Gå til innhold

Visumregler til Kina forandret igjen!?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planer om å feire Kinesisk nyttår der men ser at siden 1. Desember 2009 er det slutt på å kunne sende søknad å få Visum via post?!?!?!

Reiseselskap skal ev. kunne ordne dette eller du må reise til ambassaden i Oslo selv!!

Noen som har tips eller erfaringer med dette?

Ikke faen om jeg betaler ekstra Oslo bilett tur/retur + opphold for dette..

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg hørte faktisk om det. At man må møte opp på ambassaden for å få visum. Utrolig kjipt og lurer på hvorfor de gjør det slikt.

Hvis du skal til Sør Kina så kan du jo lande i Hong Kong (visumfri for norske pass i 3 mnd) først og få visum der istedet (billigere er det også), også reise videre inn mot mainland når du har fått visum (ekspressbehandling i HK koster mindre enn "vanlig" i Norge).

Alternativt hvis du har noen slektninger i Oslo så kunne du sendt passet ditt rekommandert til dem så kan de fikse visum for deg. Man må ikke møte opp personlig, så lenge passet blir overlevert over skranken er det som teller.

Lenke til kommentar
Hvis du skal til Sør Kina så kan du jo lande i Hong Kong (visumfri for norske pass i 3 mnd) først og få visum der istedet (billigere er det også), også reise videre inn mot mainland når du har fått visum (ekspressbehandling i HK koster mindre enn "vanlig" i Norge).

Veldig interesant. Har tenkt meg til sørkina senere i år kanskje. Og har gruet meg litt til visa fjaset. Er det da bare å troppe opp på den kinesiske ambasaden i HK og stille seg i kø? Og det blir ingen problemer?

Har forresten hørt at køen skal vere ganske lang der? Stemmer dette?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Ja visumkontoret ligger på Wanchai. De lokale vet sikkert mer nøyaktig hvilket bygg det er. Det er en som tar passbilder på stedet så om man glemmer å ta med bilde så er det ikke no stress. Man fyller ut det samme skjemaet som man er vant til, klistrer på bilde og stiller i kø. Be om den raskeste ekspressbehandlingen så slipper man å henge i HK i 4 dager (med mindre man vil :p).

Her er link til ambassaden i HK med prisliste. Man ser lett at man sparer utrolig mye på å få visum i HK enn i Oslo.

http://www.fmcoprc.gov.hk/eng/zgqz/blsjfy/

Det er lite kø der om man møter opp på typiske arbeids-/skoletider for de lokale. Husk kontanter for de tar ikke kort der.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må bare sjekke her siden jeg har tenkt å bestille billett til Beijing ikveld (med mulighet for kansellering) siden billettene jeg fant var så billige... Men trenger å vite mer om dette! Jeg gikk rett og slett ut ifra at dette kunne ordnes over post. Noen med mer informasjon om dette?

Lenke til kommentar

Oppdatering. Moren min hadde fått seg nytt pass etter at gamle gikk ut. Så det var ingen visum klistremerker på det nye naturligvis. Ho prøvde å få visum mens ho var i HK, og da var det problemer fordi "ho hadde jo ikke hatt noe visum før" siden det nye passet hennes var jo tomt. Skikkelig teit byråkrati. En gang må jo være den første...

For de som vil skaffe visum i Norge: http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/t622868.htm

Du (eller familie/venner som bor i Oslo) må altså levere i skranken, alternativt få et reisebyrå til å gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Oppdatering. Moren min hadde fått seg nytt pass etter at gamle gikk ut. Så det var ingen visum klistremerker på det nye naturligvis. Ho prøvde å få visum mens ho var i HK, og da var det problemer fordi "ho hadde jo ikke hatt noe visum før" siden det nye passet hennes var jo tomt. Skikkelig teit byråkrati. En gang må jo være den første...

Var i HK i januar, søkte om visum til Kina der nede i en skranke på et kjøpesenter. Gikk helt smertefritt, bortsett fra at det var dyrere pga jeg måtte ha ekspressvisum. Sikkert dyrere både pga ekspress og at noen andre leverte og ekspederte søknaden også da ;)

Jeg hadde også helt blankt pass uten andre stempel enn det jeg fikk inn i HK.

Eller mente du at det var helt tomt uten innreisestempel til HK også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...