Gå til innhold

Førstegangs Rifle, hent ny i jakt


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 15 år skal begynne med jegerprøven nå den 18 januar, og tiden nærmer seg da jeg må titte litt på Våpen,hovedsakerlig rifle, er mest glad i å jakte storvilt tror jeg, ( er 16 når neste jaktsesong begynner) :D

 

så da er mitt spørsmål enkelt, en god nybegynner rifle, med kikkertsikte. helst ikke dyrere en 4000. noen som kan hjelpe meg i gang? :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

du får ikke mye rifle akuratt for 4000 med kikkertsikte inkludert...men isåfall så ambefaler jeg deg finn.no

 

om du kunne ha spøttet i 3000 mer har du fått hadde du nok fått ei grei rifle med kikkert..flere jaktbutikker selger pakketilbud på rifles som Howa og Remington.

 

merker som du bør se litt på er de to nevnte over, tikka t3 ( veldig populær nybegynnerrifle ) og Mauser ( brukt )

 

alle disse riflene ligger fra 5000kr til 8000kr

 

30-06 passer bra om du vil jakte storvilt, men kjøper du deg en lett rifle vil det bli mye rekyl, kjøpte lyddemper på min 30-06, nå skyter jeg uten hørselværn og rekylen er merkbart redusert :)

 

Det de fleste sier at en bør koste på kikkertsiktet noen kroner...kjøper du et kikkertsikte med god lysåpning ( 50 eller 56 ) kan du fint jakte rev om det ganske mørkt.

 

det finnes en STOR haug med muligheter innen dette emnet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vil du ikke bruke mer enn 4000 så kjøp en Mauser m98. En Mauser m98 er våpenet som du ser tyskerne har i krigsfilmer fra 2 verdenskrig. Et militærvåpen med andre ord, men det vet du sikkert. Finnes mange slike som er ombygde til jaktvåpen med ny kolbe, nytt løp, kikkert osv.

M98 er ei solid rifle som tåler det meste av uvær og juling. Konstruksjonen ble oppfunnet i år 1898, og nå idag, over 100 år senere, er den fortsatt regnet som den mest pålitelige mekanismen. Har selv en Mauser m98 som jeg bruker på elgjakt, toppfugljakt og jaktfeltskyting innom skytterlaget. Den er faktisk ikke bygget om eller noe, ser akkurat ut som den gjorde da den kom ut fra fabrikken i 1940. Kaliberet er 8x57JS.

(Forresten den jeg har bilde av på avataren min + diverse krigsutstyr.

 

Magne Landø AS (www.landro.no har Mauser'e med ny kolbe og nytt avtrekk + kikkertsikte. Mener å huske at prisen ligger på rundt 4000 for en slik en. Han har også originale uombygde Mausere for 995 kr pr stykk. Ellers så finner du mye på www.finn.no og www.qxl.no

 

Var jeg deg så ville jeg valgt en i kaliber 308, 30-06 eller 8x57JS. 308 og 30-06 er ikke så ulike kalibre. Bare patronlengden som skiller.

 

Dette er mitt tips, og lykke til med riflekjøpet! ;)

 

 

- KattaErDau :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville ikke gått for 30.06, men heller en i .308 eller 6,5x55. Alle klarer storviltkravet, men med de to siste får du kortere og lettere låsekasse, altså en lettere rifle. Utvalget er i ammo er omtrent likt, men ammoen til både .308 og 6,5x55 er billigere. Nå vet ikke jeg om du planlegger å lade selv, men det er ihvertfall noe å vurdere. .308 og 6,5x55 er dessuten svært hendige på småvilt, noe jeg personlig synes 30.06 blir litt mye for oppgaven.

 

Jeg anbefaler deg å spare litt ekstra, for så å legge litt mer penger i god optikk. Det er vell verdt pengene. Du finner et utvalg av rimelige kikkerter på eBay, og for en 150 dollar får du en Bushnell Trophy. Den er stort sett bedre en det som bruker å følge med i disse riflepakkene. Styr unna Tasco kikkerter, de er dårlige både mekanisk og optisk. Bushnell er ingen Zeiss, men som førstegangskikkert duger den i massevis. 

 

Ta deg en tur i en våpenbutikk og kjenn og se før du kjøper, noen rifler passer ikke alle og det er for dumt å kjøpe noe du ikke kommer til å bli fornøyd med.

 

 

 

 

-T

Lenke til kommentar

De over har gitt gode råd på rifler og kalibre. Det jeg vil råde deg til er å dra innom en ordentlig våpenbutikk. De ordentlige forhandlerne har mye ekspertise og godt utvalg. Der får du mulighet til å se på våpen, få gode råd for hva som passer til deg og generelt mye nyttig hjelp. De ordentlige forhandlerne lever av å ha god kundeservice og ha høy ekspertise, de vil derfor ikke selge deg et våpen som ikke passer til deg eller som holder lav kvalitet.

 

Jeg råder deg fra å kjøpe over nett med så liten erfaring som du har på hvilket våpen som passer deg og dine behov. Jeg råder deg og på det sterkeste å aldri kjøpe på G-Sport eller lignende sportsbutikker som selger våpen uten å ha peiling på jakt, skyting eller det våpentekniske.

 

På konkrete merker vil jeg råde deg fra å kjøpe de billige modellene til Remington. Kvaliteten på disse er forferdelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle klarer storviltkravet,

 

Bullshiiiit!

 

6,5x55 er kun lovlig opp til rådyr etter hva jeg har fått med meg..

 

Før du kaller noen andre ut for å snakke bullshit bør du selv vite hva du i det hele tatt snakker om, du har ikke fått med deg så mye. Det er ikke kaliberet i seg selv som avgjør lovligheten, men vekten og anslagsenergien til ammunisjonen på 100 meter. Det finnes ammunisjon for 6,5x55 som oppfyller kravene til ammunisjon til elgjakt:

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi: a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Ser vi i utvalget til f.eks. Norma(link) så ser vi at Vulkan, Oryx og Alaska ammunisjonen deres i kaliber 6,5x55 oppfyller kravene til storviltjakt.

 

6,5x55 er forøvrig et av de mest brukte kalibrene til elgjakt i Norge, så når du kommer med uttalelser slik du gjør vitner det om at du veldig lite kunnskap om emnet. Tenk deg om før du poster neste gang, ha en ellers fin dag...

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så er det 16 år for å eie hagle og 18 år for rifle. Hvis det ikke er noen spesiell grunn. Da må en foresatt søke om våpen og du må låne. Men skal ikke si 100% sikkert.

 

Anngående våpen så er 6,5x55, .308 og 30-06 et godt valg. Ammo i disse kalibre finner du overalt. Har du skutt mye før så er det hip som happ hvilket kaliber det blir, men 6,5x55 og .308 har mindre rekyl og du vil muligens skyte bedre. Det viktigste er å skyte, skyte og skyte og skyt litt til. Kjenn våpenet godt før du drar på jakt. Et godt treff med 6,5x55 er bedre enn et dårlig treff med 30-06 og vice versa.

 

Ellers så er mange på skytebanene veldig behjelpelig med å prøve forskjellige kalibre(og de sier alltid at sitt eget kaliber er best).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...