Gå til innhold

Rykte - Nikon D900 og annet i februar?

Anbefalte innlegg

For det første, "D900" forvirrer meg litt, da det ikke følger nummereringen til Nikon og det er dermed litt vanskelig og spå hva det eksakt er. Det hadde passet bedre med D700s eller D700x, eller til og med D800, men hva er "D900"? Har forøvrig svirret rykter om D900 i flere måneder, men nå ser det ut til øke på.

For min egen del er jeg såpass godt satt med kameraer, så det er egentlig ikke så interessant for meg, men ofte kommer noen objektiver samtidig, og det kan bli interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første, "D900" forvirrer meg litt, da det ikke følger nummereringen til Nikon og det er dermed litt vanskelig og spå hva det eksakt er. Det hadde passet bedre med D700s eller D700x, eller til og med D800, men hva er "D900"? Har forøvrig svirret rykter om D900 i flere måneder, men nå ser det ut til øke på.

For min egen del er jeg såpass godt satt med kameraer, så det er egentlig ikke så interessant for meg, men ofte kommer noen objektiver samtidig, og det kan bli interessant.

Stor sannsynlighet for at AF-S 24mm f/1.4 og AF-S 35mm f/1.4 endelig pushes ut. Mer inside rykter har nevnt noe i retning at mange skrufokusmotor (AF-D) objektiv skal byttes; for å åpne opp for å fjerne fokusmotor i D90-serien og potensielt D300-serien. Enkeltsiffer serien (D3,D3x,D4...) skal visstnok til evig tid garantert ha fokusmotor i huset tilgjengelig. Håper dette gjelder d300-serien også, ellers blir det en del forbanna kunder ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ja, i følge NikonRumours høres det slik ut... Mange hadde vel ventet en D700s etter D3s og D300s, med video, doble minnekort, quitet modus og ett hakk bedre ISO.

Hadde sikkert vært bra nok for mange en stund, det...

Men mange venter vel også på en D700x, med sensoren fra D3x.

Så D900 er vel en kombinasjon av disse, og da har de nok valgt et helt eget nummer, i stedet for xs... Blir kanskje en 18Mp sensor også, i stedet for 24.

Men håper det kommer en rimeligere FX også med lavere oppløsning, slik som den forventede D700s, med en litt mer overkommelig pris, hvis de ikke legger seg i mellom med D900 på rundt 18Mp da. Vi får nok snart svaret, de må vel svare på 5DmkII ganske snart.

Er i hvert fall storfornøyd med min "oppdaterte" D300s, et helt fabelaktig kamera...

Lenke til kommentar

En sensor i området 16-18mpix hadde vært midt i blinken for meg.

Til mitt bruk er det sjelden jeg har behov for super ytelse på høy iso, så for å få meg til å oppgradere er økt oppløsning en vesentlig faktor; jeg bytter ikke til et annet 12mpix-kamera enn det jeg har idag bare for bedre ytelse i et iso-område jeg nesten aldri bruker.

Lenke til kommentar

Godeste Thom Hogan skriver på sin side at:

"New Nikon goodies are coming. Some time in the first two weeks of February we'll have lots to talk about. Lots."

Han virker å være en velinformert fyr og når han skriver som han gjør, pleier det å være fordi han VET og ikke tror.

Uansett hva navnet blir, så er det vel nokså sikkert at det kommer noe som bygger videre på D700-huset, men det skal bli spennende om innholdet blir D3s-sensor, D3x-sensor eller en helt ny FX-sensor ca midt mellom de to eksisterende.

Navnet D900 får jeg likevel ikke til å stemme. Er det D3s-sensor burde navnet vært D700S. Er det D3X-sensor burde navnet vært D700X. Er det noe midt mellom med f.eks. 18Mp FX-sensor er det på en måte en videreutvikling av D700 som burde hatt navnet D800.

Den som lever får se.

Aller mest spent er jeg likevel på hva som presenteres av objektiver.

Lenke til kommentar
...økende antall D700 med påfølgende prisfall på bruktmarkedet. Det kan jeg like.

D700 er et enormt kamera! Jeg er i markedet for fullformat, men trenger ikke høyere oppløsning eller movie. Venter med å kjøpe brukt til alle D700 eiere som lurer på å selge/oppgradere er blitt tilstrekkelig skremt over de nye modellene ;)

Med en nypris på 17.999,- hos Japan Photo, er det uansett uaktuellt å betale mer enn i overkant av 10.000,- et for et eksemplar som er brukt et år - halvannet. (30-40% på nypris).

Kamera er ferskvare og taper seg ekstremt hurtig i pris, spesiellt i varmen rundt et modelskifte ;)

Optikk blir ikke slitt/utdatert på samme måten, og holder seg godt i pris :)

Lenke til kommentar

Mike Johnston skriv følgjande på The Online Photographer i dag:

What's coming? I don't know anything official—no non-disclosure agreement and nobody in the know has spilled any beans to me in private—but the rumors are that there'll be some major new high-level Nikons in the first couple of weeks of February, a D700s and a D800 and maybe an even bigger surprise.
Framleis berre rykter, men eg tenkte eg kunne nemne det.
Lenke til kommentar

Basert på mye av det som skrives rundt omkring, fra mer eller mindre pålitelige kilder er det ikke umulig at en av nyhetene som Nikon kommer med i februar er en baby-FX. Dvs et FX-hus på størrelse med D90.

Etter mitt skjønn ville det vært en genistrek av Nikon å lansere noe slikt da det ville være et helt unikt produkt som de andre "full-format"-produsentene ikke har i sitt produktspekter.

En slik lansering ville også være en naturlig videreføring av den tradisjon som Nikon har for å dytte sine sensorer nedover i produktrekkene til sine mindre kostbare modeller. D3-sensoren har vært på markedet i 2,5 år og er erstattet av D3s. D700 får på et eller annet tidspunkt, antagelig iløpet av 2010 også D3s-sensor så D3-sensoren er da moden for topp-modellene i konsument-markedet, dvs "D90 FX". Så dette bllir bare mer og mer logisk jo mer det tenkes på.

Lenke til kommentar
Basert på mye av det som skrives rundt omkring, fra mer eller mindre pålitelige kilder er det ikke umulig at en av nyhetene som Nikon kommer med i februar er en baby-FX. Dvs et FX-hus på størrelse med D90.

Etter mitt skjønn ville det vært en genistrek av Nikon å lansere noe slikt da det ville være et helt unikt produkt som de andre "full-format"-produsentene ikke har i sitt produktspekter.

En slik lansering ville også være en naturlig videreføring av den tradisjon som Nikon har for å dytte sine sensorer nedover i produktrekkene til sine mindre kostbare modeller. D3-sensoren har vært på markedet i 2,5 år og er erstattet av D3s. D700 får på et eller annet tidspunkt, antagelig iløpet av 2010 også D3s-sensor så D3-sensoren er da moden for topp-modellene i konsument-markedet, dvs "D90 FX". Så dette bllir bare mer og mer logisk jo mer det tenkes på.

Kommer det et D90 størrelse FX(FF) så kommer dere til å høre hallejula ropet mitt langt ut i provinsen :D

Lenke til kommentar
Er ikke det ett umulig kamera å lage ? Grunnen til at D700 har større søkerhus enn D300 er nettopp pga større sensor.
De lagde svært kompakte SLR-kameraer for film i sin tid, så selv om det kreves noe mer plass til DSLR burde ikke D90-size være umulig...
Lenke til kommentar
Det er ikke utenkelig at de bytter til et mindre prismehus, ala det på D90, men man kommer aldri forbi at speilet må beveges, og at det naturlig er større på FX.
Men fremdeles ikke større enn på film... De trenger ikke lage det særlig større enn FE, som var ca 142x89.5x57.5mm jf. Nikon selv, og justerer de det til D90-størrelse (132x103x77) har de plass til sensor og skjerm uten mange andre justeringer.
Lenke til kommentar
Det er ikke utenkelig at de bytter til et mindre prismehus, ala det på D90, men man kommer aldri forbi at speilet må beveges, og at det naturlig er større på FX.
Men fremdeles ikke større enn på film... De trenger ikke lage det særlig større enn FE, som var ca 142x89.5x57.5mm jf. Nikon selv, og justerer de det til D90-størrelse (132x103x77) har de plass til sensor og skjerm uten mange andre justeringer.

Det var ikke et forsøk på å si at det ikke kunne være så lite som D90, men at man ikke måtte glemme at speilet og dets bevegelse er større på FX. :)

Lenke til kommentar

Personlig så hadde jeg D700 i ca ett år, men byttet til D90 pga størrelse og det elendige utvalget i fornuftige standardzoomer til Nikon FX.

Er strålende fornøyd med D90, men må medgi at tanken på en D90-size FX kombinert med en lyssterk fast 50mm ville ha trigget et kjøp usett.

Helt ærlig så behøver jeg ikke teste denne kombinasjonen for å vite at dette er tingen for meg. At det er teknisk mulig, er vel utvilsomt. Min gamle 601 er mindre enn D90 og det var da en "fullformat" speilrefleks.

Lenke til kommentar
Personlig så hadde jeg D700 i ca ett år, men byttet til D90 pga størrelse og det elendige utvalget i fornuftige standardzoomer til Nikon FX.

Er strålende fornøyd med D90, men må medgi at tanken på en D90-size FX kombinert med en lyssterk fast 50mm ville ha trigget et kjøp usett.

Helt ærlig så behøver jeg ikke teste denne kombinasjonen for å vite at dette er tingen for meg. At det er teknisk mulig, er vel utvilsomt. Min gamle 601 er mindre enn D90 og det var da en "fullformat" speilrefleks.

Hva mener du med elendig utvalg av standardzoomer?

24-70 er jo nesten bankers på en FX :)

Andreas

Lenke til kommentar

Hadde den og brukte den mye, men det ble for stort/tungt. En D90-FX kombinert med fastoptikk eller en standard-zoom 24-105 f4 VR ville vekke til live min FX-interesse igjen.

Alternativt er det ikke umulig at det handles en D3 til bruk hjemme i stua og andre situasjoner hvor transport/vekt/volum ikke er noe problem.

Jeg tror likevel at det kun er et spørsmål om tid før D90-size FX lanseres. Konseptet er for godt til å ikke bli utprøvd.

Lenke til kommentar

Miniatyriseringen har kommet langt nok nå til at det er mulig, og et minimalistisk FX ville bare vært et så genialt svar på utfordringen fra de nye speilløse, enten man beholder speilet eller ikke.

At det ville være et genialt svar betyr at det er Nikons, Pentax eller Olympus jobb, Canon gjør ikke sånt. Blir spennende å følge med.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...