innard Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 230v, 50hz. prøvde med N,L og jord som illustrert men da gikk sikringen... skal jeg stryke jord ? og hvordan sjekker jeg slikt med multimeter? plzzz for jeg trenger skikkelig hjelp med dette! og beklager hvis jeg feilposter men fant ikke noen passende kategori. takker på forhånd for ev. hjelp. -Arve Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hva er det du skal koble opp? Et lys? Endret 6. januar 2010 av TSP Dette innlegget ble flyttet over fra en "dobbeltråd". - TSP Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Hva er det du prøver å koble her? Symtes ikke den illustrasjonen din ga så mye mening.. Lenke til kommentar
innard Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 det er en disko kule... plzz hjelp da.. de strekene fra sukkerbitene er ledninger som enger i henholdsvis rød og hvit "samle ledning" som formodentligvis går til motoren på appartuset. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 230v, 50hz. prøvde med N,L og jord som illustrert men da gikk sikringen... skal jeg stryke jord ? og hvordan sjekker jeg slikt med multimeter? plzzz for jeg trenger skikkelig hjelp med dette! og beklager hvis jeg feilposter men fant ikke noen passende kategori. takker på forhånd for ev. hjelp. -Arve Det ser ut som om du forsøker å koble et apparat til en jordet stikkontakt. Om det er tilfelle skal du ikke koble noe til jord, koble rød til live og hvit til neutral. Er ikke lett å ohme med et multimeter om rød og hvit går til f. eks. primær på en trafo. Lenke til kommentar
innard Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 oi takk! så da er det som illlustrert bare at jeg tar vekk jord kabelen?! hvorfor i all verden har produsenten lagt til den sukkerbiten på midten da? greit nok at det ikke er merket jord men det var nå lett for meg og anta det. menneh.. hvor finner jeg info om å ohme multimeter med div. apparater. både vanlige med jord og sånne som dette, uten? Vil liksom være på den sikre siden før jeg prøver å stikke no0e inn igjen i noen av husets stikk kontakter.. hehe! Lenke til kommentar
innard Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 grunnen til jeg leter om info til å ohmme med multimeter er fordi det er så forskjellig terminologi mellom amerikanske og norske systemer, så det hadde vært greit å ha en norsk kilde med info om akkurat dette. så hvis noen vet om wevside, forum eller annet så gjerne si ifra. Lenke til kommentar
innard Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2010 nye utviklinger.. litt blurry bilder men jeg fant på baksiden av lokket et diagram: lagt ved tegning slik at det blir klarere. spørsmålet er, endrer dette noe? eller skal jeg bare koble til som tidligere antatt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 nye utviklinger.. litt blurry bilder men jeg fant på baksiden av lokket et diagram: Går det tre ledere (blue,brown,black) fra sukkerbiten som samles i en "rød" ledning? Og to ledere fra sukkerbiten samles i en "hvit" ledning? Det kan se ut som om den "røde" ledningen er ment å skulle gå til en 3-fase motor. Kanskje den "hvite" går til en lampe? Du skriver om "amerikanske systemer"; det er vel ikke en amerikansk disco-kule du prøver å koble opp her? Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Enten så illustrer skjemaet en 3-fase motor eller så er de to l'ene, altså brun og sort, ment som hver sin vei på discokula. Da mener jeg altså en dreieretningsvender. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Synes det ser ut som en kondensator som er tegnet inn mellom brun og sort. Vil derfor tro at det er en trefasemotor som er koblet til enfasedrift. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Synes det ser ut som en kondensator som er tegnet inn mellom brun og sort. Vil derfor tro at det er en trefasemotor som er koblet til enfasedrift. Kondensatoren er vel en startkondensator for å hindre at det blir støy på strømlinjen når motoren starter. Du finner samme type kondesatore i forbindelse med AC motorer i vaskemaskiner, tørketromler ol. Du bør kunne få tak i en hos en hvitevare reparatør, han kan sikkert også gi deg et tips på hvor stor den skal være. Om du blåser et multimeter og sikringer når du kobler det strømnettet er det helt naturlig om det er satt til å måle strøm (A), da er polene i realiteten kortsluttet. En del rimeligere metere vil også ødelegges om de står tim motstand (Ohm). Det er så og si umulig å benytte et multimeter for å sjekke forskjeller mellom 220/110 volt utstyr for det sier ingenting hva slags motstand du måler. Skal du benytte 110v utstyr i Norge anbefaler jeg heller å kjøpe omformere. Husk at du IKKE kan bruke Triac baserte omformere til elektronisk utstyr eller utstyr som inneholder en motor, de er laget for store lamper, strykejern ovner o. l. som ikke er nøye på hva slags for inngangs spenningskurven ser ut. Det meste av elektronisk utstyr krever en tilnærmet sinuskurve. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Her var det mye rart på en gang. Motoren er med stor sansynligheten en 3~ motor. For å då disse til å gå på 1~ så setter man en kondensator mellom en av fasene og den tredje fasen på motoren for å få en forskyvning i magnetfeltet slik at den kan starte. Du skal altså koble L og N på de ytterste klemmene mens du glemmer den midterste for der skal det ingenting. Skjønner ikke engang at de bruker 3 klemmer en gang men det får så være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå