Gå til innhold

Jeg vil gå skole, hva og hvordan bør jeg gjøre det?

Vegabond

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lyst og gå skole. Jeg er interisert i styringsteknikk, og slike ting, samt litt tegning og konstruksjoner.

For det meste så har jeg lyst til og bli automatiker, og jobbe med og programere styringer osv, men jeg er litt redd for og "feile" en gang til i og med at jeg har fagbrev som platearbeider, og er drit lei av det...

I så fall, hvordan er den enkleste måten og bli automatiker (om det er det man blir når man vil drive med styringsteknikk osv..) Jeg vet om en person som er heismontør, og han gikk grunnkurs mek, og så gikk han vk1 elektro eller automasjon (husker ikke helt hva han sa) etterpå.

Er dette tilfellet?, er vel kommet en ny reform nå?

Håper noen kan gi meg positive svar tilbake! :)

Mvh Robert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke gamle mek-linja det som nå er TIP? Og det er gjerne det du har gått for å bli platearbeider? Jeg tror i så fall du kan begynne rett på VGII automatisering.

Hei, er ikke sikker på hva denne TIP linja er for noe, men jeg synes det er litt rart at jeg kan hoppe rett på VGII automatisering nå ?

Har sendt mail til utdanning.no for og høre litt mere.

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Du gikk førsteåret mekaniske fag, ikke sant? I dag tilsvarer dette så vidt jeg vet Teknikk og Industriell Produksjon. Det er det man må gå førsteåret for å komme inn på andreåret automasjon. Det er mao. heller lite vits i å gå VG1 TIP på nytt. Jeg vil tro du kommer rett inn på VGII automatiker. Da er det to år skole + 2 år (eller noe lignende) i lære.

Du har ikke vurdert høyere utdanning, da? Innen f. eks. kybernetikk? Da kan du få jobb med det å lage styresystemene, istedet for å bruke dem :)

Lenke til kommentar
Du gikk førsteåret mekaniske fag, ikke sant? I dag tilsvarer dette så vidt jeg vet Teknikk og Industriell Produksjon. Det er det man må gå førsteåret for å komme inn på andreåret automasjon. Det er mao. heller lite vits i å gå VG1 TIP på nytt. Jeg vil tro du kommer rett inn på VGII automatiker. Da er det to år skole + 2 år (eller noe lignende) i lære.

Du har ikke vurdert høyere utdanning, da? Innen f. eks. kybernetikk? Da kan du få jobb med det å lage styresystemene, istedet for å bruke dem :)

Jo, det kunne vært veldig gøy :) men er det ikke sinsyke krav der da ? jeg er ingen teoretiker, kanskje rundt 3,5 i snitt i teori, og kanskje 4,5 i praktiske fag (husker ikke helt).

Jeg har en samboer, og en sønn, leilighet og bil. Så tenkte jeg ikke skulle kvitte meg med leiligheten.

Har også sendt mail til lånekassen for og høre hvordan det er med stipend/lån.

Takk for svar! :)

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å finansiere leilighet og barn med stipend/lån fra lånekassen.

Du vil da måtte gå forkurs for å komme inn. Det er kun karakterene derifra som teller når du etterpå søker på ingeniør/sivilingeniørstudie.

Men hvis du ikke er så veldig glad i teori (f. eks. matte, som det er MYE av på alle sivingstudier), er det ikke sikkert det er den lureste veien å gå.

Lenke til kommentar
Er vanskelig å finansiere leilighet og barn med stipend/lån fra lånekassen.

Du vil da måtte gå forkurs for å komme inn. Det er kun karakterene derifra som teller når du etterpå søker på ingeniør/sivilingeniørstudie.

Men hvis du ikke er så veldig glad i teori (f. eks. matte, som det er MYE av på alle sivingstudier), er det ikke sikkert det er den lureste veien å gå.

Skjønner, matte synes jeg er gøy, så lenge jeg skjønner det. Samboeren har jo lønn også da, så hun forsørger jo en del, men ikke så altfor mye. Håper på raskt svar ifra lånekassen nå, så får jeg vurdere litt da.

Hva jobber du som?

Mvh Robert.

Endret av Vegabond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...