Gå til innhold

er vapochill virkelig verd pengene??


Anbefalte innlegg

sitter å tenker på å kjøpe meg vapochill stand alone kit, men er det virkelig verd pengene? For skikkelige hardcore xxx overcklokers er den sikkert god.....men hvis jeg på en xp 2500 barton får 2500mhz(jeg har ikke det bare så en som hadde det) med skikkelig luftkjøling. hvor mye vil jeg da få med en vapochill? og hvor my vil jeg få hvis jeg kjøper waterchilli i stedet??.....kan noen komme med råd å sånn???? er litt frustrert egentlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når d gjelder vapo vs. waterchill, så ville jeg tatt WC.

Da kan du bære kabinettet ditt så mye du orker.

Jeg tror ikke du hadde fått så veldig mye utbytte av vapo'en i forhold til WC, da man ikke får kjøpt kjøleblokker til RAM på vapo'en.

Så du stopper på samme stedet uansett.

Lenke til kommentar
hm, kan man ikke bære en vapo? Så lenge man bærer den stabilt ikke hopper å danser med den så skal det vel gå bra. blir vel noe av det samme som vannkjølinga mi med litt risky vanntank.. (usikra lokk ;))

 

går ann å bære jo, men som sagt over. at pcn skal stå å roe seg en time

er ikke det første du har lyst å gjøre når du kommer på et lan :)

Lenke til kommentar

Om en Vapo er verdt pengene kommer helt ann på hvordan man ser det.

 

Ting som taler i Vapoens favør:

Den holder lengre enn resten av PCen, altså kan brukes ved kommende oppgraderinger også.

Hvis man kjøper en Vapo og tregeste prosessor i en serie og overklokker den kan man få høyere hastighet til en lavere pris om man hadde kjøpt raskeste i serien.

Det er morsomt hvis man er tilhenger av overklokking.

 

Ting som taler mot Vapo:

Dyr.

Lang oppstartstid.

Trekker ekstra støm (noe å tenke på hvis man er miljøverner :))

Man må overklokke for å ha noen reell nytte av den.

Lenke til kommentar

Om Vapochill er verd penga kommer helt an på hva du setter pris på og hvordan du regner.

 

En Vapochill koster 4000kr. Så kan du ta f.eks at XP3200+ koster 3800kr, mens XP2500 koster 800kr. XP2500 kan du lett klokke til minst XP3200+ nivå og da er prisen redusert til 1000kr. Så må du ha en kjøler om du ikke har Vapochill og det blir kanskje 200kr. Bruktprisen på Vapochill er kanskje 2000kr og da har du en besparelse på 1200kr ved å bruke Vapochill framfor å kjøpe en dyr CPU.

Lenke til kommentar
Om Vapochill er verd penga kommer helt an på hva du setter pris på og hvordan du regner.

 

En Vapochill koster 4000kr. Så kan du ta f.eks at XP3200+ koster 3800kr, mens XP2500 koster 800kr. XP2500 kan du lett klokke til minst XP3200+ nivå og da er prisen redusert til 1000kr. Så må du ha en kjøler om du ikke har Vapochill og det blir kanskje 200kr. Bruktprisen på Vapochill er kanskje 2000kr og da har du en besparelse på 1200kr ved å bruke Vapochill framfor å kjøpe en dyr CPU.

 

Det regenestykket er forsåvidt helt rett. Men som du sier, det kommer an på hvordan du regner.

Sammenlign gjerne litt med hvor langt du kommer med en luftkjøler til 400 kr.

Man må også huske på at de raskeste CPU'ene er overpriset maksimalt, og hvis man går noen få hakk ned på hastighet (som sikkert de fleste kan godta uten problem) så er prisen betydelig lavere, og dermed er "besparelsen" spist opp.

Jeg har selv en gammel P4 1,6. Den er ikke i salg mer, og er verdt kanskje 500 kr? På papiret kan jeg klokke den opp til 3 Ghz og da har den plutselig en "Verdi" på nesten 4000,- sant eller usant? Øyet som ser... :wink:

Lenke til kommentar
Om Vapochill er verd penga kommer helt an på hva du setter pris på og hvordan du regner.

 

En Vapochill koster 4000kr. Så kan du ta f.eks at XP3200+ koster 3800kr, mens XP2500 koster 800kr. XP2500 kan du lett klokke til minst XP3200+ nivå og da er prisen redusert til 1000kr. Så må du ha en kjøler om du ikke har Vapochill og det blir kanskje 200kr. Bruktprisen på Vapochill er kanskje 2000kr og da har du en besparelse på 1200kr ved å bruke Vapochill framfor å kjøpe en dyr CPU.

 

du har et bra poeng der. men man klarer å overklokke en xp 2500 til xp 3200 med luftkjøling, så da er jo ikke vitsen der lenger. Dere må bare diskutere om det er greit me vapo på lan om den bråker osv. men jeg er interesert i å vite om den gir bedre ytelse

Lenke til kommentar

Man kjøper da ikke en Vapochill for å spare penger eller gjøre en god handel +! :o

Man kjøper en fordi man er frik og elsker å teste ut, prøve noe nytt og flytte noen grenser. I tillegg så er den temmelig kul. :woot:

 

En ting til kabinett må man jo ha uansett så i regnestykket så kan man jo legge inn et kabinett til en høvding eller så.

Lenke til kommentar
du har et bra poeng der. men man klarer å overklokke en xp 2500 til xp 3200 med luftkjøling, så da er jo ikke vitsen der lenger. Dere må bare diskutere om det er greit me vapo på lan om den bråker osv. men jeg er interesert i å vite om den gir bedre ytelse

 

1 ting er hvertfall helt sikkert. Dersom du setter opp to helt like system. Bruker en standard HSF på den ene og Vapochill på den andre så vil den vapochill kjølte yte bedre selv på stock settings. Det er jo også 99% sikkert at du med Vapochillen vil kunne klokke mer. Men hvor mye mer er høyst usikkert.

 

Jeg vil påstå at dersom du er blandt de som fra før bruker masse penger på datautstyr, dvs har det råeste stort sett hele tida så er sansynligheten for at en Vapochill vil være "lønnsom" ganske stor. Er du i budsjett/mellomklassen så er det derimot tvilsomt at Vapo vil lønne seg.

 

Du må vurdere hvor mye du verdsetter MHz'ene. Tegn opp en graf som viser pris/MHz på CPUene (i en serie f.eks Pentium4 800MHz). Da vil du se at det ikke er noen rett linje du får, men som Arctic skrev at de raskeste er overprisa. Prisen øker betydelig mer enn MHz'ene. La oss si at du med Vapochill kan klokke en 2.8GHz til 4GHz. Da vil grafen kanskje tilsi at verdien på denne er 10 000kr. Regner du slik så er det klart at en Vapochill lett vil lønne seg. Men du kan også si at verdien fortsatt er ~2500kr som den koster i butikken, du ville jo uansett ikke brukte 10 000kr på CPU og ikke får du solgt den for 10 000kr heller.

 

Det er også andre ting, f.eks gleden og skryteverdien. Dersom du ikke har en Vapochill å skryte av må kanskje egoet ditt ha en ny mobil for å kunne briefe. Skal slike forhold med?

 

Jeg tror det er umulig å gi noe fullgodt svar på spørsmålet ditt. Det er rett og slett hvordan du trikser med talla som avgjør. Folk må avgjør selv om de føler at Vapochill(+medfølgende skrytefaktor) vil være verd pengene eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...