Xp3ri3nZ Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hei trenger litt hjelp har ikke så mye greie på lyd, men har fått meg ny tv 50 lcd. Så hadde eg et 5.1 med sub annlegg liggende som eg nesten ikke har brukt, som eg vill koble til tven. Ser det bare er Scart og sånn rød og hvit koblinger tror det står sound inn i dei inngannen. Scarten er nok til dvd får det er sånn annlegg med innebygd dvd spiller, men det virker ikke og den er heller ikke intresang pga eg har PS3 blueray. Men på tven så har eg en haug med utganger men ser det er en plass det er sånn rød og hvit så står det sound out tror eg. Eg koblet til den ene av 5 får å teste om det funket og det gjore det men det var så lav lyd på den ene høytaleren eg koblet til, samme hvor høyt eg fyrte opp annleget så var det ikke noe særlig høy lyd. Eg skulle bare teste så eg koblet bare til den der center høytaleren. Men hvordan blir det nå eg spiller PS3 elle Xbox? Vil det automatisk komme lyd ut fra annleget da hvis eg velger AUX 1 som er koblingen? Og er det får at eg ikke har koblet til alle høytalerene at det ikke var så veldig høy lyd på den center høytaleren?? Trenger tips og hjelp her! Håper det er noen experter som kan hjelpe meg litt Annleget hetter Thompson digital dvd home cinema system dpl907vd Står at det er 200 W 5 Speakers 1 Sub Dolby PRoLogic || DTS Dolby Digital. Ga en 3000 får det får 4 år siden på lefdal. Fatter ikke hvorfor det står digital trodde ikke di røde og hvite ledningene var digitale men men. Tven er en TV543_PnS_Frame_DFU_NO_2.0.pdf Takker får alt hjelp, den linken er pdf filen får tve manualen. Lurer også på hvilken kobling som er best når eg har et DVI skjermkort i pcen bruker nå HDMI appdapter fra DVI til HMDI men har hørt om VGA Videoinngang fra datamaskin er det bedre? Får eg full HD nå eg bruker HDMI Konverter fra DVI? Burde eg heller bare skaffe meg et HDMI skjermkort? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Du kan godt bruke overgangen fra DVI til HDMI om du ikke skal koble på bedre anlegg med det første (med digital HD lyd) (pluss en 3.5mm jack for lyd).. Du får full HD med DVI ja, men ikke HD-lyd (noe anlegget uansett ikke støtter). VGA er ikke bedre (etter min mening, selv om jeg vet enkelte faktisk sverger til det). Om du kun koblet til ene phonoen så er antageligvis derfor du fikk lav lyd, du kan også skru opp lyden på selve TVen og se om det blir høyere på anlegget da (og skru av TV høyttaler i innstillingene til TV). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Du vil nok kun få stereo ut fra tven, og således skal det kobles kabel fra utgangene til venstre/høyre fronthøytaler på anlegget. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Hmmmm ja så da er det nesten ikke vits å koble till dette annleget da? Siden eg ikke får sorround lyd så ser eg ikke poenget i det. Grei nok lyd i selve tven trenger ikkke høyere lyd ville bare hatt den sorround effekten. Hvilke tips har dere til meg hvis eg skal kjøpe nytt da? Finnest det anlegg med HDMI utgang som kobles til tven og volla så har du soround lyd på tv ps3 xbox pc? Både Xboxen og PS3en er tilkoblet tven med HDMI, men pcen bruker eg en phono kabel som lyd og DVI til HDMI Konverter så da vill eg vell ikke få sorround på pcen? Takker får alle svar tusen takk folkens Er det så enkelt visst eg kjøper nytt soroundanlegg med hdmi at det er bare til å plugge i tven så kommer det lyd? Eg sliter litt med å fårstå hvodan det skal gå an siden tven xbox osv også går på hdmi da blir det jo ikke sammkjørt vell?? Hmmmmm hvordan få soround til xbox - tv - pc - ps3 er vell egentlig spørmålet mitt hehe Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) De aller fleste av-recievere i dag har flere hdmi inn og utganger, da kobler du alt inn i recieveren, og en hdmi fra reciever til tv. I prisguiden finnes det en rekke recievere med hdmi til under 3000kr. Blandt billige forsterkere så hadde jeg gått for pioneer, panasonic, onkyo eller yamaha. Vil du derimot gå høyere i pris så kan du også se på h/k, denon eller sony (billig sony er ikke bra). Etter hva jeg har hørt så er onkyo blandt de bedre valgene i de laveste prisklassene, men kan ikke si noe direkte, har ikke selv testet dem, men ta en titt. Du kan bruke høytalerne du har nå med en ny reciever, men jeg hadde vurdert å skifte ut i hvert fall front og/eller centerhøytaleren. EDIT: Å få surround fra pc er ikke like enkelt, fra filmer med dolby digital eller dts, så kan du bruke vanlig optisk kabel (sett at pcen din har det). Om du skal ha surround fra spill må du enten bruke alle de analoge utgangene (det enkleste alternativet, krever at forsterkeren har analog surround inngang), eller skaffe deg et lydkort med hdmi-utgang (det beste, men kanskje dyreste alternativet) Endret 5. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Hørtes ut som det enkleste var å få hdmi skjermkort, og så koble til annleget til tven med sånn rød hvit kabel. Reciver hva er det? hmmm Så å få soround på PS3 og Xbox 360 kan bli vanskelig, eg fårstod ikke så mye av det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=128745 Reciever, antageligvis en av de beste for den prisen. Da kobler du alt du har inn i den via hdmi, og så en hdmi-kabel fra den til tven. Kjøper du en slik en kan du bruke høytalerne du har. Har annlegget du har surround inngang? Hvis ikke vil du ikke få surround den veien uansett. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Hmmmm de står soround på det men det er bare scart og sånne hvite og røde utganger Lenke til kommentar
jkarte Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Anlegget ditt har 2 aux innganger (phono, rød og hvit). Her kan du koble til 2 komponent f.eks. ps3 og pc. Du vil da få Pro Logic surround lyd. Dette er en gammel lydstandard som kun har mono i bakkanalene. Du kan prøve å koble til f.eks ps3 og høre hva du syns om lyden. Personlig syns jeg ikke dette er godt nok. Da er beste alt. å kjøpe deg en receiver som nevnt tidligere. Onkyoen som er linket til ser bra ut den. Selv liker jeg godt Yamaha og da kan denne være et godt alternativ: http://www.surround.no/product/492538/Yama...V465-Black.html. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Anlegget ditt har 2 aux innganger (phono, rød og hvit). Her kan du koble til 2 komponent f.eks. ps3 og pc. Du vil da få Pro Logic surround lyd. Dette er en gammel lydstandard som kun har mono i bakkanalene. Du kan prøve å koble til f.eks ps3 og høre hva du syns om lyden. Personlig syns jeg ikke dette er godt nok. Da er beste alt. å kjøpe deg en receiver som nevnt tidligere. Onkyoen som er linket til ser bra ut den. Selv liker jeg godt Yamaha og da kan denne være et godt alternativ: http://www.surround.no/product/492538/Yama...V465-Black.html. Pro Logic er vel strengt tatt en teknikk for å emulere surround, og det er bare stereo i alle kanaler med noe faseforskyvning e.l. i bakkanalene. EDIT: Med høyttalerne fra et billig surround-anlegg er det nok lite å tjene på en forsterker som koster 50% mer enn den jeg foreslo. Endret 9. januar 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Siden du ikke får surroundlyd, så vil du ta til takke med den sugne lydkvaliteten som er på flatskjermhøyttalerene? Høres ikke logisk ut . Lyden er vesentlig bedre i et billig surroundsystem som det der. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Tusen takk får hjelpen, skal spare litt penger å kjøpe meg noe nytt utstyr. Eg fikk til å koble til Thompson sorround annnleget til tven så får eg hvertfall litt bedre lyd en dei drit høytalerene som er på tven. Koblet rød og hvit fra Thompsonen inn i tven så funket det helt greit, men får ikke akkurat så veldig høg lyd men det er vell kanskje ikke så rart siden eg bruker den gamle billige driten av et annlegg. Tusen takk får hjelpen, skal spare litt penger å kjøpe meg noe nytt utstyr. Eg fikk til å koble til Thompson sorround annnleget til tven så får eg hvertfall litt bedre lyd en dei drit høytalerene som er på tven. Koblet rød og hvit fra Thompsonen inn i tven så funket det helt greit, men får ikke akkurat så veldig høg lyd men det er vell kanskje ikke så rart siden eg bruker den gamle billige driten av et annlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå