Gå til innhold

[Løst]Pixmania forholder seg ikke til forbrukerkjøpsloven - 2,1 år gammel TV


JeanE

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan du kan kreve norsk forbrukerrettigheter når du kjøper varen i Frankriket.

 

Det er selvsakt Europeiske forbrukerrettigheter som gjelder..

skal du ha norske rettigheter får du kjøpe varen i norge.

Da kan vel ikke du forbrukerkjøpsloven siden du ikke forstår det... da er det bare å lese litt.

 

Det har seg slik at norsk forbrukerkjøpslov også gjelder for utenlandske nettbutikker som aktivt retter seg mot det norske markedet... å lage en nettbutikk på norsk kommer nok under den regelen.

 

Hadde det vært som du hadde sagt kunne vel alle nettbutikker da unngå norsk lov ved å registrere seg i utlandet, hadde det vært rett synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår ikke hvordan du kan kreve norsk forbrukerrettigheter når du kjøper varen i Frankriket.

 

Det er selvsakt Europeiske forbrukerrettigheter som gjelder..

skal du ha norske rettigheter får du kjøpe varen i norge.

 

 

Kjære "tlokken"

 

Mistenker deg for å være ansatt hos den norske forbrukerservice-avdelingen til Pixmania, for der var de like inkompetente på forbrukerkjøpsloven slik du også tydeligvis er. Eller så har vi med en kverulant å gjøre her.

Jeg gidder ikke engang begynne å forklare deg hva som er rett i denne saken, da ting kan tyde på at du mest sannsynlig ikke er villig til å akseptere det.

 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å sette deg inn i hva du begir deg inn på her før du så bombastisk konstanterer at norsk forbrukerkjøpslov ikke gjelder i denne saken.

For å si den sånn, så hadde jeg ikke startet denne tråden uten å på forhånd vite hva jeg snakker om.

Endret av JeanE
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Positiv respons fra Pixmania! :new_woot:

 

Bestemte meg idag for å kontakte ledelsen til Pixmania på mail, og fikk kort tid etterpå svar fra direktøren selv som igjen hadde gitt beskjed til deres kundeservice i Frankrike at de skulle kontakte meg ASAP for å se på saken.

Han skulle selv følge saken tett.

 

Fikk rett etter det en positiv mail fra en dame med navn Alice, som kunne fortelle meg at de selvfølgelig skulle følge norsk forbrukerkjøpslov. Hun beklaget problemene jeg har hatt med tv'n, og skulle straks sørge for at den blir hentet og undersøkt, og at de skulle fikse den for deres regning hvis det viste seg at det var "skjulte feil og mangler".

 

Dette var jo unektelig en overraskende vending i saken, og jeg må si at jeg fikk et foreløpig nytt syn på Pixmania, mens jeg samtidig ikke er overbevist før tv'n igjen henger på veggen med lyd og bilde :D

 

Takker alle sammen her inne som har engasjert seg i denne saken. Hadde ikke giddet å skrive mail til Pixmania hadde det ikke vært for alle velmenende tips og råd fra dere :thumbup:

 

Kommer tilbake med mer etterhvert som ting skjer

 

 

Hei. Ble medlem på dette forumet kun for at jeg har akkurat det samme problemet som du hadde. Kjøpte en Samsung tv av Pixmania for ca 2 år siden og fikk da akkurat etter deres garanti tid hadde gått ut klikker lyder i tven min. Jeg ringte Pixmania og forklarte problemet, de sa de ville ta i mot tven og se på problemet. De kom og hentet tven uten kostnad. Etter ca 3 uker fikk jeg en mail der de krevde nestn 2000 kr for og fikse tven. Da svarte jeg at de måtte forholde seg til norsk kjøpslov som sier 5 års reklamsajons rett osv osv. I svar fikk jeg:

 

Du vil ha din TV reparert med garanti uten å betale reparasjonen.

 

Jeg har undersøkt ordren og ser at garantien på 2 år er utgått. Den norske reklamasjonen på 5 år gjelder om feilen har oppstått under det første året. Om du kan påvise dette kan du få reparert produktet under garantien.

 

Jeg står til din rådighet dersom du ønsker ytterligere opplysninger.

 

Med vennlig hilsen,

Kunderservicen.

 

Så jeg lurer på om du fortsatt har e-post adressen til han i ledelsen du sendte mail til og hva du skreve, eller noen annen idè om hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Positiv respons fra Pixmania! :new_woot:

 

Bestemte meg idag for å kontakte ledelsen til Pixmania på mail, og fikk kort tid etterpå svar fra direktøren selv som igjen hadde gitt beskjed til deres kundeservice i Frankrike at de skulle kontakte meg ASAP for å se på saken.

Han skulle selv følge saken tett.

 

Fikk rett etter det en positiv mail fra en dame med navn Alice, som kunne fortelle meg at de selvfølgelig skulle følge norsk forbrukerkjøpslov. Hun beklaget problemene jeg har hatt med tv'n, og skulle straks sørge for at den blir hentet og undersøkt, og at de skulle fikse den for deres regning hvis det viste seg at det var "skjulte feil og mangler".

 

Dette var jo unektelig en overraskende vending i saken, og jeg må si at jeg fikk et foreløpig nytt syn på Pixmania, mens jeg samtidig ikke er overbevist før tv'n igjen henger på veggen med lyd og bilde :D

 

Takker alle sammen her inne som har engasjert seg i denne saken. Hadde ikke giddet å skrive mail til Pixmania hadde det ikke vært for alle velmenende tips og råd fra dere :thumbup:

 

Kommer tilbake med mer etterhvert som ting skjer

 

 

Hei. Ble medlem på dette forumet kun for at jeg har akkurat det samme problemet som du hadde. Kjøpte en Samsung tv av Pixmania for ca 2 år siden og fikk da akkurat etter deres garanti tid hadde gått ut klikker lyder i tven min. Jeg ringte Pixmania og forklarte problemet, de sa de ville ta i mot tven og se på problemet. De kom og hentet tven uten kostnad. Etter ca 3 uker fikk jeg en mail der de krevde nestn 2000 kr for og fikse tven. Da svarte jeg at de måtte forholde seg til norsk kjøpslov som sier 5 års reklamsajons rett osv osv. I svar fikk jeg:

 

Du vil ha din TV reparert med garanti uten å betale reparasjonen.

 

Jeg har undersøkt ordren og ser at garantien på 2 år er utgått. Den norske reklamasjonen på 5 år gjelder om feilen har oppstått under det første året. Om du kan påvise dette kan du få reparert produktet under garantien.

 

Jeg står til din rådighet dersom du ønsker ytterligere opplysninger.

 

Med vennlig hilsen,

Kunderservicen.

 

Så jeg lurer på om du fortsatt har e-post adressen til han i ledelsen du sendte mail til og hva du skreve, eller noen annen idè om hva jeg burde gjøre?

Det er bare vås, det eneste kravet er at du skal reklamere helst innen 2 uker etter feilen viser seg.

 

Henvis til forbrukerkjøpsloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

 

En tv er forventet å vare lengre enn 5 år (Det samme gjelder pc-er, mobiltelefoner, o.a.).

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år

 

Les gjerne minst til og med paragraf 32.

 

se gjerne her også: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

DU kan kreve låne-tv om det tar lengre enn 1 uke å reparere ( http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=laringnegjenstand#laringnegjenstand ). Lånegjenstanden må være ca fullverdig med den du leverte inn for service. De kan altså ikke levere deg ut en CRT tv, om du leverte inn en fullhd flatskjerm på reklamasjonsgrunnlag.

 

Se også her:

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/391/klageveileder_start

 

Det er mange firmaer som prøver seg.. Mange kan ikke loven, mange prøver å lure kunder ved å mase om utgått garanti...

 

De fleste gir opp alt for fort og tar alt for god fisk..

Man skal stå på sitt og få det man har krav på.. Det er jo tross alt allerede "bakt" inn i prisen vi betaler, at en viss % blir reklamert på.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det for et svar? :p

 

Du har 5 års reklamasjonsrett, men bare dersom feilen har oppstått inennfor det første året?

Med andre ord: Pixmania mener at reklamasjonsfristen er 1 år, og garantien er på 2 år.

Det var en virkelig seriøs saksbehandler.

Etter utallige reklamasjonshenvendelser vedr en prosjektor de siste 14 ukene, har jeg nå funnet et marked jeg kan introdusere mitt nye program i:

 

Reklamasjon 1.0

 

Reklamasjon 1.0 vil la selgeren velge:

Hvor gammelt er produktet

Hvordan gikk det i stykker

Hva er gale

Hvilken produkttype er det

 

Så vil reklamasjon 1.0 si til saksbehandleren:

Dette er en reklamasjonssak, kjøperen har krav på xxx, yyy, zzz. Produktet må være fikset innen æææ. bla bla bla.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Pixmania har fortsatt den dårligeste servicen' jeg har vært borte i.

 

En måned etter at jeg kjøpte en robot-støvsuger derfra, oppsto en feil på den.

 

Pr. dags dato, 15 dager etter at feilen ble meldt, har de forsatt ikke klart å få ordnet med retur. De nekter å sende en ny maskin, nekter lånemaskin, nekter avslag, og forbeholder seg samtidig rett til å bruke opp til 4 uker etter at de mottar den på å få den reparert!

 

Sier bare en ting: STYR UNNA!

Lenke til kommentar

Pixmania har fortsatt den dårligeste servicen' jeg har vært borte i.

 

En måned etter at jeg kjøpte en robot-støvsuger derfra, oppsto en feil på den.

 

Pr. dags dato, 15 dager etter at feilen ble meldt, har de forsatt ikke klart å få ordnet med retur. De nekter å sende en ny maskin, nekter lånemaskin, nekter avslag, og forbeholder seg samtidig rett til å bruke opp til 4 uker etter at de mottar den på å få den reparert!

 

Sier bare en ting: STYR UNNA!

4 ukers reparasjonstid er regnet som "rimelig" i følge Forbrukerrådet. Ja, faktisk fem uker også. Så det må du bare godta.

 

De har også rett til å utføre to avhjelpsforsøk for samme mangel, før du har rett på heving av kjøpet. Så det har du heller ingen rett til å klage på.

 

Det er heller ingen automatikk som tilsier at du har rett på ny vare ved første gangs feil. Så du er nødt til å godta at de reparerer fremfor å sende deg ny.

 

Du kan også ha rett på lånegjenstand, men innenfor visse rammer. Blant annet må ditt behov for lånegjenstand overgå forhandlerens kostnad ved å tilby dette. Men ettersom du sikkert kan bruke en kost eller vanlig gulvklut for å holde det rent hos deg i fire uker til (var vel dette du gjorde før også, og det fungerte vel fint) så kan det være vanskelig å få gjennomslag for et slikt krav.

 

Det eneste jeg ser som kritikkverdig i den servicen du har fått i denne saken, er at de bruker 15 dager på å ordne retur. Det er uakseptabelt. Da burde de 15 dagene regnes innenfor de 5 ukene de har til rådighet til å utføre avhjelp. Om de godtar det, så er også dette innenfor rammene du må godta.

 

Når det er sagt, så er Pixmania kjent for å rote til helt enkle saker, og din påstand "Styr unna" er av den grunn berettiget. Men ikke av de grunner du nevner.

Lenke til kommentar

Marekatten: Man har 4-5 ukers tid for å få utført avhjelp, dette er ikke det samme som tid produktet kan være på verksted, det handler om hvor lang tid det tar fra man reklamerer til feilen er fjernet.

 

Så 2 av disse ukene har allerede passert.

Det er akkurat det jeg også sier:

 

Det eneste jeg ser som kritikkverdig i den servicen du har fått i denne saken, er at de bruker 15 dager på å ordne retur. Det er uakseptabelt. Da burde de 15 dagene regnes innenfor de 5 ukene de har til rådighet til å utføre avhjelp. Om de godtar det, så er også dette innenfor rammene du må godta.

 

:)

Lenke til kommentar

For øvrig, selv om de ikke skulle fulgt norsk lovgivning, måtte de uansett fulgt lovgivningen i landet. Denne må, så lenge man er i EØS, være i samsvar med EU-direktiv 1999/44/EF (inntatt bl.a. som vedlegg til Ot.prp. nr. 43 (2000-2001) om endringer i markedsføringsloven). Her sies det koselig i fortalens pkt 17 (motivene for direktivet):

 

 

Dette ga seg utslag i direktivets artikkel 5:

 

Artikkel 5

Frister

 

Selgeren skal i henhold til artikkel 3 være ansvarlig når den manglende avtalemessigheten viser seg innen to år etter at varen er levert. Dersom rettighetene fastsatt i artikkel 3 nr. 2 i henhold til nasjonal lovgivning er underlagt en reklamasjonsfrist, skal denne ikke utløpe innenfor et tidsrom på to år etter leveringen.

 

Medlemsstatene kan fastsette at forbrukeren for å benytte seg av sine rettigheter må underrette selgeren om den manglende avtalemessigheten innen et tidsrom av to måneder etter at vedkommende oppdaget den.

 

Medlemsstatene skal underrette Kommisjonen om sin bruk av dette nummer. Kommisjonen skal overvåke den virkning medlemsstatenes valgmulighet har for forbrukerne og for det indre marked.

 

Senest 7. januar 2003 skal Kommisjonen utarbeide en rapport om den løsningen medlemsstatene har valgt for dette nummer. Rapporten skal offentliggjøres i De Europeiske Fellesskaps Tidende.

 

Med mindre noe annet blir bevist, skal manglende avtalemessighet som viser seg innen seks måneder etter at varen er levert, presumeres å ha foreligget på leveringstidspunktet, unntatt dersom denne formodning er uforenlig med varens eller den manglende avtalemessighetens art.

 

Så PixMania kan tydeligvis hverken norsk eller fransk rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...