Gå til innhold

Skiftet internett-leverandør - Trådløst virker ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på ingen måte noen ekspert på PC'er eller trådløst nettverk men jeg klarte i hvert fall å få det til å fungere en gang i tiden.

Oppsettet er som følger:

Internett fra NextGenTel, Modem: Cayman 3351

Kabel fra modem til switch og videre fra switch til stasjonær PC og trådløst aksesspunkt (CNet CWA-854HT). Aksesspunktet var enkelt å installere, fulgte bare en "Wizard" og la inn passord.

Koblet til det trådløse nettverket er to bærbare maskiner (en med Vista og en med XP) samt en Squeezebox som henter musikk fra den stasjonære PC'en.

Så bestemte boretsslaget seg for en totalpakke fra Canal Digital med kabel TV og internett. Naiv som jeg var trodde jeg at det bare var å ta kabelen fra NGT ut av switchen og sette inn kabelen fra CD's modem (Thomson TCM420) så skulle alt være i skjønneste orden. Det var det ikke..

Ingen av de bærbare eller squeezeboxen klarte lenger å koble seg til det trådløse.

Alle fant signalet men Vista PC'en meldte om "Begrenset tilgang, XP-PC'en får ikke tildelt IP-adresse og Squeezeboxen var lite meddelssom :no:

Den stasjonære PC'en (Vista) kom seg på nett med en gang.

Jeg skrudde av/på alt utstyr i alle tenkelige rekkefølger men det fungerte framdeles ikke.

Da jeg koblet til NGT igjen fungerte alt som før.

Må aksesspunktet ha noen spesielle innstillinger i forhold til Thomson modemet?

Noen som har noen ideer?

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thomson-boksen er eit reint modem , ikkje router i tillegg som ein god del andre modem. Det kan dele ut maks 3 iper, så einheit nr 4 og oppover vil ikkje få noko nett-tilgang.

Du må ha ein eller anna form for router med DHCP-server for at alle ønska einheiter skal få kunne komme på nett.

Lenke til kommentar

Du trenger en router i nettverket ditt," modemet" fra NextGenTel er ett routermodem med innebygd DHCP-server slik at alle enhetene dine får hver sin lokale IP-adresse som således routes via Cayman-boksen til internett.

Reis på din lokale Elkjøp- eller Lefdal-butikk og kjøp deg en billig router (som sikkert har trådløst tilkobling også) som du kobler mellom Thomson-modemet fra CD og din switch.

Lenke til kommentar

OK, nok et dumt spørsmål.

Hvis jeg kjøper en trådløs router som jeg kobler til Thomson modemet (som f.eks. denne)

så kan jeg skrote både switchen og aksesspunktet mitt ikke sant?

Koble den stasjonære til den trådløse routeren og la routeren ta seg av de 3 andre "enhetene"?

Lenke til kommentar

Om du trenger fleire kabla nettpunkt enn kva routeren leverer (4 stykk) så ville eg ikkje ha skrota svitsjen, iallefall ikkje om det er ein gigabit-svitsj.

Om du setter ei maskin forran routeren så vil den ikkje ha nokon av dei andre maskinene/ boksene tilgjengeleg då det eksisterer på eit anna ip-nett enn routeren. Dette fordi canal digital gir 3 meir eller mindre vilkårlige adresser innanfor dei ip-adressene dei disponerer.

Om mulig så ville eg ha kobla det slik:

Modem->Router->Svitsj ->Bokser/Maskiner

Eg har eit tilsvarande oppsett, då med ein Airport Express inkludert i systemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...