Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt til Norge ved flyting ti annet land?

-kga-

Anbefalte innlegg

Hvordan er reglene for skatt når enn flytter til ett annet land? Er det slik at enn må skatte til norge i X antall år (4?)? Hvordan blir dette i så skattet? Er det slik at man feks. tjener 500k så skattes 100k til sitt nye land og så 150k til norge og så sitter man igjen med kun 250k?

Om man skatter x antallår til norge etter man har flyttet:

Har man da rett til å få lege og sykehus hjelp i norge under denne perioden?

Har man rett på tryggd fra Norge?

Har man rett til å flytte til bake til Norge igjen senere?

Kan man ungå denne skatten på noe vis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs på hvor lenge du bor i landet, hvilket land det, gjelder, und so weiter.

Den som betaler trygdeavgift til Norge regnes for å ha pensjonsgivende inntekt, og har derfor som hovedregel rettigheter i folketrygden. Det er dog visse krav til opphold i Norge for noen ytelser og stønader, f.eks. barnetrygd, kontantstøtte og de fleste inntektskompenserende ytelsene.

De fleste spørsmålene dine blir besvart i Skatteetatens publikasjon Lignings-ABC (PDF).

Om du skal skatte til Norge eller ikke er avhengig av om du, skattemessig sett, er hjemmehørende i Norge. Hvis du har bodd i Norge i mer enn 10 år er du fortsatt skattemessig hjemmehørende i Norge i året du flytter ut og 3 år etter dette. Det vil si at hvis du flytter ut 1. januar 2010 vil du være skattemessig hjemmehørende i Norge i 2010 (utflyttingsåret), og 2011, 2012, og 2013. I denne perioden kan du ikke oppholde deg i Norge i mer enn 61 dager per kalenderår, og du kan heller ikke eie eller på annen måte disponere bolig i Norge. Dette gjelder også dine nærstående (ektefelle, samboer, og barn under 18 år).

Dersom du fyller vilkårene for å være hjemmehørende i Norge (opphold i mer enn 61 dager, eller er i utflyttingsår+3årsperioden, eller disponerer bolig i Norge), så er du som hovedregel skattepliktig til Norge etter norsk lov. Men du kan også være skattemessig hjemmehørende i det andre landet etter deres lov. I så fall er du skattepliktig til begge land. Etter norsk lov gjelder globalbeskatningsprinsippet, som kort sagt sier at hvis du er skattemessig hjemmehørende i Norge er du skattepliktig til Norge av all din inntekt og all din formue. Som hovedregel får du fradrag i norsk skatt for skatt du har betalt i utlandet (alt dette kan dog være modifisert i en skatteavtale).

Retten til å flytte tilbake til Norge på et senere tidspunkt er et innvandringsrettslig, ikke skatterettslig spørsmål. Så lenge du er norsk statsborger kan du ikke nektes innreise til kongeriket.

Om man kan unngå skatteplikt til Norge? Ja; man kan jo jobbe svart, unngå å rapportere inntekt...

Spørsmål om skatt for skattyter som jobber i utlandet er kompliserte saker, som er vanskelige å besvare på generell basis. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Skatteetaten.

EDIT: PS: Jeg tar forbehold om at skatterett ikke er et felt jeg har kommet til i mine studier ennå. Ovennevnte informasjon er basert på Lignings-ABC'en for 2009, og kan være forstått feil.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Og er du pensjonist, og flytter til et varmere land for å nyte dine siste dager, kan du banne på at den norske staten skal ha en del av pensjonen din tilbake. Dette kaller de for kildeskatt...

Det er begrunnet i at så lenge du får utbetalt ytelser fra Norge har du tilknytning til Norge. Man vil også forsøke å fjerne 'skattehull', dvs. fordeler noen får fremfor andre ved at de bosetter seg i land der bosetningslandet ikke beskatter inntekten deres. Dette er en urettmessig fordel, som rettes opp vha. kildeskatt.

Hvis bosetningslandet beskatter inntekten din vil kildeskatten blir redusert eller bortfalle helt.

Lenke til kommentar

Ja da. Har du jobbet og slitt et langt arbeidsliv, så skal staten jaggu ha noe av de siste kronene dine også....

Og kom ikke å si at norske pensjonister som bosetter seg i Spania eller Thailand osv har rettigheter til helsevesen o.l. i Norge etter en stund i utlendighet, om de ikke FRIVILLIG tegner et medlemskap i folketrygden.

Lenke til kommentar
Ja da. Har du jobbet og slitt et langt arbeidsliv, så skal staten jaggu ha noe av de siste kronene dine også....

Staten skattlegger deg hvis du bor i Norge. Hvorfor skulle du slippe skatt ved å flytte et annet sted?

Og kom ikke å si at norske pensjonister som bosetter seg i Spania eller Thailand osv har rettigheter til helsevesen o.l. i Norge etter en stund i utlendighet, om de ikke FRIVILLIG tegner et medlemskap i folketrygden.

... Hva har det med saken å gjøre? Det er aldersdiskriminering å frita noen fra skatt på bakgrunn av alder alene.

Lenke til kommentar

Tanken var å flytte fra norge til ett annet land (feks. Canada eller Skottland) etter studiene var ferdig for så å jobbe der. Meninga var også i førsteomgang å forbli der for altid. Har til nå bodd i Norge hele livet.

Så dagjelder vel dette:

Hvis du har bodd i Norge i mer enn 10 år er du fortsatt skattemessig hjemmehørende i Norge i året du flytter ut og 3 år etter dette. Det vil si at hvis du flytter ut 1. januar 2010 vil du være skattemessig hjemmehørende i Norge i 2010 (utflyttingsåret), og 2011, 2012, og 2013. I denne perioden kan du ikke oppholde deg i Norge i mer enn 61 dager per kalenderår, og du kan heller ikke eie eller på annen måte disponere bolig i Norge. Dette gjelder også dine nærstående (ektefelle, samboer, og barn under 18 år).

Har jeg rett på å bruke gratis sykehus og billig Lege i Norge som andre Normen som skater til staten under de førstge årene borte? Hva med trygd og andre goder. Fikk ikke det helt med meg.

Lenke til kommentar
Har jeg rett på å bruke gratis sykehus og billig Lege i Norge som andre Normen som skater til staten under de førstge årene borte? Hva med trygd og andre goder. Fikk ikke det helt med meg.

Dette er tatt fra hukommelsen, men jeg mener at du må betale inn avgift til folketrygden dersom du skal fortsette å være "medlem" etter å ha flyttet til utlandet.

Lenke til kommentar

Dette er tatt fra hukommelsen, men jeg mener at du må betale inn avgift til folketrygden dersom du skal fortsette å være "medlem" etter å ha flyttet til utlandet.

Hadde ikke tent til å fortsette å være medlem. Men om jeg er nøtt til å betale skatt i året jeg flytter ut pluss tre år til så syntes jeg at jeg burde hat samme rettigheter over disse årene som en vanlig Norsk statsborger. Virker rimelig teit og betale skatt til ett land om man ikke får samme rettigheter som de som bor i landet.

Lenke til kommentar

Til et annet land skal du, men billige norske tjenester skal du ha...

Vilkårene for "gratis sykehus og billig Lege" er at du er medlem i folketrygden, jf folketrygdloven § 5-2. For å være medlem i folketrygden må du fylle vilkårene i folketrygdlovens kapittel 2. Hovedregelen er at du taper medlemskap i folketrygden den dagen du flytter fra landet så lenge du skal bo utenlands i mer enn 12 måneder.

For å beholde medlemskapet må du enten være pliktig medlem etter folketrygdloven § 2-5 eller frivillig medlem etter § 2-8.

Lenke til kommentar
Til et annet land skal du, men billige norske tjenester skal du ha...

Om jeg er nøtt til å betale skatt til Norge i noen år etter att jeg flytter til ett annet land så syntes jeg at jeg også burde få de billige Norske tjenestene som skatten min går til i den perioden jeg blir tvunget til å skatte til Norge. Betaler jo for disse tjenestene i form av skatt i de 3+ årene jeg må skatte til Norge etter utflyttning.

Eller har jeg missforstått, og jeg kunn trenger og skatte en ubetydelig liten sum til Norge etter utflyttning?

Vilkårene for "gratis sykehus og billig Lege" er at du er medlem i folketrygden, jf folketrygdloven § 5-2. For å være medlem i folketrygden må du fylle vilkårene i folketrygdlovens kapittel 2. Hovedregelen er at du taper medlemskap i folketrygden den dagen du flytter fra landet så lenge du skal bo utenlands i mer enn 12 måneder.

For å beholde medlemskapet må du enten være pliktig medlem etter folketrygdloven § 2-5 eller frivillig medlem etter § 2-8.

Ok... Så skatten man betaler de tre føste årne etter utflytting holder ikke. Hva får man igjen for den summen man skatter til Norge disse 3 årenne? Får man ingen goder tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...