Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hva slags overvåkningsprogrammer?

Anbefalte innlegg

hallo, har bestemt meg for å få litt kunnskap om overklokking, og har skjønt såpass at overvåkning av stabilitet og temperatur er en stor del av det. problemet er at jeg ikke finner ut nøyaktig hva slags programmer folk bruker, alt fra benchmarks til SIW. hvordan skal jeg torturteste prosessoren? og hva slags program er best til å overvåke temperaten? vil helst ha et som går lydløst i bakgrunnen, eventuelt viser temperatur og slikt i et hjørne så jeg kan holde øye hele tiden, også under spill.

et spørsmål til, i guide-seksjonen har jeg selvfølgelig funnet mye interresant, blant annet noe om at spenningen noen ganger kan være feil og at du kan spare noen grader hvis du skrur ned spenningen, bare prosessoren er stabil. det jeg lurer på er at guiden er fra 2001 og har dagens prosessorer dette "problemet"? skulle gjerne ha skrudd ned tempen på min i7 i så fall.

på forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo, har bestemt meg for å få litt kunnskap om overklokking, og har skjønt såpass at overvåkning av stabilitet og temperatur er en stor del av det. problemet er at jeg ikke finner ut nøyaktig hva slags programmer folk bruker, alt fra benchmarks til SIW. hvordan skal jeg torturteste prosessoren? og hva slags program er best til å overvåke temperaten? vil helst ha et som går lydløst i bakgrunnen, eventuelt viser temperatur og slikt i et hjørne så jeg kan holde øye hele tiden, også under spill.

et spørsmål til, i guide-seksjonen har jeg selvfølgelig funnet mye interresant, blant annet noe om at spenningen noen ganger kan være feil og at du kan spare noen grader hvis du skrur ned spenningen, bare prosessoren er stabil. det jeg lurer på er at guiden er fra 2001 og har dagens prosessorer dette "problemet"? skulle gjerne ha skrudd ned tempen på min i7 i så fall.

på forhånd takk for alle svar!

CPU-Z (http://www.cpuid.com/cpuz.php) - This gives lots of information about the speed and status of the system.

Prime95 (http://www.majorgeeks.com/Prime95_d4363.html) - For stress testing only.

CoreTemp (http://www.alcpu.com/CoreTemp/) - This gives a relatively accurate temperature reading for the CPU's cores

Lenke til kommentar

HW Monitor er det jeg altid har brukt... er MYE mer oversikterlig enn alt annet jeg har testet, og med mer info!

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Bruk Prime95 til stress.

Den kjører CPU på 100%, og en del RAM (stort sett 70%)

På forumer kan du noen ganger se "Å prime"... det kommer derifra;)

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Glem spenning\voltage regulering enda... Du kan klokke til du trenger nitrogen til kjøling før du må endre volt... Holder lenge med å regulere Multipler og FSB.

Hvis Temp er et problem med din i7, ikke skru ned volt, hvis du ikke har satt den opp selv... Da må du enten ha ny kjøler, eller klokke saken litt ned.

Lenke til kommentar

@ "Glem spenning\voltage regulering enda... Du kan klokke til du trenger nitrogen til kjøling før du må endre volt... Holder lenge med å regulere Multipler og FSB.

Hvis Temp er et problem med din i7, ikke skru ned volt, hvis du ikke har satt den opp selv... Da må du enten ha ny kjøler, eller klokke saken litt ned."

Heter BCLK i I7 :-)

Også når du klokker høyere så SKAL du manuelt justere volten din. hvis ikke gir hovedkorte automatisk ALT for mye volt og CPUen dør FORTERE.

Hei :-)

Kan du ta et ScreenShot av CPU-z / evnt si hva slags revisjon CPUen din er på?

post-161562-1262814912_thumb.jpg

post det så kan vi finne en stabil klokk for deg ;-)

List opp følgende:

CPU kjøler?

Minne Brikker?

CPU?

Hovedkort?

Endret av Submit
Lenke til kommentar

nå ble jeg litt forvirret her, trodde målet var å kjøre på lavest mulig spenning? lav spenning skader vel ikke? hvis hovedkortet vil automatisk gi for mye spenning, er det mulig å hindre det?

hva bør jeg øke først, multipler eller fsb?

har egentlig ikke tenkt å overklokke, skal bare få litt kunnskap om det, bare for å vite litt om det, så har derfor ingen spesiell kjøler, bruker originalkjøleren.

og når jeg overklokker, hva slags sammenheng har det med ram?

Lenke til kommentar

Det har ingen direkte kontakt med RAMet, annet enn at når du forander FSB så "går det utover" hele chipsettet, og rammet. jeg vet ikkeom det er noe mål å ha lavest mulig spenning, men heller regulere den i takt med at du kloker oppover. Som tidligere nevnt så vil volten bli litt gøyal hvis den ikke følger med oppover. Selv merket jeg at pcen gikk tregere i 4Ghz enn i 3,75Ghz, sans. pga volten. Hvis ikke hvorfor gjør den det da?

.------------------

oppdat.

--------------

Satte volten opp til 1, 487..v, CPU FSB til 1,3volt, og klokka til 4Ghz (ca) FSB: 450, Multipler: 9.0. hadde en idle temp på 39c, men maskinen krasja etter 2 min... hvorfor det?

Og hvorfor går den vesentlig raskere på 3, 75, enn 3, 85, og 4Ghz?

----------

Min revisjon: E0 (hva er det egentlig)

stepping : A

Bilde av min CPU-Z, som vedlegg

post-193703-1263229675_thumb.jpg

Endret av M@rt/n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...