn. Bestemor er ikke lenger i live, så sånn sett er arvelinjen grei. Slik det ligger ann kommer jeg til å overta huset, men spørsmålet er om det er noen smutthull man kan utnytte. Jeg tenker da f.eks. på om mamma sier fra seg arven. Vil huset da gå direkte videre til meg, slik at hun slipper arveavgift og at den tilfaller meg? I så fall vil vel det være en fordel siden man sparer arveavgiften for henne. Det som kanskje er mest aktuelt er at hun arver huset på vanlig måte og at jeg får det som forskudd på arv fra henne igjen. Jeg må da kjøpe ut min yngre bror sin andel på 50%. Videre kan man vel arve 500.000 skattefritt fra hver av foreldrene (eller var det 500 000 for begge?), slik at husets verdi minus 500 000 er den verdien min bror eventuelt skal ha 50% av. Er det noen som har tips å komme med på hvordan få dette til mest mulig smidig, men selvsagt uten noen hestehandel. Mine foreldre er for ordens skyld gift og har solid økonomi, uten hverken behov for hus eller penger. Spørsmålet er sånn sett altså å få det rettferdig mellom meg og min bror, samtidig som at de rett nok ikke gir noe ved dørene heller. Takst er bestilt, men ikke gjennomført. Ha ett møte med en som kan dette, som en skatte advokat. Det er stor sannsynlighet for at selv om dette koster noen tusen så vill du spare det inn på det han kan klare å få til. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) www.dinepenger.no har flere artikler om arv og arveavgift, f.eks en med overskriften "Spar hundretusener i arveavgift", som berører å gi arv videre til barn: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=137094 Endret 5. januar 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå