Cornelian Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg har venner i England som lurer på å ta seg en tur til Norge i slutten av februar. De vil gjerne ta med bil men lurer på hvor strenge politiet er med utlendinger som kjører uten vinterdekk. De skjønner uansett at det ikke er forsvarlig å kjøre uten vinterdekk hvis der er snø, og vil gjerne evt. leie dekk. Jeg eier selv ikke bil og vet lite om det er vanlig å leie dekk. Hvor går man i såfall for å leie vinterdekk? Og skal jeg anbefale dem å leie med eller uten pigger? Hvor mye koster det å leie? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Tror det blir ganske umulig å leie vinterdekk, da må det i så fall bli privat... Men det er mye billig brukt å få tak i da... Åssen bil skal det på? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Åssen bil er det? Kan leie av meg Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg har venner i England som lurer på å ta seg en tur til Norge i slutten av februar. De vil gjerne ta med bil men lurer på hvor strenge politiet er med utlendinger som kjører uten vinterdekk. De skjønner uansett at det ikke er forsvarlig å kjøre uten vinterdekk hvis der er snø, og vil gjerne evt. leie dekk. Jeg eier selv ikke bil og vet lite om det er vanlig å leie dekk. Hvor går man i såfall for å leie vinterdekk? Og skal jeg anbefale dem å leie med eller uten pigger? Hvor mye koster det å leie? Det er ikke påbudt med vinterdekk i Norge, det som er påbudt er mønsterdybde over 3mm i vinterhalvåret. Har de dette går det bra rent juridisk, men det er selvfølgelig ikke å anbefale at de kjører på glatta uten egnede vinterdekk Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg har venner i England som lurer på å ta seg en tur til Norge i slutten av februar. De vil gjerne ta med bil men lurer på hvor strenge politiet er med utlendinger som kjører uten vinterdekk. De skjønner uansett at det ikke er forsvarlig å kjøre uten vinterdekk hvis der er snø, og vil gjerne evt. leie dekk. Jeg eier selv ikke bil og vet lite om det er vanlig å leie dekk. Hvor går man i såfall for å leie vinterdekk? Og skal jeg anbefale dem å leie med eller uten pigger? Hvor mye koster det å leie? Det er ikke påbudt med vinterdekk i Norge, det som er påbudt er mønsterdybde over 3mm i vinterhalvåret. Har de dette går det bra rent juridisk, men det er selvfølgelig ikke å anbefale at de kjører på glatta uten egnede vinterdekk OK, greit å vite, takk. Vet du om det er mulig å leie vinterdekk hos noen forhandlere? Er det godt snødekke er det vel sikrest med piggdekk. De vil gjerne leie det som er best for forholdene. Men er det å kjøre med piggdekk noe som krever litt tilvenning? De har nok aldri kjørt piggdekk i hele sitt liv :-). Men de er dyktige og erfarne sjåfører så de tar nok det meste på strak arm. Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Tror det blir ganske umulig å leie vinterdekk, da må det i så fall bli privat...Men det er mye billig brukt å få tak i da... Åssen bil skal det på? Usikker på hvilken type bil det blir. Kanskje best jeg ber dem lete på bruktmarkedet før de reiser. Enten vil de kjøre gjennom Frankrike og videre oppover, eller ta båten fra Harwich til Danmark, så de vil jo trenge dekkene før de kommer så langt som hit. Vanskelig å si om det er mulig å oppdrive brukte vinterdekk i England :-). Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Åssen bil er det? Kan leie av meg Takk for tilbudet :-). Men det vil vel koste like mye å sende dem til England som å kjøpe nye omtrent? :-) Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Sende til England? Skulle de ikke hit a? Trodde det var det som var poenget jeg Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Det er ikke påbudt med vinterdekk i Norge, det som er påbudt er mønsterdybde over 3mm i vinterhalvåret. Har de dette går det bra rent juridisk, men det er selvfølgelig ikke å anbefale at de kjører på glatta uten egnede vinterdekk Det er riktig at det ikke er påbudt med vinterdekk i Norge, men det er også viktig å få med at du skal være "skodd for forholdene". Med andre ord er det nok pent lite å hente hos et forsikringsselskap om du drar av veien nå som det er kaldt og glatt ute. Du ser hver vinter trailersjåfører som kommer til Norge med sommerdekk og får sertifikatet beslaglagt fordi de ikke er skodd for forholdene. Videre er det tullete å prøve å få tak i "leiedekk". Be vennene dine leie en bil i stedet. Endret 7. januar 2010 av Sluquet Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Sende til England? Skulle de ikke hit a? Trodde det var det som var poenget jeg Ja, men de skal jo kjøre hele veien hit fra England, fra Danmark eller gjennom Frankrike, tenkte de iallefall. Kan derfor være de vil trenge vinterdekk lenge før de når Norge. Men det virker nok som det enkleste er å anbefale dem å fly til Oslo eller Bergen og så leie bil der. De var bare opptatt av at det å leie bil i Norge i en eller 2 uker ville bli en veldig dyr affære. Jeg vet ikke hvor mye det heller koster vanligvis. Endelig stoppested er Ålesund, så de vil gjerne ta kystruten. Selv synes jeg den ruta er noe som er bedre å ta om sommeren :-). Vi får se. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Vel, om de skal kjøre igjennom Europa så bør en forutsetning uansett være at de har vinterdekk så tidlig som det lar seg gjøre, og før de kommer til Norge. I tillegg finnes det nok flere steder med lokale bestemmelser rundt piggdekk. Verdt å sjekke opp i før man begynner turen(i Bergen har de for eks piggdekkavgift). Så det enkleste i dette tilfellet er å kjøpe dekk i hjemlandet og så evnt selge de når de kommer tilbake igjen. Alternativet er å droppe bilen, fly hit og leie en bil som har dekk etter forhold. Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Det er ikke påbudt med vinterdekk i Norge, det som er påbudt er mønsterdybde over 3mm i vinterhalvåret. Har de dette går det bra rent juridisk, men det er selvfølgelig ikke å anbefale at de kjører på glatta uten egnede vinterdekk Det er riktig at det ikke er påbudt med vinterdekk i Norge, men det er også viktig å få med at du skal være "skodd for forholdene". Med andre ord er det nok pent lite å hente hos et forsikringsselskap om du drar av veien nå som det er kaldt og glatt ute. Du ser hver vinter trailersjåfører som kommer til Norge med sommerdekk og får sertifikatet beslaglagt fordi de ikke er skodd for forholdene. Videre er det tullete å prøve å få tak i "leiedekk". Be vennene dine leie en bil i stedet. Nei, jeg synes jo de skal bare ta flyet uansett. Endelig stoppested er Ålesund og den kystruta som de tenkte de skulle ta, er mye bedre å ta i sommerhalvåret. Bilen de vil ta har dekk med 9mm spor men eieren er sekv klar over at de ikke en gang strekker tilrekkelig til på den lille snøen/isen de av og til får i sør-England. Jeg får se hva de bestemmer seg for. Takker for tilbakemelding. Lenke til kommentar
Cornelian Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Vel, om de skal kjøre igjennom Europa så bør en forutsetning uansett være at de har vinterdekk så tidlig som det lar seg gjøre, og før de kommer til Norge. I tillegg finnes det nok flere steder med lokale bestemmelser rundt piggdekk. Verdt å sjekke opp i før man begynner turen(i Bergen har de for eks piggdekkavgift). Så det enkleste i dette tilfellet er å kjøpe dekk i hjemlandet og så evnt selge de når de kommer tilbake igjen. Alternativet er å droppe bilen, fly hit og leie en bil som har dekk etter forhold. Virker som mest fornuftige løsning ja :-). Lenke til kommentar
Espein Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Kan de ikke bestille dekk fra dekkonline.com da? Detter er jo en internasjonal side som sender dekk til hele verden Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Vil vel ikke være store forskjellen i pris på å kjøpe nye dekk, få disse montert på felg og frakte bilen til og fra Norge kontra det å leie bil i Norge. Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå