Tim Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg har 3 pcer, 2 tver og 1 dataskjerm. Uansett hvilken av de jeg bruker så flimrer det littegranne når jeg ser på film. Det vil si at det kommer tydelige streker frem helt av seg selv hvert 1-5 sekund. Det skjer spesielt mye hvis det er mye som skjer i filmen. Det skjer også enda mere hvis jeg zommer\endrer aspect ratio. Jeg har både ATI og Nvidia grafikk kort, sony og samsung tv... Kan det ha noe med vertical sync å gjøre? jeg vet det skjer for en del kompiser av meg også. Vi ser 720P HD filmer med VLC media player. Det skjer også i andre avspillingsprogrammer. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Er det snakk om .mkv filer? I så fall prøv med media player classic og haali media splitter + coreAVC. Jeg fikk flimring i VLC men etter jeg bytter til MPC + noen addons ble den spilleren totalt overlegen alt annet når det gjelder .mkv. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Det er vel stort sett .mkv ja. Men jeg bruker Xbmc media center mye og der skjer det enda mere enn i vlc media player. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har også samme problem. Flimringen kommer i alt fra divx til dvd-filmer fra plate. Det er en anelse mer flimmer i VLC enn i PowerDVD, men det er også litt irriterende der. Oppsettet mitt er følgende: Stasjonær pc med ATI 3870. Bilde ut til receiver via DVI-HDMI adapter. Kan det ha noe med oppdateringsfrekvensen å gjøre? Det ser nemlig ut til at denne flimringen starter nederst på skjermen og beveger seg oppover. Det trengs endel raske kontrast-bytter for å se at denne flimmerstreken beveger seg i jevnt tempo oppover. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det må da være mange andre som har samme problem, vi er ikke alene om å kjøre igjennom forsterker. Det skjer jo faktisk også selv om jeg kobler dataen rett til tven. Vedder på at det har noe med oppdatering eller oppløsning å gjøre, det gjelder bare å finne ut HVA! Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Enig. Jeg har ikke fått sjekket noe mer siden sist, men tanker som slår meg er: - 1:1 pixelmapping - Forskjellig Hz på skjermkortet og TV-en. (Tror skjermkortet mitt kjører på 59- eller 61Hz) - Vertical sync? Høres jo logisk ut, men aner ikke effekten av den. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Som jeg sa, hadde dette problemet før, til jeg byttet til MPC. Husk å kjør samme frekvens på skjerm/skjermkort. Altså samme Hz. 60 pleier være det riktige her. Du kan sette oppløsninger og slikt under Catalyst Control-center/nVidia Control-panel. Jeg kjører 3 skjermer, hvorav den ene er koblet til TV-en gjennom en forsterker - og alt funker utmerket. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Har nå, uten hell, prøvd både MPC og har nå samme frekvens på alt her. Alt utenom TV-en står til 60Hz. Hva den er vet jeg faktisk ikke.. Et år gammel Panasonic. Flimringen er der fremdeles, dessverre. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Vel, som sagt kan du endre frekvensen på TV-en også. Antageligvis dette som er problemet. Bruker du VGA/DVI/HDMI? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 DVI ut fra skjermkortet(60Hz) -> Adapter til HDMI -> receiver(60Hz) -> TV. Problemet blir da å bytte frekvens på TV-en. Det vet jeg ikke om er mulig en gang.. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hva blir resultatet om du plugger TV-en rett inn i PC-en? Og hvorfor skulle det ikke gå an å endre TVhz'en. Fungerer på akkurat samme måte som PC-skjermen. Ganske så sikker på at TV-en din støtter 60hz uansett. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Man kan ikke endre HZ på tven. Jeg får samme problemet selv om jeg kobler pcen rett inn i tven:( Noen som har fått fikset problemet? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Har prøvd litt mer nå, men enda ikke kommet i mål: VLC: Oppdaterte til siste versjon. Den viser faktisk bildet helt uten flimmer nå, men bildet ser ikke bra ut. Det ser ut som om det er lagt på et oppskarping- /fargefilter som ødelegger bildet helt. Lyd via S/PDIF fungerer heller ikke - den blir helt hakkete. Det eneste som er bra er altså at flimringen er borte.. PowerDVD: Har omsider fått oppgradert denne også til siste versjon. Bildet i seg selv er utvilsomt bedre enn VLC, men her er det altså flimmer i bildet ved bevegelser. Uansett hva jeg velger av de-interlacings-valg, så blir det ikke helt borte. MPC: Gjenstår å teste denne. Noen andre som har funnet ut noe mer? Lenke til kommentar
Tim Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Endelig har jeg funnet en løsning på problemet! Dessverre fortsetter flimmeret med VLC og flere andre spillere, men det blir borte når du bruker MPC (medpia player classi). Du må laste ned: http://mpc-hc.sourceforge.net/ http://www.free-codecs.com/download/Haali_Matroska_Splitter.htm http://corecodec.com/products/coreavc (kan også lastet ned fra andre steder). Jeg vet ikke om du trenger alle tre, men mange som bruker MPC legger inn de 2 andre tingene og det fungerte i alle fall for meg. Flere sier også at bildet blir bedre i MPC enn i VLC, det kan ikke jeg se noe særlig forskjell på men hvis det er sant så er jo det bare en bonus..! Hvis det er noe andre som har forslag så er det bare å komme med de. Jeg bruker XBMC media center, men der flimrer det som F. Hadde vært digg hvis det gikk ann å få MPC til å bli spilleren i XBMC. Dere som liker å ha et kult media center eller filmbibliotek kan jo sjekke ut XBMC http://xbmc.org/skins/aeon/. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 5. mars 2010 Del Skrevet 5. mars 2010 Hvilke settings bruker du på de forskjellige programmene da? Prøvde akkurat, men det flimrer enda.. dessverre. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Uff, det var rart. Jeg bruker helt standard setting, har ikke forandret noen ting.. For meg flimrer det faktisk også når jeg ser trailer fra www.gametrailers.com med pcen og pc-skjerm. Noe tydeligvis galt med windows vista og windows 7 tror jeg. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har dog funnet en midlertidig løsning på problemet med flimmer: Kjøre uten PC-skjermen. Bildet er da fint i alle mediaavspillere jeg har. Når det kommer til kvaliteten på selve bildet så er PowerDVD hakket over de andre. Uansett så kan jeg egentlig ikke klage. Er nå uten flimmer og har digital lyd. Hvorfor det blir flimmer når jeg kjører "clone" på de to skjermene og tvinger begge til 1920x1080@60Hz skjønner jeg ikke. Det er nok litt forskjellig prosessering når en av signalene går direkte, mens det andre går via en receiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå