tacomodo Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Skal selge bilen og en mulig kjøper vil ha NAF salgstest. Greit nok. Det jeg lurer på er hvordan man gjør det sånn rent praktisk? Jeg leverer ikke fra meg noen nøkler for at han skal kjøre den til noe NAF test uten å betale, så... Kjører man dit sammen? Hvor lang tid tar en sånn test? Er det noe man venterpå? Eller er det kanskje vanligere at jeg ber kjøper gi meg penger og at jeg kjører og tar testen selv? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Hvis kjøper vil ha testen, så får han betale for den iallefall. En vanlig avtale er at kjøper betaler om NAF ikke finner noe å utsette på bilen (vi antar at selger påstår at den er i fin orden først), og selger betaler om NAF finner noe som skulle tilsi at den er i værre stand enn selger påstår. - Men dette blir isåfall en avtale mellom dere og er på ingen måte en ordning man kan forvente om ingenting er sagt. NAF testen får man jo stemplede papirer på. Da jeg kjøpte min nåværende bil kjørte selger den på NAF test selv og viste meg papirene etterpå (Og betalte faktisk for testen selv). Endret 4. januar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 For selger kan det være en god investering å ta denne testen i forkant (og betale selv). Riktig brukt i markedsføringen kan dette øke prisen langt mer enn testen koster. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) For selger kan det være en god investering å ta denne testen i forkant (og betale selv). Riktig brukt i markedsføringen kan dette øke prisen langt mer enn testen koster. Naf har egne salgstester, som jeg antar retter seg mer mot å sette rett pris på bilen, kontra kjøpstest, som gir en pekepinn på om salgsprisen er verdt å betale. http://www.naf.no/NAF-tester-og-EU-kontroll/Salgstest/ Selv har jeg bare lovord om NAFs tester, da spesielt garantiutløpstesten som var grundig, og nyttig å ta før bruktbilgarantien fra forhandler gikk ut. Når det gjelder TS problemstilling, ville jeg som kjøper fint godtatt at selger foretok testen, om jeg ikke selv fikk låne bilen. Testrestultatet ligger jo lagret hos NAF, og om man blir tatt i å forfalske testpapirer er man jo ganske langt ute å kjøre... Endret 4. januar 2010 av Lufthode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå