ozone Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Det er ikke utenkelig at de bytter til et mindre prismehus, ala det på D90, men man kommer aldri forbi at speilet må beveges, og at det naturlig er større på FX. DX-hus bruker jo samme F-mount og registeravstand som FX, så der er i utgangspunktet nok av plass til et FX-speil, men plassen utnyttes ikke av det mindre DX-speilet. Men det er klart at skal man lage lite FX-kamera, så blir jo søkeren mindre også. Noe må man betale Jeg venter med å kjøpe brukt D700 til jeg ser om det kommer et baby-FX (i ca. D90, D5000 størrelse) Kommer det, er jeg villig til å betale opptil 20.000,- Lenke til kommentar
nie Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Ja, så var katten ute av sekken. D900 m/ 20 megapixler. Ikke D3s sensor, ikke D3X-sensor og ikke baby-FX, men mer D700-hus størrelse. Skal bli spennende å se om huset er eksakt likt D700 eller om de har gjort noen forbedringer. D700 har et visst potensiale for forbedret ergonomi. Spennende blir det også å se bildekvalitet og pris. Rundt 25k er vel et brukbart anslag. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Ja, så var katten ute av sekken. D900 m/ 20 megapixler. Ikke D3s sensor, ikke D3X-sensor og ikke baby-FX, men mer D700-hus størrelse. Skal bli spennende å se om huset er eksakt likt D700 eller om de har gjort noen forbedringer. D700 har et visst potensiale for forbedret ergonomi. Spennende blir det også å se bildekvalitet og pris. Rundt 25k er vel et brukbart anslag. Har'u link, eller ... Lenke til kommentar
nie Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Nei. "Katten ute av sekken" er vel kanskje å ta hardt i, men jeg baserer det på hva som skrives på bl.a. dpreview (forum) av det som jeg oppfatter som personer som historisk har vist seg å være svært tidlig og riktig informert om Nikon sine lanseringsplaner. Ifølge disse kommer offisiell lansering 2. eller 3.februar. Det som blir lansert da er: 1. D900 med 20 Mp 2. AFS 24 f1,4 3. AFS 35 f1,4 4. AFS 85 f1,4 5. Blitz SB700 6. To nye teleconvertere 7. En ny FX-zomm med moderat lysstyrke. Det har også vært snakket om enda et kamerahus, men antagelig ikke i februar. Så får vi se da. Klarer ikke helt å bli fortrolig med at Nikon kommer med en 20 MP-sensor i et FX-hus på dette tidspunktet. Får den ikke til å passe logisk inn i det som vil være en naturlig videreutvikling av D3 i form av D4 med noe høyere oppløsning men intakte ISO-egenskaper. Eneste fornuftige forklaring jeg kan komme på er at dette er en høyoppløselig D700 med ISO-egenskaper ca som D3X, eller litt dårligere, for ikke å kannibalisere D3X, men likevel kunne konkurrere med 5DII. På den måten vil Nikon skaffe seg mulighet til å komme med en D4 med sensor rundt 16 MP og hastighet/ISO omtrent som dagens D3S eller litt bedre. Skal bli spennende å se. Endret 22. januar 2010 av nie Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ryktene høres fornuftige nok ut de. Muligens med unntak av 20MP. Hvis vi ser på Canon, så kan man egentlig ikke si at 5D Mk II har kannibalisert 1Ds Mk III markedet. Til det, er de for forskjellige. Det samme ville nok også gjelde D3x og en 24MP D900. Men det er mulig at Nikon ønsker en sensor i D900 som har bedre egenskaper på høy ISO enn den som er i D3x. Men det er det håp om at D700 blir billigere da Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Høres svært spennende ut, da jeg nesten garantert kommer til å gå over til fullformat i sommer. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Men det er det håp om at D700 blir billigere da Litt avhengig av hvordan Nikon priser D900 høres det fornufig ut med en liten prissenkning på D700, 10% vil medføre at den igjen nærmer seg nivået fra før bobla sprakk, altså 16000,-. Mtp at noen D700-eiere helt sikkert vil oppgradere kan det være håp om å skaffe seg en D700 ned mot 10000,- brukt. Dog har jeg inntrykk av at Nikon ikke har tradisjon for å senke prisene særlig på utgående modeller før de selger seg tomme selv, og D700 er pt ingen utgående modell og vil etter ryktene å dømmer heller ikke være utgående før til høsten. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ryktene høres fornuftige nok ut de. Muligens med unntak av 20MP. Hvis vi ser på Canon, så kan man egentlig ikke si at 5D Mk II har kannibalisert 1Ds Mk III markedet. Til det, er de for forskjellige. Det samme ville nok også gjelde D3x og en 24MP D900. Men det er mulig at Nikon ønsker en sensor i D900 som har bedre egenskaper på høy ISO enn den som er i D3x. Men det er det håp om at D700 blir billigere da Annen sensor en D3x kan ha med produsenten av sensoren og gjöre. Kan vaere at den 20MP sensoren er en Nikon sensor, i steden for Sony. ;~) Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Annen sensor en D3x kan ha med produsenten av sensoren og gjöre. Kan vaere at den 20MP sensoren er en Nikon sensor, i steden for Sony. ;~) Jeg har nøyaktig NULL tro på en 20MP sensor. De siste ryktene handler om D700 m/24MP sensor, samme som D3x. Det snakkes også om D95 med 14.3MP, også den etter alt å dømme fra Sony. Enda mer interessant er ryktet om et 18-50mm f/3.5-4.5 G for FX. Vi får uansett vente å se - ikke så lenge igjen nå. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Her er altså kilden. Full størrelse. Aha: The 50% is the probability of the prediction coming true, according to the writers of the magazine…it’s like a weather forecaster predicting 50% chance of rain… This magazine is simply printing what some speculate…this is not a magazine from a retailer selling product. Endret 25. januar 2010 av fcuk_IT Lenke til kommentar
kimare Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Her er altså kilden. Full størrelse. Og kilden er et japansk magasin som spekulerer på hva Nikon kommer til å lansere. Mine inntrykk er at kildene til D900 er langt mer solide enn hva disse D700x-ryktene. Jeg tror det ikke kommer verken D700x eller D700s, men at D900 er ment til å dekke begge disse. Jeg tipper D900 har ISO-egenskaper og hurtighet omtrent på nivå med D700, og Nikon i framtiden ikke vil ha FX-modeller med samme sensor som toppmodellene dette for å unngå at de billigere modellene spiser av toppmodellene, slik D700 utvilsom har gjort med D3. Dette vil medføre at mellommodellen får en høyere pris enn dagens D700. Dette hullet tror jeg vil fylles av en D90FX. Uansett vet vi litt mer i begynnelsen av februar. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ingen Nikon DSLR før PMA. This is my final word on what we will get next week based on the information I have so far (unless I get something new in the last moment):Four new Coolpix cameras: Coolpix S3000, S8000, P100 and Coolpix L110 | [NR] possibility rating: 99% Two new FX lenses: AF-S 24mm f/1.4 prime (this link is for the patent application) and AF-S 16-35mm f/4G ED VR zoom lenses | [NR] possibility rating: 95% Teleconverters: TC-14E III and TC-17E III | [NR] possibility rating: 80% That’s it. I can say that this announcement has been the most difficult to gather information for, maybe because the expectations were very high. Antakelsen understøttes av Thom Hogan som sier mars, bekrefter også her på dpreview. Michel Lammelse er litt mer kryprisk, men tilsynelatende sier han at det ikke kommer noe han også, tolk selv her og her. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg vet ikke hva jeg lurer mest på: Hvordan de vet alt dette, eller hvordan de regner ut disse nøyaktige "possibility rating"ene på 99%, 95% og 80% Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Sannsynligvis magefølelse og fingeren i været. Det er ikke noe mindre nøyaktig enn en eller annen luring med en matematisk prediksjonsmodell i sånne sammenhenger. Endret 29. januar 2010 av Anew Lenke til kommentar
Atle Riska Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Noen som har noen tanker om hva prisen på D700 kan bli da ? Har fått en pris på D700 med 24-70 f2.8 til 30000 tusen men er usikker på om jeg skal vente til februar og se hva som skjer . Endret 29. januar 2010 av Atle63 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Tviler på at prisen går noe særlig ned, kanskje en tusenlapp eller to, men neppe mer. Nikon har ikke til vane å dumpe prisene vesentlig, som f.eks Canon, bare se på D300 vs. D300s bl.a. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Noen som har noen tanker om hva prisen på D700 kan bli da ? Har fått en pris på D700 med 24-70 f2.8 til 30000 tusen men er usikker på om jeg skal vente til februar og se hva som skjer . Da har du fått hele tusen kroner i rabatt på billigste pris i nettbutikk, ifølge prisguiden:) Jeg kommer til å kjøpe en brukt D700. Kamera er noe man selger innen et par år uansett. Da blir tapet minimalt Tipper prisene på ny D700 kommer til å holde seg slik Thunderhead sier. Men bruktmarkedet er mer påvirkelig for nye modeller! Markedet mettes ofte med "gamle" modeller akkurat rundt introduksjonen av en ny modell. Da gjelder det å slå til Lenke til kommentar
Atle Riska Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Noen som har noen tanker om hva prisen på D700 kan bli da ? Har fått en pris på D700 med 24-70 f2.8 til 30000 tusen men er usikker på om jeg skal vente til februar og se hva som skjer . Da har du fått hele tusen kroner i rabatt på billigste pris i nettbutikk, ifølge prisguiden:) Jeg kommer til å kjøpe en brukt D700. Kamera er noe man selger innen et par år uansett. Da blir tapet minimalt Tipper prisene på ny D700 kommer til å holde seg slik Thunderhead sier. Men bruktmarkedet er mer påvirkelig for nye modeller! Markedet mettes ofte med "gamle" modeller akkurat rundt introduksjonen av en ny modell. Da gjelder det å slå til Tja Stavanger foto er vel ikke rimligste butikk, men absolut den beste servicen. Tror kanskje jeg går får den 30K pakken pluss 14-24 f2.8 og håper på en liten reduksjon da også. Tror nok ikke nettbutikken er de billigste eniway da en kan "diskutere" ( les prute ) i norske foto butikker også. Vil alikavel vente til februar for å se hva som kommer. Lenke til kommentar
Leopoldleo Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Noen som har noen tanker om hva prisen på D700 kan bli da ? Har fått en pris på D700 med 24-70 f2.8 til 30000 tusen men er usikker på om jeg skal vente til februar og se hva som skjer . Enig med ozone. Denne pakka får du til 32k splitter ny I BUTIKK... PS: 14-24 på D700 er helt latterlig bra... SUVERENT morsomste/skarpeste deiligste objektivet jeg har iallefall! Lenke til kommentar
Atle Riska Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Noen som har noen tanker om hva prisen på D700 kan bli da ? Har fått en pris på D700 med 24-70 f2.8 til 30000 tusen men er usikker på om jeg skal vente til februar og se hva som skjer . Enig med ozone. Denne pakka får du til 32k splitter ny I BUTIKK... PS: 14-24 på D700 er helt latterlig bra... SUVERENT morsomste/skarpeste deiligste objektivet jeg har iallefall! Det var helt nytt til 30k i butikk jeg snakker om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå